Dit kan beter

Waarom dendert het vrachtverkeer nog steeds over de Maliebrug?

De Maliebrug en de Herenbrug liggen naast elkaar en zijn gesitueerd bij Park Lepelenburg. Beide bruggen zijn al geruime tijd onderwerp van gesprek tussen omwonenden en de gemeente. Centraal  daarin staat het paaltje op de Maliebrug. Een reconstructie van een bijna Kafkaiaans overleg.  Wat is er aan de hand?

De Maliebrug (tussen Lepelenburg en Maliesingel) is een fietsbrug, in tegenstelling tot de Herenbrug, die fungeert als een belangrijke toegangsbrug (ook voor auto’s) naar de binnenstad.

Sinds twee jaar is de Maliebrug betimmerd met een houten afdeklaag en is het vaste paaltje verwijderd. Dit hield verband met de restauratie van de kade- en walmuren op de Kromme Nieuwegracht en de aan- en afvoer van zwaar bouwverkeer. De toenmalige projectleider van de restauratie van de kade- en walmuren was er niet zeker van of de Herenbrug voldoende sterk zou zijn voor het zware bouwverkeer. Toen is gekozen om de Maliebrug toegankelijk te maken voor zwaar verkeer: de brug is een stuk korter en het wegdek zou beplaat kunnen worden. Daarom is een extra houten laag aangebracht op de brug.

Paaltjes werden er door jan en alleman uitgehaald of verdwenen zelfs

Maar toen dienden zich twee problemen aan: de restauratie van de kademuren Kromme Nieuwegracht liep vertraging op (het einde is nog niet in zicht, de bouw ligt al meer dan een jaar stil), en iedere automobilist begon de Maliebrug als sluiproute te gebruiken. Op verzoek van een bewoner werd vorig jaar een uitneembaar paaltje neergezet, om sluipverkeer tegen te gaan maar uitneembaar om de auto’s van de gemeente voor de glasbakken op Lepelenburg de gelegenheid te geven om de bakken te legen. Dan moesten ze natuurlijk wel het paaltje er eerst uit halen, en weer terug zetten. Dat ging fout. Paaltjes werden er door jan en alleman uitgehaald of verdwenen zelfs.

Bewoners constateerden dat de Maliebrug een permanente route voor auto’s was geworden, de monumentale brug werd ontsierd door houten platen die ook nog eens het fietsen bemoeilijkte. Hoe lang moest dit nog duren? Niet lang zou je zeggen. Want een onderzoek naar de belastbaarheid van de Herenbrug in februari 2019 wees uit dat de Herenbrug gewoon geschikt is voor zwaar bouwverkeer. Probleem opgelost, Maliebrug kon in ere worden hersteld en het zware verkeer zoals vroeger weer over de Herenbrug. Maar nee, toen stak de afdeling Verkeer een stokje voor die oplossing: er moest eerst een verkeersciruclatieonderzoek gedaan worden. Waarom, vragen de omwonenden zich af. Je brengt iets gewoon weer terug in de oude situatie.

Het is nu zomer en het vrachtverkeer dendert nog steeds over de Maliebrug

Uit correspondentie met de gemeente blijkt dat er nog over van alles overlegd moest worden, er is inmiddels, na publicatie in de Staatscourant in maart 2020, een verkeersbesluit genomen dat de oude situatie weer hersteld kon worden. Na recente raadsvragen van de ChristenUnie vertelde de wethouder dat het plankier in februari 2021 verwijderd wordt. Inmiddels zijn de houten platen zo versleten dat er allerlei reparaties zijn uitgevoerd die een gevaarlijke situatie opleveren, (zie foto’s)

 

De discussie over de Maliebrug loopt al vanaf augustus 2018. De betrokken bewoners hadden afgesproken het herstel van de Maliebrug te vieren met een borrel. Een van hen is inmiddels verhuisd maar heeft toegezegd speciaal voor de festiviteit terug te komen. Wanneer de borrel gaat plaatsvinden? De projectleider van de gemeente verzekerde begin dit jaar dat het glas in het voorjaar geheven kon worden. Het is nu zomer en het vrachtverkeer dendert nog steeds over de Maliebrug.

 

Ter vermaak hieronder een niet volledig overzicht van de meldingen aan de gemeente over de status van de paaltjes op der Maliebrug.

2018-05-24 – Bewoner  doet melding van misbruik Maliebrug (5374071)
2018-06-05 – Wijkraadslid meldt Maliebrug issue bij gemeente (5403935)
2018-06-09 – Wijkraadslid heeft woorden met autobestuurder op de Maliebrug
2018-06-13 – Stuk in het AD (https://www.ad.nl/utrecht/maliebrug-geliefde-sluiproute-vanwege-opgebroken-singel~a3890c6d/)
2018-06-13 – Gemeente Utrecht meldt dat paaltje niet kan ivm ontheffingshouders
2018-06-23 – Blokken geplaatst op de Maliebrug en uitneembaar paaltje om auto’s te weren
2018-06-24 – Richel met glasscherven op de Maliebrug
2018-06-25 – Paaltjes met sleutel is geplaatst
2018-07-05 – Gemeente meldt dat paaltje op de 4e weer geplaatst is
2018-07-16 – Ontbrekend paaltje gemeld. Gemeente maakt zaaknr (5502509)
2018-07-23 – Gemeente meldt dat wijkopzichter op de hoogte is (case 5517550)
2018-08-02 – Officiele klacht ingediend door wijkraadslid
2018-08-03 – Gemeente meldt: paaltje er in
2018-08-08 – Gemeente meldt dat situatie nog minimaal 6 maanden gaat duren
2018-08-11 – Gemeente meldt dat VTHOR dit punt in hun vaste route zal opnemen
2018-08-14 – Wijkraadslid meldt: geen paaltje
2018-08-14 –Gemeente meldt dat gemeente bezig is met verkeersbesluit
2018-08-15 – Gemeente meldt kapot paaltje meegenomen te hebben
2018-08-29 – Bewoners zet paaltje terug
2018-10-28 – Bewoonster zet paaltje maar weer eens terug
2018-11-05 – Bewoonster meldt paaltje er uit
2019-01-15 – Bewoonster neldt paaltje stuk
2019-01-16 – Gemeente meldt testen belastbaarheid Herenbrug op 17/18 januari
2019-01-28 – Gemeente meldt dat Maliebrug nog 3 maanden misbruikt gaat worden
2019-04-07 – Bewoonster meldt vermissing paaltje
2019-04-08 – Gemeente maakt grapje over vermissing
2019-04-17 – Gemeente meldt dat paaltjes op zijn
2019-06-07 – Gemeente meldt dat projectleider verkeersmaatregel gaat aanvragen
2019-10-16 – Vermiste paaltje wordt uit de gracht gevist
2019-11-05 – Gemeente meldt dat Maliebrug begin 2020 weer in oude situatie wordt teruggebracht
2019-11-21 – Bewoonster meldt niet werkend paaltje. Gemeente vraagt na (nooit antwoord gekomen)
2019-12-12 – Bewoonster meldt dat nog steeds niet opgelost is
2019-12-16 – Gemeente gaat status opvragen bij stadsbedrijven (geen antwoord)
2019-12-20 – Bewoner meldt niet werkend paaltje. Gemeente maakt zaaknr 7171473

Redactie

5 reacties

Reageren
  1. Misschien ligt het aan mij, maar wat heeft een verkeerscirculatie onderzoek hier mee te maken? Wat is er veranderd?

  2. Gelukkig is het regenboogzebrapad voor de Bijenkorf inmiddels al wel weer geschilderd! Ligt er weer piccobello bij! Goed bezig gemeente!
    Maar dit is helaas cynisch bedoeld!
    Het is maar waar je als politiek je prioriteit legt!
    Ik word toch heel verdrietig van dit bruggenverhaal.
    Aan de ene kant héle snelle beslissingen nemen zoals de kleuren bijwerken, want je moet toch laten zien waar de Utrechtse politiek voor staat en aan de andere kant de lamlendigheid bij dit monumentale bruggenverhaal van de gemeente! Wat een bureaucratie, wat een schande! Te triest voor woorden lieve Utrechters!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *