Een reconstructie

Waarom moest kunstwerk van Peter Struycken weg bij het Centraal Museum?

  • Door Redactie
  • |
  • 16 november 2021
  • |
  • 2 reacties

Het verdwenen kunstwerk

“Ik heb meer dan honderd werken gemaakt en als er daar nog twintig van over zijn is dat veel.” Eminent Kunstenaar Peter Struycken heeft in de loop van de jaren veel van zijn werken zien verdwenen.

Twee in het oog springende voorbeelden daarvan stonden in Utrecht. Bij het distributiekantoor van Post NL maakte Struycken aan weerskanten een wandversiering waar vooral de vrolijk gekleurde doppen opvielen. Het kunstwerk raakte in verval en werd uiteindelijk gesloopt.

Niet in verval was zijn werk aan de gevel van de stallen van het Centraal Museum. Eind jaren tachtig, bij de toenmalige oplevering van de stallen als tentoonstellingsruimte, had Struycken een gevelontwerp geleverd, over de volle lengte van het enorme complex. Zowel aan de muur in de binnentuin als buitenom aan de singelzijde van het museum. Toen de stallen werden gerestaureerd, besloot Edwin Jacobs, toenmalig directeur van het Centraal Museum, dat het kunstwerk moest verdwijnen. Met instemming van Struycken, liet het museum weten. “Klopt niet”, zegt hij. Claas Hille zocht uit hoe de beslissing tot stand kwam. In deze film voor Kunstforum Utrecht een reconstructie waarin verschillende hoofdrolspelers aan het woord komen.

Auteur Redactie
Auteur

Redactie

Laat uw reactie achter

Reactie

2 reacties

  • B. Eijerkamp schreef:

    Fascinerend verhaal. Het werk van een groot kunstenaar staat in de weg en moet volgens de museumdirecteur verdwijnen. Vervolgens neemt de directeur geen contact met de Struycken op. Dat zegt veel over het respect voor de kunstenaar.

  • Ans Visser schreef:

    Het verwijzen van Jacobs naar een een zakelijke directeur is niet netjes. Hij was toentertijd verantwoordelijk en dan moet je ook nu die verantwoordelijkheid nemen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *