Arbeidsomstandigheden

Problemen bij Picnic nog lang niet opgelost

Picnic heeft duurzame voertuigen rondrijden en belooft de 'laagste prijs én gratis in huis' - Foto: Jantine Albers

Er gaat van alles mis bij de distributiecentra van online supermarkt Picnic. Vakbond FNV bracht vorige maand naar buiten dat arbeidsomstandigheden en -voorwaarden onder de maat zijn bij het bedrijf. Een werknemer van de Utrechtse vestiging geeft aan dat er wat betreft veiligheid een en ander is verbeterd, maar hij is bang dat het nog een hele poos duurt voor de lonen op het juiste niveau zijn.

De problemen met de lonen hebben te maken met de collectieve arbeidsovereenkomst (cao) waar Picnic onder valt. De online supermarkt staat bij de Kamer van Koophandel ingeschreven als ICT-bedrijf, en niet als supermarkt. Zodoende voelt Picnic zich niet gebonden aan de cao waar supermarkten onder vallen. Picnic hoeft hierdoor minder loon te betalen aan werknemers, en geen extra avond- en weekendtoeslagen.

Werknemer Freek* heeft het aan den lijve ondervonden: “Ik vroeg mij op een gegeven moment af hoe het kan dat ik niet extra betaald kreeg als ik op zondag werkte. Dat komt dus door de cao-ontwijking. Toen ik dat besefte, was ik pissig. Hoe kun je met droge ogen beweren dat je geen supermarkt bent en je bedrijf wel overal zo noemen?” Freek noemt deze redenering ‘walgelijk’: “Het valt binnen het businessplan van Picnic dat ze hun werknemers te weinig betalen, anders kunnen ze de beloftes die ze doen aan klanten, het gratis bezorgen van boodschappen, niet waarmaken.”  

Ook de landelijke en Utrechtse politiek hebben zich uitgesproken over de arbeidsvoorwaarden bij Picnic. Julia Kleinrensink, voor GroenLinks in de Utrechtse gemeenteraad, schrok nogal van het nieuws. Ze heeft samen met PvdA, SP en Student & Starter vragen gesteld. Ze hopen hiermee een signaal af te geven van wat moreel juist is. “Iedereen heeft recht op fatsoenlijk loon en fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden”, vindt Kleinrensink. “Utrecht is een stad waarin iedereen mee moet kunnen doen.” Kleinrensink wil zelf nog een keer in gesprek met Picnic.

 

Niet alleen de lonen staan ter discussie. Ook de arbeidsomstandigheden bleken niet op orde, denk hierbij aan veiligheid en hygiëne. “De FNV is in het najaar begonnen met het verzamelen van informatie over slechte arbeidsomstandigheden en -voorwaarden”, vertelt werknemer Freek, die nu ongeveer een jaar bij het Picnic-distributiecentrum in Utrecht werkt. “Het management heeft dat nu opgepakt en is begonnen met het verbeteren van bepaalde zaken”, aldus Freek. Waar pickers (de mensen die boodschappen verzamelen die uiteindelijk bij mensen thuis worden bezorgd) voorheen op bierkratjes moesten staan om bij de bovenste rij te komen, zijn er nu zogenaamde olifantenpootjes aangeschaft, krukjes die wél veilig zijn om op te staan. Freek: “Het is zo’n simpele oplossing, maar er was jarenlang niks aan gedaan. Dat is mij een doorn in het oog.”

Freek geeft aan dat orders picken funest kan zijn voor de rug. “Als je orders moet picken, loop je met een metalen kar door het magazijn. De kar wordt steeds zwaarder, wat slecht is voor je rug. Maar het wordt ook steeds moeilijker om met de kar te remmen. Het is dus regelmatig voorgekomen dat er een hand kneusde of brak, of dat iemand een hersenschudding opliep.” Er zijn inmiddels elektrische karren aangeschaft, die makkelijker te duwen en te remmen zijn.

Ook een positieve verandering is dat leidinggevenden inmiddels een BHV-cursus hebben gevolgd. “Er was soms niemand op de werkvloer die een BHV-certificaat had. Ik betwijfel of er überhaupt wel verband aanwezig was”, zegt Freek.

 

Wat betreft arbeidsomstandigheden gaat het dus de goede kant op volgens Freek, hoewel er nog veel stappen te zetten zijn. (Er worden vragen gesteld bij het feit dat werknemers er uit kunnen vliegen als ze niet snel genoeg werken.) De cao-kwestie is voorlopig nog niet opgelost. Michiel Muller is het namelijk niet eens met het FNV. Hij zegt tegen Trouw: “In onze centra worden geen grote containers klaargezet om de winkelvoorraad aan te vullen. Want die winkels hebben we dus niet. Wij ­leveren direct aan de klant.” 

FNV heeft Picnic uitgenodigd om een gesprek aan te gaan over de salarissen van de medewerkers. Als ze er samen niet uit komen, kan het zijn dat een rechter aan het geschil te pas komt. De cao voor supermarkten is Algemeen Verbindend Verklaard, wat betekent dat alle supermarkten die onder de werkingssfeer van deze cao vallen, verplicht zijn deze toe te passen. Wie in de tussentijd zelf wil oordelen: de cao Levensmiddelenbedrijf, waar supermarkten onder vallen, is hier te vinden (zie Artikel 2 is relevant).

 

* Freek wil niet met zijn echte naam genoemd worden en benadrukt dat hij spreekt vanuit zichzelf en niet vanuit andere medewerkers. Zijn echte naam is bekend bij de redactie.

Laat uw reactie achter

Reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *