Uithoflijn

Spoeddebat over de Uithoflijn; motie van wantrouwen tegen van Hooijdonk

  • Door Redactie
  • |
  • 21 februari 2019
  • |
  • 1 reactie

Foto: Provincie Utrecht

De tram over de Uithoflijn ‘gaat heel binnenkort rijden’, meldt de provincie Utrecht. De overheid heeft de officiële vergunning gekregen om proefritten te gaan maken, zonder passagiers. Dat betekent dat de laatste fase aanbreekt. Dat betekent ook dat Utrechters goed moeten uitkijken voor de tram, omdat ze nog niet gewend zijn aan veranderde verkeerssituaties.  

De proeffase is bedoeld om in de praktijk te kunnen ervaren wat er nodig is om alles goed te laten lopen. Volgens Uithoflijn.nl zal worden getest of alle betrokken organisaties goed kunnen omgaan met verschillende situaties. Trambestuurders kunnen in de proeffase overdag praktijktraining opdoen en de trambaan leren kennen. Dit alles zal tot de zomer duren. “In april en mei gaan we de dienstregeling testen. We rijden dan eerst met acht trams per uur per richting, dan twaalf trams en uiteindelijk testen we met zestien trams per uur per richting”, meldt Uithoflijn.nl. Er werden al testrits gedaan, voornamelijk in de nacht. Toen werden de technische systemen, de trams en de trambaan getest.

Motie van wantrouwen

Vandaag zal in de Utrechtse raad een spoeddebat plaatsvinden over de Uithoflijn. GroenLinks-wethouder Lot van Hooijdonk zal een motie van wantrouwen tegen zich krijgen van raadslid Cees Bos (Stadsbelang Utrecht). Bos zei tegen AD het belangrijk te vinden om ‘opnieuw een signaal af te geven dat de wethouder niet langer door kan als bestuurder’: “Wat mij betreft is het no-deal, totdat we goed hebben kunnen praten over de voorwaarden en we volledige duidelijkheid hebben over de eerdere betalingen die aan BAM zijn gedaan.”

Aanleiding voor het spoeddebat is een artikel van het AD, waarin staat dat er miljoenen verdwenen zijn. Er zou zo’n €10 miljoen zijn overgemaakt naar bouwbedrijf BAM, zonder dat daar prestaties tegenover staan. Bovendien is de ingebruikname van de tram over de Uithoflijn keer op keer uitgesteld, en is voor de aanleg minimaal 84 miljoen euro extra nodig geweest.

De schriftelijke vragen, die de voltallige raad aan Van Hooijdonk stelt, zijn hier te downloaden.

 

Het spoeddebat ia hier te volgen:

Auteur Redactie
Auteur

Redactie

Laat uw reactie achter

Reactie

1 reactie

  • evert schreef:

    Veel gedoe om niets. College heeft de meerderheid en zal deze blunderende wethouder tot in lengte der dagen steunen. Ik heb geen stemwijzer nodig om te weten op welke drie partijen ik sowieso niet ga stemmen bij de aanstaande verkiezingen. Maar misschien is helemaal niet stemmen een beter idee.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *