De Culturele Zondagen moeten meer voor de hele stad worden. Dit staat centraal in het vernieuwingsplan dat Utrecht Marketing in nauwe samenspraak met de culturele sector heeft opgesteld. Het plan voor de zogenaamde Stadsprogrammering is verdeeld in Culturele Zondagen en Pracht-evenementen in parken en wijken en ambieert het om brede groepen bewoners mee te laten doen aan wat de Utrechtse kunst en cultuur te bieden heeft. Hieronder het bericht dat Utrecht Marketing deed uitgaan.
De komende twee jaar vinden er in diverse Utrechtse wijken zogenaamde Pracht-evenementen plaats, bijvoorbeeld de Pracht van Hoograven. Laagdrempelige tweedaagse minifestivals in stadsparken waarbij bewoners en wijkorganisaties nadrukkelijk mee-organiseren. De Pracht-weekends zijn programmatisch breed opgezet en gericht op cultuurparticipatie, met een mix van kijken, luisteren en zelf-doen. Om de wijken te betrekken bij het programma wordt samengewerkt met de wijkcultuurhuizen.
Culturele Zondagen
Zo’n vier à vijf keer per jaar vindt er een grote Culturele Zondag plaats, de tweede component van de Stadsprogrammering. Veel meer dan tot nu toe is samenwerking met partijen uit de Utrechtse culturele sector het startpunt. Steeds zijn zij op eigen initiatief of op uitnodiging, initiator én hoofdverantwoordelijke voor het programma. Dit omdat eerder is gebleken dat het een sterke wens van de sector is om meer invloed op de inhoudelijke programmering te hebben. Utrecht Marketing wil het culturele veld niet langer een eigen cultuurvisie opleggen. Vanzelfsprekend houdt Utrecht Marketing als verbindende en faciliterende partij de regie over het concept van de Stadsprogrammering en blijft de organisatie verantwoordelijk voor de ambities en doelen.
Met dit plan legt Utrecht Marketing een toekomstbestendig fundament voor de Culturele Zondagen en de Pracht-evenementen neer die worden gerealiseerd samen met talloze partners in de stad. Utrecht Marketing is ervan overtuigd dat intensieve samenwerking met organisaties en bewoners uit de hele stad leidt tot het vergroten van cultuurparticipatie, het primaire doel van de Stadsprogrammering.
Startpunt
In opdracht van de gemeente Utrecht heeft een onafhankelijke adviescommissie zich over het plan gebogen. Het advies en de daaropvolgende raadsbrief van de wethouder zijn inmiddels gepubliceerd. Utrecht Marketing stelt de steun van de commissie en de behartenswaardige adviezen die in het rapport staan op prijs. Tegelijkertijd kijkt Utrecht Marketing op een enkel punt anders tegen zaken aan dan de adviescommissie. Hierover wordt het gesprek aangegaan met de wethouder en de culturele sector. Het plan is een startpunt en geen eindpunt, met als doel dat iedereen vanaf 2021 kan genieten van mooie Culturele Zondagen nieuwe stijl en unieke Pracht-evenement.
Bekijk hieronder de mening van Henk Westbroek over de teloorgang van de culturele zondag.
https://Denuk.nl/henk-vlogt-het-ontstaan-van-de-culturele-zondagen/
De Culturen Zondagen zijn bedacht door Broos Schnetz en mij. De bedoeling was om iedereen op zondagen kennis te laten maken en ook nog eens gratis te laten genieten van alles wat Cultuur genoemd kan worden. Dat kon in bakkerswinkels de geschiedenis van het brood eten zijn, op de lapjesmarkt de cultuur van het dragen van ondergoed, in kroegen de schoonheid van Jazz of het aanstekelijke van schlagers, op pleinen de kracht van gedichten; kortom alles moest mogelijk zijn. De door de Gemeente gesubsidieerde culturele organisaties in de stad vonden het helemaal niks; zij wilden uitsluitend vanuit hun invalshoeken met het forse budget dat beschikbaar was aan de gang. Hun wens werd niet ingewilligd en de Culturele Zondagen werden een begrip en een groot succes.
Nu wordt de doelstelling Cultuur onder de aandacht te brengen het ondergeschoven kindje van stadsmarketing. De organisatie onder leiding van Cor Jansen die tot doel heeft de stad en haar bestuur te bejubelen. De Culturele Zondagen in deze vorm zijn een travestie van ons oorspronkelijke idee. We waren van plan de Gemeente Utrecht hierover juridisch aan te pakken, maar mijn zakken zijn – vooral als gevolg van de Coronacrisis -wat minder diep dan de gemeentelijke gebleven zijn.
Om Culturele Zondagen niet te laten verworden tot een product ten dienste van de verheerlijking van de wensen van ons stadsbestuur, kreeg ik in een flits de oplossing voor ogen.
Ik moet er nog even op broeden, maar binnenkort doe ik er een NUKje over.
Pak ze Henk!
Helemaal eens met Henk. De oude culturele zondagen kregen ooit zelfs een landelijke uitstraling.
Het top down denken van figuren die weten wat goed is voor de mensen en de stad zijn het contact met de bevolking volledig kwijt geraakt. Ze weten het beter, vragen zich niets af en vergeten te luisteren. Het gaat allang niet meer om om links en rechts, het gaat om onder en boven. Ik mis leefbaar Utrecht steeds meer.
Leefbaar Utrecht wordt inderdaad gemist. De hele gemeentepolitiek zit muurvast, partijen worden gegijzeld door afspraken met het college. Men vindt het allemaal best. Het wordt tijd dat deze stad zich ontworstelt aan de wurggreep van D66/Groenlinks. Tijd voor een alternatief.
Je hebt helemaal gelijk Henk!
Ik mis al jaren de kritische noot van Jan Juffermans sr op de al jaren genomen politieke besluiten over ‘Utrechtse Kunst’. Jan was een Utrechter en oprechte kunstcriticus!
En ik mis ook zeker Leefbaar Utrecht met Toon Gispen, wethouder Cultuur, en hun gratis maandelijkse creatieve ideeën voor een leuke kunstbeleving voor alle Utrechters!
Het waren altijd geweldige Culturele Zondagen.
Succes Henk!
Ridder van de droeve figuur Jansen die zo’n beetje alles wat nog íets voorstelde aan kunst- en cultuurkwaliteit uit ‘Utrecht Marketing’ heeft weggejaagd, onder diens zielloze leiding moet in strak bureaucratenjargon gefotmuleerde vernieuwingsplannen voor de Culturele Zondagen gerealiseerd gaan worden?
Voor wat houd het Stadskantoor Utrecht en de Utrechters eigenlijk? Voor idioten die je alles wijs kunt maken? Blijkbaar.
Val nou gauw van de Domtoren af zeg.