De hoofdrol wordt vertolkt door Spinvis

Jorrit Tamminga tovert met Monument of Sound de Nicolaikerk om tot een marktplein

Jorrit Tamminga (r). Foto Jelmer de Haas

Jorrit Tamminga, Nederlands componist, organiseert op 20 oktober samen met andere musici de muziektheatervoorstelling Monument of Sound in de Nicolaikerk. De hoofdrol wordt vertolkt door zanger Spinvis. In de voorstelling worden klassieke muziekstukken van bekend Utrechter Jacob van Eyck in een nieuw jasje gegoten.

Hoe zijn jullie op dit idee gekomen?

“Ongeveer een jaar geleden zijn we begonnen met dit stuk. Jacob van Eyck is een Utrechter die heel bekend was in zijn tijd, in de 17e eeuw. Hij was blokfluitist, componist en beiaardier. Hij was toentertijd erg vernieuwend; hij wist bekende stukken in een vernieuwend jasje te gieten. Het was een buitengewoon muzikale man. Een interessant idee vind ik ook dat de componist blind was, daarmee is denk ik zijn gehoor nog sterker geworden. We wilden ter ere van de 900ste verjaardag van Utrecht iets doen en Jacob van Eyck leek ons hiervoor perfect.”

“Jacob van Eyck was een blinde componist.”

Wat kunnen we verwachten van de Monument of Sound?

“We gaan de hele Nicolaikerk omtoveren tot een soort marktplein uit de tijd van van Eyck. Ook heeft zanger Spinvis teksten geschreven. Hij neemt de rol van Jacob van Eyck op zich. Het idee achter de voorstelling is om geluid van buiten naar binnen te brengen en andersom. Geluid van buiten, dus bijvoorbeeld stadsgeluid, wordt naar binnen gebracht. Geluid van binnen de kerk wordt naar buiten gebracht. Het wordt echt een ervaring.”

Hoe breng jij elektronische muziek in verbintenis met klassieke muziek?

Ik heb altijd al een passie gehad voor klassieke muziek. Ik wil die muziek dus niet veranderen. Ik wil iets toevoegen. De bedoeling is dat de muziek een extra laag krijgt, om de mensen in geluid onder te dompelen. De klassieke muziek wordt hierdoor niet aangetast, maar juist verrijkt. Ik heb hier al vaker mee gewerkt en de reacties zijn bijna altijd positief.”

“De klassieke muziek wordt niet aangetast, maar verrijkt.”

Hoe ben je erop gekomen om elektronica toe te voegen aan klassiek?

“In 2006 werkte ik samen met Erik Bosgraaf. We wilden klassiek een extra laag geven. Als componist ben ik hier nooit op uitgekeken. Het is een constante zoektocht. Ik wil geen beat toevoegen, ik wil het puur houden. Dat is als musicus een constante uitdaging, die ik graag wil aangaan. Het vernieuwende maakt dat je constant op zoek bent naar een toepasselijk geluid, voor elk stuk weer anders.”

Kijk hier voor de kaartverkoop.

Logo De Nuk
Auteur

Kahdra Kleij

Laat uw reactie achter

Reactie

2 reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *