De gemeente Utrecht maakt een knip in in het centrum van de stad. Vanaf maart volgend jaar kunnen auto’s op de Catharijnesingel niet langer doorrijden tussen de Stationsstraat en de Spoorstraat. De gemeente zegt met de maatregel de verkeerssituatie voor de groeiende stroom fietsers en voetgangers rond het stationsgebied veiliger en makkelijker maken.
De parkeergarages, winkels en woningen rond Hoog Catharijne blijven wel bereikbaar voor bestemmingsverkeer. Hulpdiensten, het openbaar vervoer, taxi’s, touringcars, brommers, logistiek en werkverkeer kunnen ook gebruik blijven maken van de weg.
Volgens de gemeente blijft de binnenstad bereikbaar via twee routes aan de noordkant en zuidkant van Hoog Catharijne, namelijk door vanaf de A2 de borden Centrum-Noord te volgen en via de Meernbrug, Graadt van Roggenweg en de Daalsetunnel te rijden. Voor de zuidkant kunnen automobilisten de borden Centrum-Zuid via de Europalaan en de Balijelaan volgen.
De maatregel is onderdeel van het Mobiliteitsplan 2040, waarbij meer ruimte moet komen voor fietsers en voetgangers. Op termijn wil de gemeente ook het zuidelijk deel van de Catharijnesingel aanpakken: de weg tussen de Bleekstraat en de Marga KlompƩbrug moet worden ingericht als fietssingel.
Lees hier de betreffende raadsbrieven.
Met dank aan de knettergekke van Hooijdonk is de stad nu definitief onbereikbaar geworden.
In stad Groningen is al heeeel lang het zgn Verkeercirculatieplan, waarmee het centrum is opgedeeld in vier kwartieren (jaja dubbelop) die je onderling per auto alleen kan bereiken via de ‘ring’ over (allang gedempte omsingeling) om de hele oude kern. Sindsdien is het centrale plein leuk. Daar is toen wel de nauwste ring gekozen die kon, zodat je vanaf daar echt naar De Markt kan lopen.
FH@@ Dat is ook gelijk de reden dat ik er nooit meer komt in Groningen.
Goed plan. En er gaat niets boven Groningen.
Het wordt hoelanger hoe gekke in Utrecht.
Met dank aan Lot van Hooydonk en haar ambtenaren en de raad ze maken de stad totaal onbereikbaar.
Er zijn ook nog gewone burgers die in hun hele leven al in de stad wonen, die b.v. In een auto rijden, want op je fiets ben je vogelvrij.
Als ik vanuit de binnenstad naar de begraafplaats Tolsteeg wil dan moeten we via de rondweg naar de snelweg, nou dat is milieuvriendelijk zeg.
Dank je wel Lot van mij mag je een enkeltje Tilburg ontvangen.š”
Zinloos.
Lot, ga weg!!
Wat is dat toch voor een onzin: “de stad definitief en “totaal onbereikbaar”?! Het gaat alleen om dat stukje Catharijnesingel, de rest van de hele stad is gewoon bereikbaar zoals al jaren. Wat ik mij afvraag: wie gaan er zich stiekem invoegen tussen de “Hulpdiensten, het openbaar vervoer, taxiās, touringcars, brommers, logistiek en werkverkeer”? Er zullen heel wat borden voor die catagorieĆ«n geplaatst moeten worden, waardoor je door het bos de bomen niet meer ziet, om het zo maar eens te zeggen.
@Bokhove. Praat eens met ondernemers. Kan heel verhelderend zijn.
Uitstekende zaak! Dit toch al zeer succesvolle beleid verbetert natuurlijk juist de bereikbaarheid doordat wordt ingezet op veel meer verkeersmiddelen dan de auto alleen. Bv het Youtube kanaal Not Just Bikes toont dat steeds geweldig: https://www.youtube.com/watch?v=d8RRE2rDw4k&t=315s
In dat ene filmpje zie je hoe de auto profiteert van het autoluw maken van de wegen en het inzetten op fietspaden en busbanen.
De middenstand profiteert daar enorm van. En voor ruimtebenutting is het ook veel beter als de fiets en OV voor veel mensen een goed alternatief zijn, waardoor er minder auto;s op de weg zijn. Alles blijft ook met de auto bereikbaar. Wat je door deze ingreep niet mer kunt doen is door de binnenstad van A naar B sjezen. En dat willen we ook helemaal niet in de binnenstad.