Voetgangersdrukte

Vanaf morgen geldt uitbreiding voetgangersgebied binnenstad voor de hele week

Het Oudkerkhof

Vanwege het versoepelen van de coronamaatregelen zou het naar verwachting drukker worden in de binnenstad en dat was vorige week reden voor de gemeente om het voetgangersgebied in de binnenstad uit te breiden. Tot nu toe was de nieuwe situatie van toepassing op het weekend, vanaf morgen geldt dit voor de hele week. Een rondje door de binnenstad maakte gisteren duidelijk dat het met de drukte wel meevalt. Achter het stadhuis waren drie verkeersregelaars actief om enkele fietsers op het nieuwe beleid te wijzen. Ook op het Oudkerkhof en de Vismarkt zag er het er overzichtelijk uit. Omdat er op de Lijnmarkt weinig voetgangers waren, werd de eenrichtingsregel door de aanwezige regelaar tijdelijk opgeheven. Voorlopige einddatum van de nieuwe regeling is 1 september. Op basis van de actuele situatie, wordt dan bepaald of de uitbreiding langer nodig is.

Achter het Stadhuis.
De Vismarkt
De lijnmarkt

Redactie

14 reacties

Reageren
  1. Zelden werd de onzinnigheid van deze maatregelen helderder aangetoond. Bijna niemand in de stad, behalve dan een stuk of honderd verkeersregelaars.

  2. Wat een gekte! Utrecht is de enige stad waar zo’n waanzinnige regel geldt. En dan ook nog doordeweeks.

  3. En wat kosten al deze verkeersregelaars die 90% van de tijd een beetje verveeld staan te hangen?

  4. Als je de internationaal geldende Agenda 21 (inmiddels geupdate naar 2030) van de Verenigde Naties goed leest – en de Utrechtse vertalingen daarvan voor het ‘lokale niveau’ – dan snap je waarom we in deze ‘oefening’ zitten. En ook waarom die voorlopig niet ophoudt. Het is de bedoeling dat we eraan wennen om met steeds meer mensen op een kluitje te gaan wonen, dus moeten we minder ruimte in gaan leren nemen (waaronder binnen leren zijn), leren minder energie te verbruiken (smartmeters), minder water (te beginnen met een ‘hervormings-waterplan’ dat al in de maak is en waar we ook nu alvast voor oefenen: ultrakort douchen, je tuintje niet meer sproeien ook al voorziet het IJsselmeer ons voorlopig van voldoende drinkwater etc). De alom geprezen Jan van Zanen zat namens Utrecht in de ICLEI (european local governments for sustainability) en heeft onder meer daar al die blauwdrukken vandaan gehaald over hoe je een stad zodanig inricht dat de doelstellingen van Agenda 2030 gaandeweg geimplementeerd kunnen worden (kijk naar onze fietsstraten en het weren van autoverkeer, naar het ‘verduurzamen’ van Kanaleneiland Zuid, naar het type bebouwing rondom CS of in het Merwedegebied). Als je de plannen eenmaal kent wordt het simpel om de uitwerking ervan overal in de stad te herkennen.

    Evenals de opmerking van iemand bij het artikel over de herinrichting van de Maliebaan in de vorige Nuk – hij/zij zei:
    er zijn 3.000 handtekeningen van omwonenden verzamelt en er zijn zogenaamde inspraakavonden maar dan merk je dat het plan ligt allang klaar ligt. En zo werkt dat inderdaad bij deze zogeheten ‘inspraakavonden’ (die professioneel worden gefaciliteerd op basis van de zogenoemde Alpha-techniek, waar de argeloze burger geen benul van heeft. Het lijkt op inspraak maar het is het niet.).
    Je kunt het allemaal zelf opzoeken en onderzoeken. Je kunt alles uit die agenda verfieren in je eigen leefomgeving (voor basisinfo, kijk bijvoorbeeld hier https://www.postsustainabilityinstitute.org/info-from-the-source.html of bekijk een korte video als deze: https://www.youtube.com/watch?v=rqMe1DH3qrU. Lijkt me erg belangrijk dat we onszelf informeren hierover.

  5. Fiets vandaag door een stille stad. En ja hoor, daar staan ze me weer tegen te houden. Utrecht Fietsstad? Mag ik even heel hard lachen.

  6. Dit gebeurt alleen maar omdat horecapartij D66 de horeca op het Stadhuisplein en Ganzenmarkt wil plezieren
    De eigenaar van café de zaak is D66 man,,loopt de hele dag te bellen met zijn D66 vriendjes in stadhuis
    Omwonenden daar hebben ze maling aan
    Sluiten de halve binnenstad af om horeca meer omzet te geven
    Schandalig

  7. Drie verkeersregelaars op een verlaten stukje gracht. Ze zijn stapelgek op het Stadskantoor.

  8. En de bezorgers kunnen nergens meer komen.

    Volgende regel verboden om als bewoner van de binnenstad online te kopen en te laten bezorgen 🤣🤣🤣🤣

  9. Is er nou niet een gemeenteraadslid dat hier wat over wil zeggen? Van Groenlinks en D66 hoeven we dat niet te verwachten. Maar waar is de VVD? De binnenstad wordt onbereikbaar. Dat is vervelend voor fietsers maar zeker ook voor de ondernemers.

  10. Ik vrees dat de binnenstadbewoner hierboven gelijk heeft. D66 wilde van de binnenstad een groot terras maken. Dat is bij het stadhuisplein al gelukt. Maar zelfs dan is er geen enkele reden om het fietsvrij te maken.

  11. Ik hoop dat de gemeente Utrecht begrijpt dat ik niet meer naar de binnenstad ga, gewoon omdat ik er vanuit Utrecht Oost niet meer kan komen, (nachtegaalstraat, oudwijkerdwarsstraat, voorstraat ellende, bussen die niet rijden). Als ik er dan op de fiets zou kunnen komen, dan mag ik er niet meer fietsen. De binnenstad wordt een gebied voor jongeren en toeristen denk ik. Reken op nog veel meer failliete winkels.

  12. Wen er maar vast aan. Dit blijft zo. Evaluatie zal uitwijzen dat dit de leefbaarheid van de binnenstad ten goede komt. Waarschijnlijk is die tekst al geschreven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *