Hanoidreef

Onafhankelijke deskundige gaat klachten huurders Bo-Ex onderzoeken

De flat aan de Hanoidreef

Op 2 juni vond voor de Utrechtse Voorzieningenrechter een kort geding plaats dat 4,5 uur duurde. De NUK schreef eerder over deze zaak; 22 huurders van de Hanoidreef in Overvecht hadden sociale verhuurder Bo-Ex voor de rechter gedaagd.  

Al jaren klagen de huurders over schimmelvorming, verrotte kozijnen en niet deugdelijke ventilaties met als gevolg daarvan gezondheidsklachten. Ook worden dagelijks ratten in de hal gesignaleerd, omdat de vuilcontainers binnen staan.  

Al 15 jaar, zo vertelden de huurders aan de rechter, waren zij door Bo-Ex met allerlei beloftes aan het lijntje gehouden. Zo had Bo-Ex  in 2008 een garantiekaart in de buurt verspreid met daarop aangegeven sloop/nieuwbouw uiterlijk 2018. Gemeenteraadslid Schipper (SP) bevestigde de klachten van de bewoners, die hij zelf geconstateerd had. Schipper zei dat hij al 16 jaar in de raad zat en dikwijls dit dossier teruggezien had met allerlei beloftes die nooit door Bo-Ex ingevuld werden.  

Een hoogzwangere bewoonster vertelde dat zij hier stond voor haar kind dat over 3 weken geboren zou worden. Zij wilde niet dat dit kind dezelfde gezondheidsklachten kreeg als haar 2 andere kinderen, te weten allergie en astma. Zij was niet de enige. Inmiddels zijn de GGD en wethouder Diepeveen (die verantwoordelijk is voor de wijk) op de hoogte gebracht.  

Bo-Ex beschikte niet meer over de dossiers

Bo-Ex kon tijdens de zitting niet uitleggen waarom zij wel in 2008 meegedeeld had dat het gebouw uiterlijk 2018 gesloopt of gerenoveerd zou worden, maar nu steeds bleef volhouden dat het maar de vraag was of er een gebrek was. Op de vraag van de rechter sinds wanneer huurders bij Bo-Ex klaagden, kon Bo-Ex geen antwoord geven. Bo-Ex beschikte  niet meer over dossiers, zo zeiden de advocaten van Bo-Ex.  

Toen de rechter een brief van Bo-Ex van augustus 2015 aan één van de procederende huurders besprak, waarin al gesproken werd over een houtrotinventarisatie van de kozijnen door het Bouw Advies Centrum in 2014, konden de advocaten van Bo-Ex niet uitleggen waarom die brief verstuurd was en wat er daarna gebeurd was c.q. niet gebeurd was. 

Toen de rechter nogmaals vroeg of iemand van Bo-Ex wist dat door de huurders al jarenlang geklaagd werd, moest Bo-Ex het antwoord opnieuw schuldig blijven. Zij had geen dossiers en de mensen die er toen werkten, werkten er niet meer.  

De huurders vertelden over de vele medewerkers van Bo-Ex, die zij allen bij naam konden noemen, die jarenlang steeds maar weer bezoeken hadden gebracht zonder dat het tot enig effect leidde.   

In de twee door de huurders overgelegde deskundigenrapporten werden vele klachten en ook de oorzaak daarvan bevestigd : de staat van het gebouw, dat al meer dan 50 jaar oud is en waar de meest elementaire isolatie ontbreekt.  

Onder leiding van de rechter werd na een paar schorsingen door Bo-Ex toegezegd dat binnen één maand op kosten van Bo-Ex door een onafhankelijke deskundige de klachten van de huurders in kaart gebracht zullen worden. In ieder geval zal het kort geding tot na gereed komen van dit rapport aangehouden worden. 

Redactie

2 reacties

Reageren
  1. Intriest dat er pas naar de huurders wordt geluisterd als de rechter is ingeschakeld.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *