Het kort geding dient 1 juni

Bewoners flat aan de Hanoidreef stappen naar de rechter

  • Door Redactie
  • |
  • 11 mei 2021
  • |
  • 2 reacties

Bewoners vinden reparaties niet voldoende

De huurders van een 10-hoog flat aan de Hanoidreef in Overvecht worden al jarenlang geconfronteerd met achterstallig onderhoud, schimmel, verrotte kozijnen en tocht. Verhuurder Bo-Ex zou reparaties niet of slecht uitvoeren. “Mensonterend” noemen de bewoners van de flat de situatie. Nadat de gemeenteraad in februari aan de bel trok, zouden de problemen opgelost worden. Volgens de bewoners blijkt dat niet het geval. Zij stappen naar de rechter.

Tim Schipper (SP) gaf destijds aan dat de prestatieafspraken 2016-2019 niet door Bo-Ex waren nagekomen.

“In het productieprogramma van de prestatieafspraken 2016-2019 stond het gebouw op de rol voor ‘groot onderhoud met woningverbetering’, op te leveren in 2017. Bij de jaarlijkse updates is deze planning steeds een jaar opgeschoven. Ondertussen zitten de bewoners met een onveilig en ongezond huis, waar ze wel iedere maand huur voor kunnen aftikken.”

Het uitblijven van behoorlijk onderhoud was voor de gemeenteraad reden om wethouder Diepeveen op te dragen om er voor te zorgen dat “de mensonterende situatie” zo snel mogelijk wordt opgelost.

Bo-Ex liet weten de problemen serieus te nemen en de klachten met spoed op te lossen. De wethouder meldde in een reactie aan de raad dat Bo-Ex snel alle klachten in het zicht wil hebben en zo snel mogelijk zal verhelpen”, Bo-Ex zou zichzelf volgens de wethouder de vraag hebben gesteld of zij voldoende de vinger aan de pols heeft gehouden om signalen op te merken en deze in het goede perspectief te plaatsen.

Bewoners vrezen dat serieuze herstelwerkzaamheden voor zich uit worden geschoven

Alle goede bedoelingen ten spijt voelen de bewoners zich maanden later door hun verhuurder nog steeds aan het lijntje gehouden. Zij vinden de reparaties bij lange na niet voldoende en vrezen dat serieuze herstelwerkzaamheden voor zich uit worden geschoven. Dat laatste zou te maken hebben met de geplande sloop van het gebouw (Bo-Ex heeft laten weten dat de flat in 2022 wordt gesloopt of gerenoveerd).

Omdat klachten van de bewoners door Bo-Ex stelselmatig zouden worden genegeerd (volgens de verhuurder worden deze veroorzaakt door slecht bewonersgedrag), hebben zij een kort geding aangespannen tegen Bo-Ex. Daarin eisen zij binnen veertien dagen herstel van de door hen aangegeven gebreken en veertig procent korting op de huur vanaf 1 mei 2021 tot het moment dat alle klachten zijn verholpen. Het kort geding dient 1 juni.

Auteur Redactie
Auteur

Redactie

Laat uw reactie achter

Reactie

2 reacties

  • Fatima Yaakoub schreef:

    Wij wonen hier sinds 2007. Zoveel klachten en ze blijven er omheen draaien!
    Schandalig dat dit gewoon kan.
    Bo-ex kent geen afspraken en zeker geen waarheden of nakomen. Heb ik altijd zo ervaren.

    Waar zijn burger rechten gebleven?

    De gemeente kijkt graag toe jammer genoeg.

  • Bülent Isik schreef:

    Al jaren vraagt de fractie van de PvdA aandacht voor de aanpak van schimmelwoningen in onze stad
    ER is een unaniem aangenomen amendement in 2019 / A43 . Dit wordt niet uitgevoerd door het college.
    https://ris2.ibabs.eu/Reports/ViewListEntry/Utrecht/875cde4f-2721-411b-9176-b4143e5f7479

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *