Weer dreigt een bomenkap in Amelisweerd. En weer gaan Utrechters in verzet. Zaterdagmiddag stroomde het Domplein vol met Utrechters die protesteerden tegen de kabinetsplannen tegen de kabinetspallen om de A27 te verbreden. Een bezorgde oma: “Ik ben hier veertig jaar geleden geweest. En nu sta ik hier weer. Voor mijn kinderen en kleinkinderen.” De Nuk was op het Domplein en sprak met een aantal demonstranten.
'Voor mijn kinderen en kleinkinderen'
Was een mooie vriendelijke sessie. En eigenlijk gaat het niet eens meer over de bomen maar wel dat er een veel beter en goedkoper alternatief voor de bereikbaarheid van Utrecht ligt gebruikmakend van de bestaande bak:
https://www.alternatiefringutrecht.nl/alternatief-ring-utrecht/alternatief-om-regio-utrecht-duurzaam-en-voor-iedereen-bereikbaar-te-houden
Vijftig jaar geleden was er een plan voor een spoorlijn van Breda naar Utrecht langs de A 27. Ja en als je die niet aanlegt staat de A 27 vol … Op een kaart van Oosterhout stond er al een station ingetekend. Moet ik nog meer/weer zeggen/schrijven??
Geen paniek. Dit kabinet gaat op korte termijn vallen en dan ziet het er weer anders uit.
Het spijt me, maar bewoners van de (binnen) stad hebben kennelijk geen idee van wat er dagelijks gebeurd op de ring.
Dat zijn miljoenen verkeersbewegingen ten behoeve van de welvaart.
Met een paar elektrische auto’s ga je het niet redden om de uitstoot te verminderen.
We kunnen uitsluitend met z’n alle minder, minder, minder…..
De welvaart groeit ons boven het hoofd.
Ook als het kabinet valt gaat het Rijk door met het al genomen tracébesluit. Het is nu aan de Raad van State om een beslissing te nemen in de procedure tegen dat besluit. Ik verwacht dat de Klucht Van Utrecht dat gaat verliezen. De belangrijkste verschillen tussen de 2 voorstellen zijn:
Bereikbaarheid
De bereikbaarheid is onder het alternatief lager. Vooral de Waterlinieweg wordt minder ontlast. Minder doorstroming op het hoofdwegennet en een slechtere kosten/baten analyse.
Verkeersveiligheid
Het ontwerp wijkt op diverse punten af van de in het Tracébesluit gehanteerde kaders en veiligheidsrichtlijnen (ROA ontwerprichtlijnen) en verplichtingen uit het AGR-verdrag, waaronder het hanteren van smallere rijstroken en het beperken van vluchtruimte bij calamiteiten.
N.B. De verkeersveiligheidsanalyse in het regio- analyse rapport is methodisch gezien niet juist uitgevoerd. ( De nadelen van het Tracébesluit en de voordelen van het alternatief worden niet nader onderbouwd en zijn
niet inzichtelijk of logisch. Methodisch onjuist is dat risicolocaties van verschillende gradaties worden opgeteld. Een locatie met een groot risico weegt even zwaar als een locatie met gemiddeld risico).
Procedure
Een nadere uitwerking van het regioalternatief zou vragen om een nieuwe
ruimtelijke procedure. Het ontwerp wijkt teveel af om binnen de lopende procedure van het TB te kunnen worden opgenomen als wijziging. Deze procedure vraagt naar verwachting minimaal 5-7 jaar.
Het veranderen van de aansluiting tussen de A27 en A28 is een vereiste voor het ontwikkelen van polder Rijnenburg voor woningen. Het besluit daartoe is afhankelijk van het volledig doorlopen van de A27/A28 procedure.
Gelet op de eisen voor verkeersveiligheid, het voldoen aan ontwerprichtlijnen en het ontwikkelen van Rijnenburg om de grote achterstand in woningen in te lopen, gaat de Klucht Van Utrecht dit proces verliezen. Dat betekent: ‘Strook bomen van 15 meter van
Landgoed Amelisweerd wordt verwijderd. Landschappelijke kwaliteit wordt verbeterd door overkapping van de snelweg met een groene
verbinding tussen het landgoed en de stad. Ook wordt de natuur en
het bosoppervlak netto uitgebreid. Er komt meer natuur
bij dan er verdwijnt.