Minstens half miljoen voor appartement

Dure koopwoningen in nieuwbouwwijk Cartesius gaan moeilijk van de hand

Zo komt Cobana & Coco eruit te zien in Cartesius

Nieuwbouwwijk Cartesiusdriehoek wordt een peperdure wijk, zo bleek afgelopen jaar toen de eerste huizen in de verkoop kwamen. De nieuwbouwappartementen blijken nu maar moeilijk van de hand te gaan. Slechts 34 van de 61 beschikbare koopwoningen zijn in acht maanden tijd verkocht. Dat is opvallend, gezien bij de meeste nieuwbouwprojecten in Utrecht de huizen ver voor oplevering van de hand gaan en er zelfs wachtlijsten zijn voor inschrijving.

De dure appartementen die hier gebouwd worden, zijn niet in lijn met wat de stad beloofd was. Het startdocument van de gemeente spreekt van een wijk waar betaalbare woningen voor starters, senioren en gezinnen komen. In de praktijk ligt de vraagprijs duizenden euro’s boven de gemiddelde huizenprijs in Utrecht. Slechts één appartement in het project Cobana & Coco in Cartesius kost minder dan een half miljoen. Het duurste appartement kost 1,2 miljoen euro en meet 209 vierkante meter.

Fractievoorzitter Cees Bos van Stadsbelang Utrecht zag het al aankomen: “Dit is vrije sector en daardoor dure koop. Ze mogen zelf bepalen wat de gek ervoor geeft. We zien dit in de hele stad gebeuren. Het is van de zotte dat de woningmarkt onbetaalbaar wordt voor velen. Het zou goed zijn als de gemeente afspraken over koopprijzen zou maken met de vastgoedontwikkelaars.”

Merwedekanaalzone
Eerder was er ophef over de koopprijzen in nieuwbouwwijk Merwede. Ook hier zijn nauwelijks appartementen onder de 500.000 euro beschikbaar. De wijk wordt inmiddels opgeleverd, niet alle appartementen zijn verkocht. Net als bij Merwede, wordt Cartesius ondanks de hoge woondichtheid gepromoot als een groene gezonde stadswijk. Maar helemaal autoluw wordt het niet, de mensen met diepe zakken kunnen aan parkeerplek kopen onder de binnentuin in de Cartesiusdriehoek. Een parkeerplek kost 38.000 euro en komt bovenop de vraagprijs voor het appartement.

Wethouder Dennis de Vries deelt de zorgen omtrent voldoende betaalbare woningen in de stad. Hij was nog geen wethouder toen de bouwplannen werden vastgelegd en vertelde eerder: “Over de prijzen van vrije sector huurwoningen en koopwoningen binnen Cartesius zijn geen prijsafspraken gemaakt. Dit betekent dat de markt hierin leidend is. In het coalitieakkoord staat dat we starten met een fonds om meer blijvend betaalbare koopwoningen in de stad te realiseren.”

Het fonds is ook landelijk omarmd en moet het voor koopstarters makkelijker maken om aan een betaalbare koopwoning te komen. Daarnaast moeten gemeenten volgens demissionair minister Hugo de Jonge (Volkshuisvesting) meer doen om jongeren aan een koopwoning te helpen. Hoe de plannen verder worden uitgewerkt, ligt in handen van een volgend kabinet.

Betaalbaar huren
Volgens wethouder De Vries zijn in 2020 wel afspraken gemaakt over welk percentage van het totale woonprogramma in de Cartesiusdriehoek sociale huur of middenhuur moet worden. De wijk krijgt ongeveer 2500 woningen. Naast koopwoningen, komen er middenhuur- en dure huurappartementen. Ook is er ruimte voor 625 sociale huurwoningen, waarvan 500 ‘een bijzonder woonconcept’ kennen. Dit betekent dat verhuurder Portaal in samenwerking met Stichting Tussenvoorziening de woonruimte gaat aanbieden aan onder andere ex-daklozen en statushouders. Voor de reguliere huurder met een inkomen tot 47.699 euro (sociale huurgrens) blijven er dus 125 appartementen over die rond de 800 euro huur gaan kosten.

Een deel van de oplevering van woningen in Cartesius is al gestart, de gehele wijk moet over zes jaar helemaal af zijn. De nieuwbouwappartementen van Cobana & Coco worden volgend jaar opgeleverd.

Laat uw reactie achter

Reactie

6 reacties

  • Gerda schreef:

    De doorgedraaide stad

  • Karin8008 schreef:

    Ik vermoed dat een doorslaggevende reden voor veel mensen is dat je er ondanks al dat geld in de héle wijk niet met de auto kunt komen. Vanuit sommige huizen zelfs wel 2 km moet lopen om je eigen post op te halen. Een doorgeslagen concept, gewaardeerd door slechts een enkeling zonder rijbewijs of fanatiek milieubewust.

  • PvC schreef:

    “De dure appartementen die hier gebouwd worden, zijn niet in lijn met wat de stad beloofd was.”

    Hoe is het toch mogelijk dat ik soortgelijke regels ELKE KEER WEER lees als het over bouwprojecten in Utrecht gaat?

  • Cas schreef:

    In Utreg geboren, opgegroeid, gewoond, dienstverlenend zelfstandig werkzaam geweest, maatschappelijk zeer actief, politiek bewust, na ruim 70 jaar uiteindelijk toch weggegaan. Kortom, als er iemand kan vertellen wat er zoal “veranderd” is in deze mooie stad, ben ik het wel, en velen met mij.
    Daarom ook bewust verhuisd, voelde mij er niet meer thuis, jammer.
    Had er graag begraven willen worden, maar zelfs dat gaat niet meer gebeuren.
    Is trouwens geen gemis, het leven gaat gelukkig toch wel verder.

  • Beeren schreef:

    Komt er bij de sociale huurwoningen nog een paar honderd servicekosten bij.
    Dat gebeurde ook al in leidse rijn.

  • Geert Groote schreef:

    Bevolkingsopbouw en politieke afspiegeling daarvan leiden tot deze en andere excessen op terrein van wonen en parkeren. Veel (internationale) studenten en expats, geen bewoners met langetermijn binding met de stad. Heeft gevolgen voor beleid.
    Als het eenmaal gekiept is heeft de minderheid het huidige politieke beleid maar te slikken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *