Als het aan het college van B&W ligt komt er in de Central Studios aan de Gietijzerstraat een nieuwe innovatieve plek voor makers, professionals, studenten en liefhebbers op gebied van film en beeldcultuur.
Het concept gaat De Machinerie heten en zal ruimte moeten bieden voor experimentele filmvertoningen, beeldcultuur en ruimte voor educatie en… mediawijsheid.
“Talentvolle makers van films, games en interactieve installaties verdienen een plek in onze stad. We zijn heel blij dat de ontwikkelaar van de Werkspoorkathedraal (EWU), ons en de film- en beeldcultuursector deze mogelijkheid biedt. Het unieke aan De Machinerie is dat cultuur, educatie en ondernemerschap onder één dak samenkomen en elkaar versterken. Daarmee ontstaat een inspirerend klimaat voor talentontwikkeling en innovatie”, aldus cultuurwethouder Anke Klein.
Bij De Machinerie zou de meerwaarde zitten in de nauwe samenwerking van het Nederlands Film Festival, HIT (Hoogt in Transitie), Fotodok (de internationale plek voor documentaire fotografie) en De Maakruimte (een vernieuwende organisatie die creatieve projecten ontwerpt, ontwikkelt en produceert). Samen richten zij de coöperatieve vereniging De Machinerie op. Met deelname van Hoogt in Transitie (de nieuwe naam van ’t Hoogt) lijkt het zieltogende filmhuis ook weer toekomst te hebben. Het college wil dat de gemeente 3,5 miljoen gaat bijdragen aan het project. Naar verwachting neemt de raad binnen enkele maanden een besluit over de gevraagde investering
Sinterklaas is vroeg in het land dit jaar
Goh, een centrum voor mediawijsheid. Deze wethouder uit Amsterdam heeft in elk geval het opgeklopte taalgebruik van de hoofdstad meegenomen. Interessante participanten ook. Het volkomen irrelevante ‘Hoogt (oh nee, Hit) dat weer leeft dankzij de subsidies. Het Filmfestival dat slechts een week per jaar van belang is. En de Maakfabriek (klinkt hip). Even gegoogled. “Het is onze missie om mensen, organisaties en de maatschappij creatief in beweging te brengen. Vanuit het maken ontstaat plezier, innovatie en creativiteit. De Maakruimte is een ongedefinieerde ruimte: het kan overal zijn en het ís overal.” Mag wat kosten maar dan heb je ook niks.
De cultuurmanagers en politici helpen elkaar en zo zichzelf. Als het mislukt kijkt men snel de andere kant op zoals het managers en politici betaamt. Zoals dit plan nu is gepresenteerd ontbreekt elke realiteitszin, liefde, vakmanschap of het begin van een echte visie. Het risicoloze top-down-cultuur denken. Alsjeblieft Raad, doe hier nu eindelijk eens iets aan.
Niets, maar dan ook werkelijk niets heeft ’t Hoogt de laatste jaren toegevoegd aan de filmcultuur in Utrecht. Niemand, maar dan werkelijk niemand, die het theater nu mist. En deze organisatie (anderhalve man en paardenkop) wordt dus onderdeel van dit nieuwe concept. Hoe een directeur als vooraanstaand lid van Groenlinks een aanstelling voor het leven krijgt.
Simpele vraag. Is hier eigenlijk behoefte aan?
In deze krant is weinig enthousiasme voor dit plan te bespeuren, maar hoe zou opiniemaker ” De Volkskrant ” erover denken. Uiterst positief en juichend voorspel ik. Want in de raad van toezicht van ’t Hoogt zit Wilma de Rek en die is baas over de cultuuruitingen in De Volkskrant.
Nadat de directeur van ’t Hoogt Rianne Brouwers mocht beslissen wie de nieuwe gemeenteraadsleden van Groen Links zouden worden en een van de ballotage vragen was” Hoe belangrijk is voor de Utrechtse Cultuur de subsidie voor t Hoogt ?” kreeg het t’Hoogt liefdevolle Groen Links Gemeenteraadsleden. Het werd gesloten en ontving daarna 4 ton subsidie om haar eigen bestaansrecht te bedenken en het salaris van Rianne Brouwers door te betalen. Nu eindelijk 3,5 miljoen voor iets vaags waar ongetwijfeld horeca en feestvergunningen aangehangen zullen worden omdat er te weinig structurele subsidie voor vrijgemaakt gaat worden. Het wordt na Tivoli- Vredenburg ( dat meer bezoekers trekt als congrescentrum, door zalenverhuur en als verhuurder van vergaderruimtes dan als cultuurcentrum)
een nieuw Gemeentelijk Horecacentrum, met CULTUUR als excuus Truus.
Ambtenaren bedenken zonder enige kennis van zaken dat bedrijven die Games ontwikkelen graag naast elkaar in hetzelfde gebouw willen zitten. Waarom zouden ze dat willen? Bouwers van Games zijn onderdeel van een miljardenindustrie en deze ambtelijke opvatting is van het niveau dat de productontwikkelaars van Sony en Samsung ook het liefst in hetzelfde gebouw bivakkeren. Om bedrijfsspionage te vergemakkelijken? Om oog op de beste bedenkers te krijgen zodat je die makkelijk bij elkaar wegkopen kunt? Deze doelstelling is volstrekt losgezogen van de realiteit. Maar goed, je moet wat bedenken om ‘Hoogt aan het infusie infuus te kunnen leggen.
Het is maar een detail. Maar voor wie wil weten wat er met onze belastinggeld gebeurt, is dit wel leuk om te lezen.
“t Hoogt krijgt 4 ton subsidie om te werken aan een plan om met andere partijen tot een instituut voor beeldcultuur te komen. Het geld wordt tevens gebruikt om de periode tussen nu en de opening van het instituut de bedrijfsvoering te betalen”. Het failliete ’t Hoogt kreeg dus 4 ton om te overleven en dit warrige plan te ontwikkelen. En dat onder aanvoering van een directeur die heeft aangetoond absoluut geen bedrijf te kunnen runnen. Of we een wethouder van Groenlinks of D66 hebben, het maakt allemaal niets uit. ”t Hoogt zal hoe dan ook blijven bestaan. Dankzij een ongekende lobby waarvan de burger geen weet heeft. Die 3,5 miljoen is straks een hamerstuk in de raad. Er zijn van die momenten dat je een partij als Leefbaar Utrecht mist.
Eens met de kritiek in de reacties. De plannen zijn slecht onderbouwd. Het is een vlucht vooruit van een ’t Hoogt dat er de afgelopen jaren niets van heeft gemaakt. Waarom zou dat op een nieuwe locatie anders zijn? Hopelijk zijn er kritische raadsleden die vragen stellen over realisme, haalbaarheid en nut van de plannen. Zie ook:
https://georgeknightlang.wordpress.com/2019/09/06/utrecht-stopt-355-miljoen-euro-in-een-nieuwe-plek-voor-film-en-beeldcultuur-in-het-werkspoorkwartier-een-opmerkelijk-slecht-idee/