Het is een bijzonder beeld. Sinds donderdag zien we straatnieuwsverkopers met twee verschillende kranten, het oude Straatnieuws en de nieuwe St. Maarten. Beide kranten zijn gemaakt door Frank Dries en Sander van der Meijs, tot voor kort jarenlang de motor van Straatnieuws. Na een conflict met de directeur van Straatnieuws kwamen zij met St. Maarten. Een last minute-project omdat “wij de Straatnieuwsverkopers niet in de kou willen laten staan.”
Een bijzonder beeld en een bijzonder verhaal. Dries en Van der Meijs leken onlosmakelijk verbonden met Straatnieuws. Als redactie inhoudelijk sterk en persoonlijk betrokken bij de verkopers.
Waar ging het mis?
Voor eindredacteur Van der Meijs ging het mis met de komst van directeur Milco Linssen. “Linssen bedacht allerlei zaken die het leuk doen in de bestuurskamer maar die in de praktijk niet werken. Wij kennen de problematiek van de verkopers, weten dat de krant van groot belang is voor hun inkomen. Dat laatste misten we bij hem. Toen de samenwerking steeds lastiger werd, hebben we bij de voorzitter tevergeefs meerdere malen een rode vlag afgegeven. Eind oktober kreeg Frank te horen dat op zijn medewerking geen prijs meer werd gesteld. En ik moest mijn werk voor de helft van het geld doen. Dat wilde ik doen in het belang van de verkopers. Maar alleen als de krant regelmatig verschijnt.”
“Juist in deze periode zijn de inkomsten voor de verkopers belangrijk”
“Want continuïteit is wezenlijk voor Straatnieuws. Als de verkopers geen krant kunnen verkopen, valt het bestaansrecht van de straatkrant weg. Linssen had de focus op een glossy die in februari of maart moet verschijnen. Misschien een leuk idee, maar dat mocht niet ten koste van de reguliere edities. En dat bleek wel het geval. Toen de leiding besloot dat er geen november- en ook geen kerst-editie zou komen, was het voor ons einde verhaal. De verkopers rekenden op een nieuwe krant, want juist in deze periode zijn de inkomsten belangrijk. Zo kunnen zij een appeltje voor de dorst in 2024 verdienen.”
Van der Meijs en Dries beëindigden de samenwerking, maar wilden ‘hun’ verkopers niet in de steek laten. Zij maakten razendsnel de St. Maarten.
“Wij hebben ons stinkende best gedaan om voor de verkopers ook 22 november een krant te bezorgen. Dat is gelukt, en daar zijn we trots op. Met veel liefde voor het vak en de hulp van vele hondstrouwe vrijwilligers en donateurs hebben we een 8 pagina’s dik krantje bij De Kopijwinkel ter perse gebracht. Net op tijd.”
Het is de bedoeling dat ook in december een editie van St. Maarten verschijnt. Wie de krant wil kopen, doet er goed aan om kleingeld op zak te hebben. St. Maarten heeft nog geen qr-code. De krant kost 2 euro.
over cultuur gesproken
Een glossy maken? Laat dat maar aan andere uitgevers over. Succes met St.Maarten. Geen glossy maar wel een geweldig initiatief!
Komt deze directeur wel uit Utrecht? Ik heb mijn twijfels.
Wat goed van jullie!! De aandacht en het hart op de goede plaats. Ik ga de St. Maarten kopen.
Milco Linssen begrijpt niet dat juist met de feestdagen de verkoop van de straatkrant zo belangrijk is voor de verkopers. Een glossy? De Milco zeker? Hulde voor Sander en Frank, ik zorg dat ik contant geld bij mij heb.
Betekent dit hopelijk ook dat we eindelijk weer een beet te pakken papieren editie op straat kunnen kopen ? En nee, niet glossy graag!
Prachtig initiatief Sander en Frank, dat ik van harte ondersteun!
En klein geld heb ik gelukkig nog altijd bij me.
Milco , Sander en Frank
Steek jullie koppen bij elkaar , en kom hieruit dit heeft geen zin ,
De minderbedeelden zijn hier de dupe van , doe het niet voor je ego maar voor de verkopers .