Wel bouwen in Rijnenburg, niet bouwen in Rijnenburg. GroenLinks wilde niet, D66 wel. Dat was voor de verkiezingen. Uit het coalitieakkoord blijkt dat er niet gebouwd gaat worden en het college volop inzet op het plaatsen van windmolens. De belangengroep Buren van Rijnenburg spreekt van kiezersbedrog. Hieronder hun reactie.
Het gepresenteerde coalitieakkoord benoemt het aanpakken van de wooncrisis en het aanpakken van de klimaatcrisis tot twee van de drie prioriteiten naast de prioriteit voor het tegengaan van ongelijkheid. Bij nadere analyse blijven de aanpak van de wooncrisis en klimaatcrisis steken in mooie woorden. Toekomstige woningbouw in Rijnenburg wordt opnieuw op de lange baan geschoven. “De bouw zal niet voor 2035 starten”. D66, PvdA en Student & Starter beloofden in de verkiezing te gaan bouwen in Rijnenburg. Heel stellig betoogd maar er komt niets van terecht.
Rijnenburg wordt nog even “toegevoegd aan de RSU 2040”, maar de RSU 2040 is gericht op binnenstedelijke woningbouw met OV-verbindingen gericht op binnenstedelijke locaties. Hiermee heeft men in de afgelopen jaren niet de gewenste aantallen woningen gehaald en binnenstedelijk bouwen blijkt vooral hele dure en kleine appartementen op te leveren.
De aanpak van de klimaatcrisis blijft hangen in tot nu toe weinig realistische beleidsvoornemens. De coalitie wil “alle mogelijkheden benutten voor duurzame energieproductie binnen gemeentegrenzen”. Men houdt vast aan “het maximaal mogelijke aantal windmolens”. En men dreigt als overheid zo nodig te zullen ingrijpen met “actief grondbeleid en onteigening”. Van Hooijdonk heeft eerder steeds gezegd daar niet toe te zullen overgaan.
De Gemeente heeft een uitnodigingskader opgesteld om energiecoöperaties de kans te geven in Rijnenburg en Reijerscop plannen te ontwikkelen. Vrijwel geen grondeigenaar wil meewerken aan windturbines dichtbij bestaande en toekomstige woningen. Als noodsprong maakte de gemeente zelf twee eigen grondstukjes beschikbaar die overigens veel te klein zijn voor grote windturbines. De gemeente ondersteunt Rijne Energie, stuurt en helpt financieel. En dreigt nu zelfs met onteigeningsprocedures. Maar geld in de begroting is hiervoor niet opgenomen.
Omwonenden en grondeigenaren worden niet gehoord en serieus genomen. Het vorige en nieuwe college wil windmolens gewoon kost wat kost doordrammen. De regels worden opnieuw tijdens de wedstrijd veranderd. Het pauzelandschap wordt veranderd in een permanent energielandschap. Niks inspraak niks burgerparticipatie.
Men sluit nog steeds de ogen voor de realiteit. Zonder medewerking van grondeigenaren en projectontwikkelaars zijn de plannen met 8 windturbines van 270m hoog niet uitvoerbaar. En zolang de dreiging van windturbines er is komt er nauwelijks grond voor grootschalige energieopwekking via zon beschikbaar. Met een groot zonnepark wek je veel meer op dan met vier of acht windturbines.
En waarom is er nog steeds zo’n lage doelstelling voor Zon op Dak in 2030? Het doel is 168 GWh in 2030 op grote daken (dit is 25% van de capaciteit), terwijl er al voor 101 GWh is gerealiseerd of goedgekeurd. Dit doel kan worden aangescherpt naar bijvoorbeeld 37,5% en daarmee kun je 84 GWh extra opwekken en ruim vijf niet gewenste windturbines uit de plannen schrappen.
College luister naar omwonenden, luister naar grondeigenaren en combineer grootschalige zonne-energieopwekking met woningbouw, goed OV, sport en recreatie. Liever dat dan weer 4 jaar aanmodderen en procederen.
Gelukkig heeft het ministerie van Binnenlandse Zaken al voorzien dat de Utrechtse GroenLinks bestuurders het verzet tegen bouwen in de polder nog niet volledig hebben opgegeven. Er ligt nu een rapport van nog geen 30 pagina’s waarin de vrijblijvendheid, lees het verzet van GroenLinks tegen buitenstedelijk bouwen, middels 8 duidelijke lessen en aanbevelingen op de korrel is genomen.
Nu het besluit om te bouwen in Rijnenburg in het collegeakkoord vastligt, mogen de Utrechters er op vertrouwen dat de bouw veel eerder dan 2035 aanvangt. Dat ligt vast in de Algemene Beginselen van Behoorlijk Bestuur die sinds het toeslagenschandaal weer centraal staan in de bestuurlijke besluitvorming. Dat GroenLinks zich daaraan wil onttrekken is een gotspe, en laat zien hoe exclusief het denken binnen deze partij is.
Er is geen enkele reden voor excuus. Lees mee:
Les 5.
Team en cultuur bepalender dan beleid en proces
Vanuit de hoge mate van complexiteit kan er niet op één afgebakend eindresultaat gestuurd worden. Gebiedsontwikkeling omvat daarom sturen en samenwerken richting gemeenschappelijke doelstellingen. Een vastomlijnd beleid en proces helpt ten dele, belangrijker is de flexibiliteit en het probleemoplossend vermogen van de mensen die
eraan werken.
De gemeente Utrecht heeft zeer uitgebreide ervaring met het ontwikkelen van complexe processen (Leidsche Rijn en HC) , c.q. heeft veel leergeld (de Uithoflijn) betaald om grote vaart te maken bij het ontwikkelen van Rijnenburg. De beperking: “Vanwege de vele uitdagingen, onder andere bij het goed bereikbaar maken van deze stadswijk, zal de bouw in ieder geval niet voor 2035 starten.”, is niet inhoudelijk, maar politiek ingestoken. Dat mogen de Utrechtse inwoners niet over hun kant laten gaan.
Lees het rapport:
Gebiedsontwikkeling kan sneller
De voorfase van gebiedsontwikkeling kan sneller, concludeert een rapport, gemaakt in opdracht van het ministerie van Binnenlandse Zaken.
‘De tijd tussen een eerste initiatief en de bouw van woningen is nu gemiddeld zeven jaar. Dat kan sneller’.
https://www.binnenlandsbestuur.nl/ruimte-en-milieu/snellere-gebiedsontwikkeling?tid=TIDP2462415X2C4BABECA410458E88E500500D074950YI5