Afgelopen woensdag maakte minister Barry Madlener in een Kamerbrief bekend dat hij door wil gaan met de verbreding van de A27 en de kap van ruim 800 bomen van Amelisweerd. De Raad van State buigt zich binnenkort over dit omstreden plan en de stikstofneerslag die het zal veroorzaken. Op 16 november vindt een grote manifestatie op het Domplein plaats voor behoud van Amelisweerd.
“Het Alternatief Ring Utrecht (ARU) bespaart de samenleving ruim een miljard euro, zal de verkeersproblemen op de A27 oplossen en Amelisweerd behouden”, zegt Jos Kloppenborg van Kerngroep Ring Utrecht. Het alternatief werd op 20 december 2023 aan de Tweede Kamer gepresenteerd door de provincie Utrecht en betrokken gemeenten. “Het rapport dat Madlener indiende bij zijn kamerbrief van afgelopen woensdag heeft 18 december 2023 als datum. Het rapport lag dus al klaar voordat het ARU überhaupt was gepubliceerd, aldus Kloppenborg. “Het Rijk laat daarmee zien dat het helemaal niet wil luisteren naar de regio. De opvattingen die nu zonder weerwoord naar buiten zijn gebracht zijn onjuist en amper onderbouwd.”
Anneke Wensing van Amelisweerd Niet Geasfalteerd voegt daar aan toe: “De minister suggereert dat het plan voor de verbreding genoeg rekening houdt met de natuur, maar hij wil eeuwenoude bomen kappen. Hij wil zelfs extra bomen kappen om werkruimte vrij te maken voor de overkapping met de zogenoemde groencompensatie.”
Vier organisaties uit de Amelisweerdbeweging willen daarom dat minister en Tweede Kamer het alternatief serieus nemen en afzien van de zinloze en veel te dure wegverbreding. Samen met sprekers als Vincent Bijlo en met muziek van De Tegenwind en Florian Wolff zullen actievoerders en bewoners uit de hele regio Utrecht daarom op het Domplein demonstreren.
De manifestatie op 16 november start om 14:00 uur en wordt georganiseerd door Amelisweerd Niet Geasfalteerd, de Vrienden van Amelisweerd, Kerngroep Ring Utrecht en Extinction Rebellion Utrecht. De zitting van de Raad van State vindt plaats op 19, 20 en 21 november.
Het voorstel van de regio heeft best veel autokenmerken van het RWS voorstel (fly-over A28, extra rijbanen, betere uitstroom naar A12 en A27), is alleen net wat slimmer door binnen de bak te blijven zodat er budget over is voor een betere NRU en fietspaden voor lokale verplaatsing met E-bikes.
De discussie gaat al helemaal niet meer over bomen maar een intelligenter bereikbaarheids totaalplan.
er zijn niet te weinig wegen maar er zijn steeds meer mensen (overmatige bevolkingsdruk icm. welvaart) die allemaal auto willen en kunnen rijden,,,
NB de snelheid eruit halen via oa. pijler 2, di. versmalde rijstroken, mag wat mij betreft ook naar 60km/u, zal nog meer ontmoedigend werken, sowieso minder lawaai en vervuiling veroorzaken en bovendien ook nog veiliger zijn,,,
tjonge wat is het kortzichtig en ‘ingewikkeld’ allemaal…
in de vorige eeuw al gedemonstreerd, ga ik weer…