Teugblik op 2020

Marlies Timmermans (Ekko):”Niet bang dat het publiek wegblijft, muziek is nu eenmaal een enorme verbinder”

Marlies Timmermans

Een terugblik op 2020. Marlies Timmermans (directeur van Ekko): “Ik geloof ook dat juist in 2020 de relevantie van (live)muziek nog helderder is geworden.”

‘’Tja’. Dat is mijn eerste reactie op 2020. De muzieksector is ongelooflijk hard geraakt, maar tegelijkertijd zijn de meeste podia en een aantal festivals ook gesteund. Deels met generieke steunmaatregelen en deels dankzij een steunpakket van OCW (via het fonds NFPK), de gemeente Utrecht en de provincie. Dankzij die steun konden we toch weer vooruit kijken. Dat is essentieel geweest om dit jaar mentaal door te komen. De lange(re) termijn focus zorgde ervoor dat de korte termijn klappen van telkens weer aangepaste maatregelen op een gegeven moment minder hard aankwamen.”

“Dankzij de steun konden we toch nog wat dingen organiseren. Dat is heel belangrijk geweest om te blijven stromen, en bovenal om toch nog een deel van de makers en medewerkers aan het werk te kunnen houden. Onze concerten zijn verplaatst naar TivoliVredenburg en naar locaties elders, waar het – anders dan in EKKO – mogelijk was om met de 1,5 meter regel toch nog minimaal 30 mensen te kunnen ontvangen, zoals De Nijverheid, de Metaal Kathedraal en het Filmcafé.”

“Het lastigste was om een plek te vinden voor de elektronische muziek. Uiteindelijk vonden we een mooie vorm om ook clubmuziek onder de aandacht te brengen: bij het Hoorcollege. Dat is een serie seated programma’s die we ook in 2021 voortzetten, waarbij onze favoriete artiesten in dialoog gaan met elkaar en het publiek meenemen in hun verhaal, inspiratie en onontdekte muziekparels. Deze serie is dus eigenlijk dankzij de maatregelen ontwikkeld. Dat geldt eveneens voor de alternatieve kerkdiensten waar we in 2021 mee starten in het Stadsklooster, een programma waarbij we samen met artiesten thematisch dieper ingaan op de geneeskrachtige werking van muziek.”

In 2021 bestaat EKKO alweer 35 jaar en ook daarvoor zijn we mooie plannen aan het maken

“Ook starten we begin 2021 met een in 2020 ontwikkelde DJ-leerlijn om talent een ontwikkelplek te bieden met uitzicht op doorgroeimogelijkheden in de keten van podia. We hebben het afgelopen jaar ook tijd gehad om onze nachtprogrammering uitgebreid onder de loep te nemen en daarin wijzigingen aan te brengen wat betreft structuur, diversiteit en balans. En, in 2021 bestaat EKKO alweer 35 jaar en ook daarvoor zijn we mooie plannen aan het maken. We hopen bijvoorbeeld in samenwerking met Kapitaal een tof nieuw festival voor muziek- en beeldcultuur te kunnen neerzetten in het najaar, ingegeven door het zoeken naar een nieuwe manier van muziekbeleving.”

“Kortom, we zitten zeker niet stil. En ik geloof dat EKKO niet de enige organisatie is die juist in 2020 op zoek moest naar betekenis en haar rol en zichzelf opnieuw heeft moeten uitvinden. Tegelijk ben ik natuurlijk zeer bezorgd over een deel van onze sector die niet of slechts indirect in aanmerking voor steun kwam, zoals de artiesten, boekingskantoren, zelfstandigen, toeleveranciers en nachtclubs. Ik hou mijn hart vast hoe lang dit nog duurt, zeker voor hen. Mochten we in 2021 uiteindelijk weer wat meer mogen organiseren, dan zullen we niet gelijk op volle kracht weer kunnen opereren.”

“De afgelopen jaren hadden we gemiddeld zo’n 150 vrijwilligers. Deze groep zullen we weer opnieuw moeten opbouwen. Ook een belangrijk deel van het betaalde activiteitenpersoneel hebben we moeten laten gaan helaas. Deze vrijwilligers en medewerkers vormen het kloppend hart van EKKO. Het zou mooi zijn als we op een gegeven moment een duidelijke routekaart krijgen zodat we mensen duidelijkheid kunnen geven, en met hen een bindings- en inwerktraject kunnen starten.”

Het is onwaarschijnlijk dat de bands die nog aan het bouwen zijn aan hun carrière zomaar de wereld over kunnen reizen

“Hoe het er straks mondiaal uitziet voor artiesten is natuurlijk ook nog de vraag. Het is onwaarschijnlijk dat de bands die nog aan het bouwen zijn aan hun carrière zomaar de wereld over kunnen reizen. Een belangrijk deel van ons aanbod is ook internationaal. In de Benelux alleen is er te weinig aanbod om onze zaal mee te vullen.”

“Er zijn dus nog best veel onzekerheden, zelfs als we in het najaar 2021 weer van start zouden kunnen. Maar ik geloof ook dat juist in 2020 de relevantie van (live)muziek nog helderder is geworden. Ik ben niet bang dat het publiek wegblijft, muziek is nu eenmaal een enorme verbinder. Die hebben we nodig om weer te kunnen kalibreren met elkaar …”

Morgen Jos Stelling over een jaar met twee kanten.

Auteur Redactie
Auteur

Redactie

Laat uw reactie achter

Reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *