“Komen jullie voor de rel?” werd ons gevraagd. Nee, we kwamen voor de opening voor de expositie rondom “Het Gerucht”, het beroemde schilderij van de Utrechtse surrealist Joop Moesman. Utrechtse kunstenaars John Noy, Jeroen Hermkens, Bas van Setten en Luuk Huiskes stellen in de Stadsschouwburg werk tentoon dat hierdoor is geïnspireerd. Het is tevens de opmaat voor vijf maanden aan exposities en andere evenementen in de stad ter ere van Moesman.
Philip Freriks deed tijdens de druk bezochte receptie de aftrap, gevolgd door historicus Maarten van Rossum. Diens verhaal over de kunstenaar was volgens het bekende recept: relativerend, mopperend en grappig genoeg om de toehoorders aan het grinniken te krijgen. Of Het Gerucht een surrealistisch werk was, betwijfelde hij. Maar mooier dan dit had Moesman niet gemaakt. Een meesterwerk waar mee hij eigenlijk zijn leven had voltooid. Van Rossum haalde nog even uit naar de familie Heineken. De bierbrouwers hadden het schilderij ooit voor 10.000 gulden gekocht maar bleken niet bereid het voor deze expositie uit te lenen. Afsluitend concludeerde Van Rossum dat het eigenlijk onzin is om zo lang over een kunstwerk te praten. Kennelijk geen reden om daar dan maar vanaf te zien. Felix Visser, stiefzoon van Moesman, sloot het officiële gedeelte af.
En die rel? Dat betrof een prachtige foto van Jaap van de Klomp van een vrouw met twee blote borsten. Deze mocht niet aan de muur van de schouwburg. Van de Klomp, stoïcijns als altijd, vond het raar maar wond zich er niet over op. Cineast Martin de Vries was scherper in zijn oordeel: ”Belachelijk.” En kunsthandelaar Marcel Gieling wist van niets en kon geen commentaar geven. Een rel werd het natuurlijk niet. Daarvoor was het publiek veel te beschaafd. Je kan je wel afvragen wat er was gebeurd als Moesman op Het Gerucht de voorkant van de vrouw had geschilderd. Maarten van Rossum zal het relletje zijn ontgaan. We hebben er hem in elk geval niet over gehoord.
Wat een mooie foto!
Wat is dit voor een waanzin? Censuur in de schouwburg. Die hele bijeenkomst had ter plekke moeten worden geboycot.
Wat provinciaals zeg.
En van Rossum babbelde natuurlijk als vanouds weer gezellig door terwijl er iets heel vreemds gebeurde.
Een duidelijk statement van de wel exposerende kunstenaars was op zijn plaats geweest.
schandalig! en de andere kunstenaars zwijgen in alle talen?
Andere kunstenaars spraken hun afkeur uit. Maar in dit geval zeg ik toch: geen woorden maar daden.
Gefeliciteerd Jaap. Toch wel het hoogst haalbare voor een kunstenaar dat je foto niet mag worden opgehangen in de publieke ruimte anno 2020.
Gaan we terug naar de Victoriaanse tijd, wat is dit voor een flauwekul. Jaap maakt prachtige foto’s, en dit keer geïnspireerd op een schilderij van Moesman.
Wel degelijk iets om je over op te winden! Jaap!
Dat van Maarten van Rossem in alle talen zweeg had waarschijnlijk te maken met het feit dat de schouwburg zijn babbelvergoeding nog niet overgemaakt had. Wiens brood men eet wiens woord men spreekt immers. Wat een bible belt burgerlijkheid trouwens; aanstoot nemen aan blote borsten.
Onzin allemaal, bijna niemand wist er vanaf. Anders was er heus wel protest gekomen,
we hoorden het bijna allemaal pas achteraf. Maar ben het met de schrijvers eens, dit kan echt niet. Wat een prachtige foto overigens. Complimenten aan Jaap.
Wat een prachtige foto!
Fantastische knipoog naar het werk van Moesman!
Ook het hoofd/gezicht bedekt zoals op het schilderij van Moesman.
Onbegrijpelijke weigering in deze tijd.
Het is 2020 mensen!