In Utrecht is het nu Guess What?

Le Guess Who? Grootse viering in onzekerheid (UPDATE)

"We hebben een heel net publiek"

Bij de nieuwe editie van Le Guess Who biedt TivoliVredenburg de vertrouwde aanblik van een vertrekhal met trappen vol publieksstromen naar een bonte waaier van muziek. Er is wel een essentieel verschil: elke bezoeker heeft eerst zijn QR-code moeten laten zien. Het geeft een vibe van vertrouwen in een festival vol vitaliteit waar toch nog een groot vraagteken boven hangt. 

Op mijn gang naar de Ronda zie ik naast de toegangsdeur een groot bord met de tekst Celebrate Change. Het typeert het karakter van Le Guess Who – van meet af aan is het een evenement dat verandering in de popmuziek omarmt met verrassende keuzes in genres, een buiteling aan interessante crossovers met een adembenemde kaleidoscoop aan verrassende groepen. Toch is er meer te genieten voor de verandering: de collectieve viering van het feit dat het allemaal weer door gaat na een langdurige periode van beperkingen, juist nu een nieuwe lockdown dreigt.  

Ik heb in TivoliVredenburg een keer mee gelopen in een Walk the Line-event – met een kleine groep de zalen langs voor korte optredens met ruime afstand van elkaar. Bij Le Guess Who 2021 is het weer ouderwets samendrommen in gedeelde bezieling voor raad is wie er er op welk podium staat. 

In de inleiding in het programmaboek wordt het zo verwoord: ‘Natuurlijk is het organiseren van een festival in 2021 een gok. Er zijn ontelbare onbekenden, en permanente onzekerheden. Maar ons logo is een vraagteken en het is nooit meer pertinent geweest dan nu. Dus dat is precies wat we dit jaar vieren: de onzekerheid, het onbekende en de vloeiendheid van de constant veranderende wereld om ons heen. Beperkingen roepen om vindingrijkheid en we vinden nieuwe mogelijkheden in het proces; afgelastingen houden nieuwe bevestigingen in en onverwachte gebeurtenissen betekenen nieuwe inspiratie, ideeën en visie. 

L’Rain

In de Ronda zie ik eerst L’Rain, de band rond de Amerikaanse componiste Taja Cheek. Ze blijft lang in het donker verborgen achter haar met bloemenslierten behangen microfoonstandaard. Het is een sferisch geheel met geluidsvelden vol langgerekte klaviertonen, staccato gitaarakkoorden en koorzang onder laag dalende podiumsmook. L’Rain speelt geen liedjes, maar composities. Het brengt het publiek in een staande trance, genietend van de zenzang. 

De Ambassade

Omhoog dan naar de Pandora voor De Ambassade, de waveband all the way from Amsterdam. Zij spelen op golven met diepe echo’s van vroeger. Er klinkt iets van The Cure in door, maar ook van de Talking Heads, met dreunende bas en pompende percussie en zowat onheil in de zangpartijen. En oh my God, daar klinken ook elementen van Orchestral Manoeuvres in the Dark. Zo is het een frappante mengeling van stijlen, als toeschouwers onder elkaar raken we besmet met het benoemen van invloeden. 

The Microphones

Terug naar beneden, naar de Grote Zaal, het optreden van The Microphones, de mysterieuze indieband uit Olympia, Washington, aangevoerd door Phil Elverum. Gesecondeerd door een bassist brengt hij een intrigerende liedvertelling van 45 minuten over kunst, eigen mythologievorming en het oneindige zoeken naar betekenis. Het is een afwisseling van zang en parlando, akoestisch, afgewisseld met gierende electrische uithalen. 

Het is maar een greep uit de openingsavond in TivoliVredenburg. Le Guess Who biedt veel meer, met een ongekende uitwaaiering naar tal van andere zalen en locaties in Utrecht, zoals de Parkeerplaats Transwijk, Vechtclub XL, De Kromme Haring, Akwaglot, Pieter Baan Centrum, Centraal Museum, Jacobikerk, BAK – het is van de weeromstuit een ware ontdekkingsreis door de grote culturele verscheidenheid in Utrecht. 

Die dreiging is er – een komende lockdown. Bij Le Guess Who hebben ze grote vraagtekens over de aanstaande persconferentie van Mark Rutte en Hugo de Jonge. Hoofd communicatie Barry Spooren zegt: ‘Alles loopt volgens de regels. Daar komt veel extra werk bij kijken. De eerste avond ging goed. We hebben een heel net publiek. Er gebeuren geen vervelende dingen. Wat le Guess Who doet is groepen brengen die niet vaak hoofdact zijn, maar bij ons wel. Die bands hebben tijdens de pandemie nog minder speelplekken gehad. Zij zijn superblij dat het allemaal doorgaat. Nu is het moeilijk in te schatten wat er gaat gebeuren. Daar moet je andere scenario’s voor bedenken.’ 

In Utrecht is het nu Guess What? 

UPDATE

Hoe verder met Le Guess Who? Het festival gaat door na de bekendmaking van de nieuwe coronamaatregelen. Dat houdt een aanzienlijke verschuiving in van het blokkenschema voor het komende weekend. In de praktijk wordt een aanzienlijk deel van het programma naar voren geschoven. Voor communicatiemanager Barry Spooren is het simpel: ‘Het is dit, of geen festival. Dan is de keuze snel gemaakt. Er moeten wel groepen geschrapt worden. We kunnen nog steeds een goed programma presenteren.’

Binnen de organisatie waren de regeringsmaatregelen al bekend een paar uur voor de persconferentie van de regering. De informatie kwam uit de lijn met TivoliVredenburg. Vanaf dat moment was het niet de vraag of het festival door kon gaan vanaf zaterdagavond, maar hoe.

Heel duidelijk is dat de programmering voor theaters door kan gaan tot een maximum van 1250 stoelen. Dat is ingewikkeld voor Le Guess Who? Vandaar dat het puzzelen is met het streven naar behoud van capaciteit. Het houdt wel in dat bands die in het komende weekend pas na 6 uur zouden aankomen in Nederland niet kunnen optreden.

Laat uw reactie achter

Reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *