De naakte lichamen van vrouwen en mannen komen samen in bizarre verstrengeling, waarin ledematen overvloeien en hun lijnen verliezen, met soms een been te veel dat in gum is verdwenen en toch zichtbaar blijft. Het zijn grillige beelden, voltooid onaf, kenmerkend voor het confronterende tekenwerk van Roland Sohier. Hij wordt 75 en viert dat graag twee weken in Galerie Waterbolk. Vette Tekeningen, heet de compacte expositie.
In de galerie ontvangt Sohier zijn bezoek aan een klein tafeltje. Als opgewekte kunstenaar heeft hij geen moeite om zijn werk te omschrijven. Hij zegt: ‘Het is de bezorgdheid die ik voel over hoe het in de wereld gaat en die ik in mijn werk toelaat, zonder al te expliciet politiek te zijn. Does that make sense?’
Aan de muur tegenover hem hangt het drieluik dat hij maakte na de verkiezingsoverwinning van de PVV, 22 november 2023. Het is grimmig. Een vrouw die wordt belaagd door twee toestormende blote kerels die lichamen op hun schouders meedragen. Sohier: ‘Grimmig, dat kan je wel zeggen. Die twee staan op het punt om dat kwetsbare meisje te overweldigen en zij weet nog niet wat haar te wachten staat. Die mannen zijn gebaseerd op het middeleeuwse fenomeen wildeman. Ze komen ook echt aanhollen, een beweging naar haar toe.’
Zie ze bewegen. Typisch Sohier. Het verhaal gaat verder. ‘Ja, zeker. En het wordt heel erg gevoed door de situatie in de wereld. De harde, naakte waarheid, ja. Het zijn ook een soort toneelstukjes, met een podium.’
Op 31 januari komt Bart Rutten, artistiek directeur van het Centraal Museum Sohier interviewen.

Verdiende aandacht voor Roland!