Het festival is vanwege de coronacrisis voortijdig geannuleerd.

Café Theater Festival lanceert op nieuwjaarsdag fundraisingactie NO BARS NO GLORY

Making of Klein Berlijn. (foto: Li-Shi Shu)

Zonder kroegen geen Café Theater Festival. De horeca wordt hard getroffen door de coronacrisis en de naweeën daarvan zullen nog lang voelbaar zijn. Daarom lanceert het Café Theater Festival samen met hoofdsponsor vandeStreek op nieuwjaarsdag de fundraisingactie ‘No bars no glory’. De sociale mediakanalen van het festival lichten tijdens de januari-lockdown iedere dag een leegstaande Utrechtse horeca-instelling uit. De actie is bedoeld om geld in te zamelen en de horeca een hart onder de riem te steken. 

Waarom deze actie?

Het Café Theater Festival (CTF) vindt sinds 2004 jaarlijks plaats in maart in zo’n dertig cafés in de stad. Aanstormende theater- en dansmakers maken een interventievoorstelling die op onverwachte wijze opduikt tussen het cafépubliek. In 2020 vond de zeventiende editie van het festival op de valreep plaats in het weekend voordat de lockdown werd afgekondigd. In maart 2021 zullen de kroegen echter leeg blijven: het festival is vanwege de coronacrisis voortijdig geannuleerd.

De festivalorganisatie ziet met mededogen toe hoe hard de horeca getroffen wordt vanwege de langdurige sluiting. De financiële gevolgen zullen lang voelbaar blijven. Daarmee komt niet alleen het voortbestaan van de kroegen, maar ook van het Café Theater Festival in het gedrang. Een deel van haar inkomsten haalt het festival uit bijdragen die de horeca betaalt voor deelname. Volgend jaar zal een deel van de cafés dit deelnamegeld niet kunnen missen. Voor deze cafés zamelt het festival donaties in. Het CTF hoopt minimaal 3000 euro op te halen, om ook de zwaarst getroffen kroegen in 2022 deel te laten nemen aan een nieuwe festivaleditie. Zodra er 1500 euro aan donaties is bereikt, zet vandeStreek een verdubbelaar in om het streefbedrag te bereiken.

Fotoreeks NO BARS NO GLORY

In samenwerking met fotograaf Rikkert Wijrdeman heeft het Café Theater Festival een ludieke fotoreeks gemaakt met de uitbaters van de horeca. In ieder café is een voorstellingsfoto van een eerdere CTF-voorstelling nagebootst. Waar op de originele foto’s nog volgepakte cafés met publiek te zien zijn, staan de kasteleins nu te poseren in hun lege tent. Iedere dag tijdens de januari-lockdown wordt op de social mediakanalen van het festival een nieuwe foto geplaatst. 

Making of Willem Slok (foto: Li-Shi Shu)

Meedoen aan de actie

Mensen die de actie willen steunen, kunnen een No Bars No Glory-box bestellen van bierbrouwerij vandeStreek. De box kost slechts €15,95. Van elk besteld pakket schenkt vandeStreek €10,- aan de fundraisingpot. Voor iedereen die geen bierdrinker is of hard bezig is met Dry January, is er een losse donatiemogelijkheid op de website van het Café Theater Festival. Meer informatie over de actie is hier te vinden.

Auteur Redactie
Auteur

Redactie

Laat uw reactie achter

Reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *