Luisteren naar de klanten

Boek reserveren bij bibliotheek blijft gratis: “We hadden de reacties niet voorzien”

  • Door Redactie
  • |
  • 10 december 2020
  • |
  • 2 reacties

Onlangs kondigde de bibliotheek Utrecht aan vanaf 1 januari 2021 andere tarieven te gaan  hanteren. De grootste wijziging: het reserveren van een boek of film kost vanaf dan €1,25 per stuk.  Goed nieuws was er ook: een abonnement voor volwassenen wordt goedkoper, te weten €55,00 in  plaats van €56,00. 

De kosten voor het reserveren van een boek leverde veel negatieve reacties op. Van deze service werd veel gebruik gemaakt en zou in de praktijk een aanzienlijke verhoging kunnen betekenen voor de leden.

Eva Rensman beklaagde zich hierover in een brief aan de gemeenteraad.

“Veel leners zullen veel meer moeten betalen om materialen te kunnen lenen. €1,25  per gereserveerd item lijkt misschien niet veel, maar een beetje een serieuze lezer zit zo aan veertig  reserveringen per jaar (nog niet eens één boek per week!). Vijftig euro extra dus, in feite bijna een  verdubbeling van het abonnementsgeld. Voor mensen met een laag inkomen is dat veel. Vaak ook te  veel.”

Haar brief eindigt ze met de volgende vragen:

“Wat is de bedoeling van de aangekondigde tariefsverhogingen? Wil de bibliotheek leners  ontmoedigen om materialen te lenen? Is cultuur in Utrecht niet bedoeld voor mensen met een laag  inkomen? Of moeten leners stiekem toch opdraaien voor de verbouwing van het pand op de Neude?”

De noodkreet is inmiddels gehoord en begrepen door de bibliotheek. De maatregel wordt ingetrokken.

“We willen onze collectie voor iedereen toegankelijk houden”

Woordvoerder Petra Orthel laat weten dat de bibliotheek de negatieve reacties niet hadden voorzien.   

“Twee weken geleden hebben wij het bericht aan onze leden gestuurd met de mededeling dat er vanaf 1 januari € 1,25 betaald moet worden voor een reservering. Dit bericht leverde meer negatieve reacties op dan we hadden voorzien. We willen onze collectie voor iedereen toegankelijk houden. Dat is de kracht van Bibliotheek Utrecht: In welke vestiging je ook bent, onze collectie is altijd bereikbaar. Juist in tijden van corona blijkt dat onze leden het erg waarderen dat ze alle materialen kunnen lenen en reserveren. In de vestiging in hun buurt, zodat ze niet door de hele stad hoeven te fietsen. We hebben daar met deze nieuwe maatregel onvoldoende gewicht aan gegeven en komen daar nu op terug. Daarmee luisteren we naar onze klanten en blijft het reserveren van materialen in 2021 gratis. We zien echter ook dat de kosten die wij maken voor reserveren toenemen. We zullen daarom opnieuw bekijken hoe we die kosten omlaag kunnen brengen. En, als dat niet lukt, bekijken we hoe we de reserveringskosten kunnen dekken. Tot die tijd vragen we onze leden wel om zorgvuldig met reserveren om te gaan.”

Wat Eva Rensman van het besluit vindt laat zich makkelijk raden: ” Missie geslaagd. Ik ben hier heel blij mee.”

Auteur Redactie
Auteur

Redactie

Laat uw reactie achter

Reactie

2 reacties

  • Roline Redmond schreef:

    Mij is verteld dat ik een van de oudste leden ben van de bibliotheek en donateur. Ruim vijftig jaar en ik maakte de laatste twee jaar graag gebruik van deze service. Er zijn met de hulp van de gemeente toch voldoende mensen te leveren die de boeken kunnen selecteren? Jongeren, mensen zonder baan, of vrijwilligers.

  • Karin schreef:

    Kennelijk is de bibliotheek vergeten wat haar kerntaak is: boekenbewaarplaats. Het gaat nog steeds om boeken. In de vestiging op De Neude lijkt dat op de tweede plaats te komen. De nadruk ligt op talkshows. het vertonen van films (?) en meer van dat soort zaken. Ik verlang terug naar de bieb op de Oudegracht waar het om boeken ging. En je kon zo ook nog eens makkelijk vinden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *