Lastig juridisch verhaal

Kerngroep Ring Utrecht verwacht geen verbreding van de A27 meer: “De bal ligt op de penaltystip”

  • Door Redactie
  • |
  • 16 december 2021
  • |
  • 2 reacties

Grote tevredenheid bij De Kerngroep Ring Utrecht over de aankondiging in het regeerakkoord dat de verbreding van de A27 niet doorgaat. “De bal ligt op de penaltystip en hoeft alleen nog maar in het doel geschoten te worden.”

“De rijksoverheid gaat eindelijk in gesprek met de regio. Over betere oplossingen dan het sterk verouderde plan van 2×7 rijstroken. Dat leest de Kerngroep Ring Utrecht in het gistermiddag gepubliceerde regeerakkoord. Het begin van het einde van dit Tracébesluit. Twaalf jaar lang deden voorstellen van bewoners, de gemeente of de provincie er geheel niet toe. Alternatieven binnen de bak waren al helemaal onbespreekbaar. Die ban is gebroken.” Dat constateert de actiegroep na lezing van het regeerakkoord.

De Kerngroep laat weten dat hiermee de regio ook aan zet is. “Een logisch gevolg van de nieuwe situatie moet nu zijn dat het huidige Tracébesluit “on hold” wordt gezet. Demissionair minister Visser liet onlangs aan de Raad van State weten dat zij in de eerste helft van 2022 een wijzigingsbesluit wil nemen om de stikstofparagraaf van het huidige TB te repareren. Daar kan natuurlijk geen sprake van zijn als eerst samen naar alternatieven wordt gekeken. De voorbereiding hiervan zou dan ook gestopt moeten worden.”

Jos Kloppenburg van De Kerngroep Utrecht, een actiegroep die jarenlang strijdt tegen de verbreding van de A27, is niet erg verbaasd over deze uitkomst. “We hebben het maximale uit de lobby gehaald. Doorzetten van de plannen zou voor het rijk een lastig juridisch verhaal hebben opgeleverd. Denk bijvoorbeeld aan de eerdere uitspraak van de Raad van State waarin de verbreding in strijd met de stikstofwetten werd beoordeeld. Hoewel ik de scepsis van sommige mensen begrijp, heb ik weinig twijfel dat de verbreding wordt gestopt. De bal ligt op de penaltystip en hoeft alleen maar in het doel geschoten te worden.”

Ook bij Groenlinks is men enthousiast over de paragraaf in het regeerakkoord maar wel met een kanttekening. Raadslid Heleen de Boer: “Het nieuwe kabinet wil eindelijk kijken naar de mogelijkheid om de A27 te verbreden binnen de bak en dus zonder het kappen van Amelisweerd. Dat is een overwinning voor al die actievoerders die al jaren aantonen dat dat kan. Wel is het vreemd dat de toekomstige coalitiepartijen dit verstandige besluit lijken te koppelen aan auto- en OV-bereikbaarheid van nieuwe woningbouwlocaties, waaronder Rijnenburg. Dat laatste zou namelijk heel onverstandig zijn: bouwen in een badkuip is geld gooien in een bodemloze put.”

Auteur Redactie
Auteur

Redactie

Laat uw reactie achter

Reactie

2 reacties

  • Massegast schreef:

    Toch gaat die verbreding van de A27 er komen. De groei van de bevolking in de afgelopen en in de komende jaren – 100.000 immigranten per jaar – zal er voor zorgen. Dat is het equivalent van een stad als Alkmaar of Deventer. En dan is 100.000 nog een saldo. De immigratie sec is veel hoger. Het zijn getallen die nu eenmaal ruimtelijke consequenties hebben. Ik geloof dat in het nieuwe regeerakkoord er geen zin aan gewijd wordt. Ja, wat houdt regeren dan eigenlijk in? Betaald wegkijken? Terwijl regeren toch om vooruitzien gaat…. Een bezoek aan een goede opticien is dan natuurlijk wel een eerste vereiste.

  • K.G. vanRoosmalen-Bakker schreef:

    In Friesland is een tunnel onbruikbaar geraakt door grondwater dat het wegdek omhoog duwde. Dit kan ook gebeuren bij de A27 in de buurt van Amelisweerd!
    Niet voor niets heet de omgeving Mereveld. In het verleden was deze streek moerasgebied en in de loop der geschiedenis werd het afval van de stad Utrecht hier gedumpt waardoor het enigszins begaanbaar werd. Het grondwater van de moerassen was afkomstig an de Kromme Rijn.
    Het allereerste plan was om de A27 door het midden van Amelisweerd/Rijnouwen te leggen. Doordat dit bosgebied een uniek rivierkleibos is werd de weg verplaatst naar de huidige locatie. Maar die locatie heeft te kampen met het grondwater. Het heeft de heer Ir. P. Bakker; werkzaam bij de Hollandse Beton Maatschappij, heel wat rekenwerk gekost om een veilige oplossing te vinden voor de druk van het grondwater. De ondergrond van dit deel van deA27 is berekend voor de breedte die de bak nu heeft. Wordt de bak verbreed zonder de huidige ondergrond mee te nemen, is vragen om ellende. Een opgebroken A27 om de ondergrond aan te passen is ook een verkeersellende De kosten zullen enorm oplopen. ik vraag me af of hiermee rekening is gehouden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *