Frontchauffeur

Busblog: Walgen van de decadentie waar Willem Alexander en Ferd zich van bedienen

Elke week de belevenissen van een frontchauffeur.

‘Mevrouw? Hallooh… mevrouw?! HALLOOOHH… MEVROUW! KUNT U MISSCHIEN IETS ZACHTER BELLEN?!’ Altijd leuk zo’n eerste passagier. Het volume ging gelukkig iets omlaag maar ik kon nog steeds een gesprek volgen met een Noord Afrikaanse tongval. Geen problemen mee… beter dan plat Amerikaans. En het ging door tot het eindpunt. Ik weet het. Het is m’n leeftijd, oude manieren. De dame in kwestie was zeker tien jaar ouder… Verder chagrijn werd me bespaard want ik hoorde en las dat de NOW tot diep in 2021 doorgaat. Waarschijnlijk dus ook voor het OV met sterk gekelderde inkomsten vanwege het…   Het gaf me een beetje hoop. Niet alleen voor mij maar voor alle collega’s. Of het OV nou verder gaat als een rijksinstelling of onder de huidige marktwerking, zonder passagiers is het maar niks. Fingers crossed. Later op de Uithof stapten er twee jongedames in en checkten niet in. 

‘Wilt u even inchecken?’ Ze schrokken een beetje. 

‘English please?!’ 

‘Dutch please?! Never mind… can you check in please?’ 

‘We have tickets.’ 

‘Can I see them please?’ Ze lieten ze zien vanaf de achterdeur. Ik had ooit ogen die geschikt waren voor de commando’s maar nee. Dit kon ik net niet lezen. 

Please come forward… I’m fifty plus.’ Er kon een glimlach vanaf en ze kwamen naar voren om hun dagkaartjes te laten zien. 

‘Thank you ma’am. Next time, please show them. Otherwise drivers think you’re driving black.’ Ik spoelde dat even terug dacht… keep schtum. Hebben ze niet begrepen en niemand anders hoorde het. 

Ondertussen werd ik een beetje verliefd op de tingeltangel van de Ebusco. Een prettig geluid om te laten weten dat ik er ben. Fietsers en wandelaars schrikken zich zo niet de rambam als van de claxon van een ouderwetsche bus. Zou mooi zijn als er zo’n pedaaltje of knopje op elke bus zou komen. Kinderen worden er ook vrolijk van en als ik ergens vrolijk van word, is het van zwaaiende, lachende kinderen onderweg… en als de kinders vrolijk zijn, is dat ook goed voor de ouders. Velen kijken dan weer even op vanaf hun schermpjes.  

Volgens de gebruiksaanwijzing was het ‘Driveline Temperature High’

Nieuwe dag, nieuwe kansen. Het werd zowaar een beetje druk op de 73 naar Maarssen. Bijna alle zitplaatsen bezet op m’n eerste rit richting Utrecht. Mooi. Ook voor de 34 stonden er aardig wat mensen te wachten dus het lijkt inderdaad aan te trekken. Op de terugweg richting Zeist kreeg ik een oranje waarschuwing. Volgens de gebruiksaanwijzing was het ‘Driveline Temperature High’. En sapperloot… ik kwam amper van de halte af. De elektrieke trok maar heel langzaam op en bij de volgende halte zette ik hem aan de kant en riep de ‘reisregie’ op. Op het moment dat ik een reboot voorstelde, verdween de waarschuwing en kon ik weer normaal rijden. Voor de zekerheid werd hij omgeruild en nagekeken. Het leek me ook niet fijn om ineens stil te vallen op een drukke weg. Men is zuinig op deze nieuwe beesten, en terecht. Er bleek achteraf een ventilator kaduuk. Goede wissel.  

Waren sommige passagiers maar zo makkelijk te wisselen. Ik word het zat dat sommigen eerst checken of ik wel oplet via de spiegel en dan pas inchecken en/of een mondkapje opzetten. Geeft me ook te denken hoe die uitgekookte voorvochtlieden er toe komen? Het lijkt soms alsof het eerder, bij collega’s wel was gelukt. Collega’s die het niks meer kan schelen wat er achter het lint gebeurt. Ik kan me in ieder geval voorstellen dat als je met zo’n chauffeur in aanraking bent gekomen, je het dan bij de volgende ook probeert als je geen mondkapje wenst te dragen. Een virus op zich. Het verspreidt zich ook naar de cabine want onderweg zie ik steeds vaker passagiers voorin, met of zonder uniform, zonder mondkapje. Ik kan me daar best druk over maken want ik vind dat we toch een voorbeeldfunctie hebben. Hoewel ik wel kan begrijpen dat mensen het zat zijn, wie niet, begrijp ik niet dat deze mensen die deze gedachtes in daden omzetten… er niet van overtuigd blijven dat dit clotevirus nog niet klaar is met ons. Persoonlijk zie ik het als verslapping. Maar ja, wie ben ik?  

Iemand die rondjes rijdt, die wat hoogte,- en dieptepunten onderweg beschrijft, foto’s maakt en soms zijn mening geeft over bepaalde kwesties. Zeker als die laatste twee elkaar raken omdat bijvoorbeeld beelden van onze bovendaan de koning op vakantie, versterkt door een trouwende minister, mijn werk beïnvloeden… en mijn fantasie.  

Sommige voorvochters menen daar een voorbeeld aan te moeten nemen. Die engeltjes komen ook in mijn bus. Ik walg van de decadentie waar Willem Alexander en Ferd zich van bedienen. Sorry stond al in het gespinde, decadente script. Het script van een gewone man eindigt met een fikse boete of erger. Sorry… zand er euver kerel. Maar wat een ‘prachtig’ gebaar van Ferd! Hij betaalde een bedrag ter hoogte van twee boetes voor zijn vrouw en hemzelve en schonk € 780,00 aan het Rode Kruis. Maar waarom niet namens alle gasten? Het was toch een beheurlijk gevuld bordes, ter waarde van pak em beet… € 12.000,00. 

Het geld klotst hier letterlijk tegen de stoepranden met de ene infrastructurele blunder na de andere

Zo zuinigjes als Ferd was, is de gemeente Utrecht niet. Het geld klotst hier letterlijk tegen de stoepranden met de ene infrastructurele blunder na de andere. Tweede herinrichting van ’t Goylaan terwijl het net zo mooi groen was geworden… tweede herinrichting van de Lange Nieuwstraat binnen een paar jaar. De Uithoflijn zal ik maar even achterwege laten uit coulance. Het is al erg genoeg.  B & W spenderen er lustig op los en fatsoenlijk communiceren met ons bewoners? Ho maar. De Lange Nieuwstraat zou nu in fase drie moeten zitten terwijl fase 2 nog niet af is… loopt uit… da’s niet nieuw… the spice must flow 

Gemakshalve zetten ze wel alvast palen neer met P-verboden op straffe van wegsleping. Oohh ja… het script zegt 24 augustus, fase 3. Palen dus want het staat geschreven. Waar de bewoners dan mogen of durven parkeren? Wat kan de gemeente dat nou verrottuh Wij, en vele anderen, durfden er in eerste instantie niet te parkeren zodat de Groenstraat en de Nieuwgracht tot aan Ruben’s Proeflokaal nokkievol stonden. Er gebeurde niets. Auto’s werden niet weggesleept en fase 2 was op vrijdag ook nog lang niet klaar. Ik appte Marijn de Pagter. Hij heeft er in ieder geval voor gezorgd dat er nu stickers met 31 augustus op de P-verboden staan. Wat gaat het worden? Alvast aan fase 3 beginnen terwijl fase 2 nog niet af is? Zondag was dit de situatie.  

Zal wel te ingewikkeld zijn met al die subsidiepotjes die ‘op’ moeten om in aanmerking te blijven voor het volgende jaar

Ook dit project is decadent. Onnodig gezien het doel en geldverslindend. We zullen het wel weer zien. Ik kan me eerlijk gezegd wel belangrijkere zaken voorstellen wat met dat geld gedaan zou kunnen worden. Mark my words… het gaat uitlopen en duurder worden dan berekend. The Spice must flow!  Met dat geld hadden ze de Utrechtse onderdanen die op de bus werken als chauffeur, kunnen trakteren op kuchschermen. Zal wel te ingewikkeld zijn met al die subsidiepotjes die ‘op’ moeten om in aanmerking te blijven voor het volgende jaar. Mij kan het niet snel genoeg gebeuren. Een kuchscherm in de bus. Voordeur weer open, oogcontact kunnen maken, normaal kunnen groeten in mijn bus masqué. Weer normaal mijn werk kunnen doen naar omstandigheden. Mijn deur dus niet openen voordat iemand een mondkapje heeft opgezet zodat ik weer iets meer kan bijdragen aan onze gezamenlijke verantwoordelijkheid vanwege het virus. Winter is coming 

Good night & good luck! 

Michael Hermanus Schuurmans (Utrechter, buschauffeur, kunstenaar)

Redactie

Eén reactie

Reageren
  1. Onbegrijpelijk dat de gemeente bij door het virus veroorzaakte economische tegenspoed gewoon doorgaat met pretprojecten als de herinrichting van de Lange Nieuwstraat. Je zou mogen verwachten dat juist nu eens goed gekeken wordt waar in de stad de prioriteiten moeten liggen. Maar, zoals terecht geconstateerd, de potjes moeten leeg. Na ons de zondvloed.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *