Must see van de week: Roma
Over Roma, het persoonlijke drama van Alfonso Cuarón (Gravity), is al het nodige geschreven. Begrijpelijk, want met dit bijzonder project – regisseur Cuarón schreef het scenario, deed het camerawerk, de montage én de productie – kan producent Netflix het felbegeerde Oscargoud haast proeven. Maar de ironie wil dat het eigenlijk doodzonde is om deze film thuis, op Netflix te kijken. Niet doen dus! Gedraaid in 65mm schitterend zwart-wit is er maar één plek waar dit tegelijkertijd intieme en epische drama het best tot zijn recht komt: op het witte doek. Van het verstilde, contemplatieve openingsshot tot een vurige jaarwisseling en de woeste golven, hier kan geen 4K tv-scherm tegen op. Van de bank dus en naar de bios, want vanaf deze week is Roma (de titel verwijst overigens naar de wijk waar de kleine Alfonso opgroeide) in volle glorie te zien in Louis Hartlooper.

Rachel Weisz, links, en Olivia Colman in Fox Searchlight Pictures’ ‘The Favourite’
The Favourite
Reken maar dat The Favourite aan het eind van dit jaar heel hoog – zo niet bovenaan – van veel favorietenlijstjes prijkt. De onnavolgbare Griek Yorgos Lanthimos (The Lobster, The Killing of a Sacred Deer) levert er een gemeen geestig kostuumdrama af dat alles behalve stoffig is en de liefdesbaby zou kunnen zijn van Stanley Kubricks Barry Lyndon (ook The Favourite werd uitsluitend bij echt dag- en kaarslicht gedraaid) en Dangerous Liasons. Dat betekent dus een hoop achterbaks gekonkel, hier tussen twee nichtjes (Rachel Weisz en Emma Stone) om de gunst van de Britse koningin Anne (Olivia Colman) anno 1700.
Buddy
Kattenfans raken voorlopig niet uitgekeken op YouTube, maar hondenliefhebbers móeten naar de aangrijpende documentaire Buddy. Heddy Honigmann volgt daarin zes hulphonden en hun gehandicapte of getraumatiseerde baasjes. Zo liefdevol en respectvol gebracht, dat zelfs het grootste kattenmens er nog van zal smelten.
Leuk hoor.
Mooie tips