Dit kan beter

Aanpassingen aan Maliebrug maar wanneer wordt het weer een fietsbrug?

Onlangs schreven wij over de curieuze ontwikkelingen rond de Maliebrug. De brug die eigenlijk bestemd is voor fietsverkeer werd enige tijd geleden omgebouwd voor zwaar vrachtverkeer ten behoeve van de restauratie van  kade- en walmuren op de Kromme Nieuwe Gracht.

Omdat twee jaar geleden de projectleider betwijfelde of de parallelle Herenbrug wel sterk genoeg was voor zwaar vrachtverkeer, kreeg de Maliebrug deze functie. Ten onrechte, want later onderzoek, begin 2019, wees uit dat de Herenbrug gewoon geschikt was voor dergelijk verkeer. Breng de Maliebrug snel terug in de oude staat, vroegen omwonenden aan de gemeente. Ook omdat de aangebrachte plankier hinderlijke en gevaarlijke situaties voor fietsers opleverde. Het bericht op de Nuk heeft tot enige actie geleid. De gaten op de brug en de lappendeken zijn sinds vorige week weg. Eind goed, al goed? Nee, zeggen de omwonenden. Met het gehele nieuwe dek is het veiliger maar waarom wordt een nutteloze en hinderlijke plankier nu vervangen, terwijl je weet dat ie binnenkort er weer af gaat om van de Maliebrug weer een fietsbrug te maken?

Hoewel, wat is binnenkort? Op vragen van CU-raadslid Jan Wijmenga, een maand geleden, zei de wethouder dat het plankier er uiterlijk februari 2021 afgaat. De projectleider liet begin juli weten dat het er in augustus  afgaat, het klantcontactcentrum van de gemeente meldde vorige week dat het plankier er in oktober afgaat. Waarom het niet vorige week is gebeurd, blijft een ondoorgrondelijk raadsel. Lees hier ons eerdere bericht.

 

Redactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *