Utrechtse woningcorporaties Woonin en Portaal boycotten De Nuk. Ze zijn klaar met de berichtgeving van De Nuk
‘Voor de helderheid en de eenvoud willen we hierbij nogmaals bevestigen dat we geen enkele vraag van uw kant meer van een antwoord of reactie zullen voorzien of op welke manier dan ook contact met u zullen onderhouden.’
Deze reactie ontving De Nuk recent van Woonin-directeur Kip. Woonin-woordvoerder Jolande Uringa, die contacten onderhoudt met de pers, is niet betrokken bij dit antwoord.
Woningcorporatie Portaal gaat nu mee in de Nuk-boycot door Woonin.
Jennifer Merien, senior communicatie-adviseur a.i. van Portaal, laat ons weten:
‘Hierbij wil ik u informeren dat Portaal heeft besloten geen medewerking meer te verlenen aan artikelen van de NUK en geen antwoord te geven op uw vragen.
Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.’
De woningcorporaties Woonin en Portaal geven geen argument voor deze boycot.
Eerder, in 2021, liet Woonin (toen nog Mitros) vanwege ‘de polariserende’ werking’ van onze artikelen geen contact meer met De Nuk te willen hebben. Nu wordt ook dit argument niet genoemd.
Voor onze recente verhalen over de herhaalde doorverkoop van voormalige sociale huurwoningen op Kanaleneiland aan diverse beleggers stelden wij de grote Utrechtse woningcorporaties Woonin en Portaal enkele vragen. Zoals:
-Heeft u overwogen deze woningen -voormalige sociale huurwoningen van Portaal en Mitros- aan te kopen, en aan de sociale woningvoorraad toe te voegen?
-Wat zijn jullie overwegingen om al dan niet aan te kopen en de sociale woningvoorraad uit te breiden?
Inhoudelijke vragen, maar geen antwoorden van Woonin en Portaal.
Hieronder de mail van Henk Peter Kip, directievoorzitter van Woonin.

Zo doe je alleen als je wat te verbergen hebt.
Doorgaan met al deze goede artikelen dus.
Haal alle drek maar naar boven.
Woeptiedoe !
Die twee vragen waren toch gemakkelijk te beantwoorden, dan wel zelf in te vullen?
– Neen.
– Geen.
Het zou wellicht zinvol zijn geweest om alvorens dit soort pretpaketten door te schuiven naar ‘de markt’, als verkopende/afschuivende eigenares (de Gemeente?) harde eisen gesteld te hebben.
En wij zijn helemaal klaar met Woonin en Portaal.
Schande!
Het heeft er alle schijn van, dat Portaal en vooral Woonin hun missie hebben bijgesteld van “betaalbare, goede en duurzame woningen voor lage tot middeninkomens” naar: “hoogst mogelijk rendement en maximale jaarlijkse vermogensaanwas corporatie”.
Wat doet de gemeente hieraan?
Schandalig. Dat Woonin en Portaal zo reageren, geeft eens te meer aan dat zij goed fout bezig zijn. Hun zaakjes moeten nog meer publiciteit krijgen.
In Nijmegen hebben ze hun privé ‘journalist’ bij een wijkkrant die zij precies kunnen instrueren wat te schrijven. Een brave huurder .. dat is wat makkelijker.
Je bent overduidelijk op de goede weg Cees. Hou vol en veel succes!!
Gewoon doorgaan cees
Ik ben benieuwd hoe de beloningsstructuur is bij Portaal. En kunnen/mogen zij zo bot zijn tegen kritische pers?