Het ziekteverzuim op het Stadskantoor is zorgelijk hoog. Dat meldt wethouder Streefland, verantwoordelijk voor personeel en organisatie, in een brief aan de raad.
In 2023 was het gemiddelde verzuimpercentage over voorgaande 12 maanden eind 2023 8,2% voor de totale organisatie. En in de loop van dit jaar is er een verdergaande stijging naar 8,6% in augustus 2024. Ter vergelijking; het gemiddelde verzuim bij Nederlandse gemeente is 6,5 procent. “Dit is zorgwekkend”, schrijft de wethouder.
Omdat de huidige aanpak van verzuim niet voldoet, kondigt Steefland een geïntensiveerde aanpak aan.
“De Utrechtse aanpak verzuim gaat uit van eigen regie door leidinggevenden en medewerkers. Dat wil zeggen dat de leidinggevende en medewerker samen het goede gesprek voeren en afspraken maken over de inzetbaarheid van de medewerker. De organisatie constateert echter dat deze eigen regie de afgelopen jaren onvoldoende stevig is neergezet. Kennis, kunde en met name tijd ontbreekt (door een grote ‘span of control’) bij teveel leidinggevenden om deze regierol waar te kunnen maken. Kern van de geïntensiveerde aanpak is versteviging van de eigen regie in een ‘warm zakelijke’ sfeer; het goede gesprek tussen leidinggevende en medewerker in alle fasen van verzuim, vroegtijdigoppikken van signalen van medewerkers die kunnen leiden tot verzuim en het snel inzetten van benodigde interventies.”
Of een ‘warm zakelijke’ sfeer afdoende is, lijkt twijfelachtig. In reacties op dit NUK- artikel over het conflict tussen de gemeente en domtorenbeheerder Jaap van Engelenburg spraken betrokkenen over een angstcultuur op het Stadskantoor.
Van Engelenburg vertelde in de rechtszaal wat de gevolgen waren van het door zijn werkgever ingezette re-integratietraject.
Hij voelde zich gesloopt. 15 jaar ging hij fluitend en vol energie naar zijn werk en hij bij de huisarts, een psycholoog en zit onder de pillen. Vanwege de stress belandde hij op de hartbewaking. Instanties als het UWV en de arbodienst spraken van een een re-integratietraject dat ver onder de maat was. Verzoeken (14 keer!) van de bedrijfsarts om met Van Engelenburg in gesprek te gaan, werden niet gehonoreerd.
Eerder pleitte De Nuk voor een onafhankelijk onderzoek naar de angstcultuur op het Stadskantoor.
Lees hier de brief van de wethouder Streefland.
Sinds wanneer kunnen leidinggevenden niet meer leiding geven? Ik voorzie een enorme instroom van externe hr-adviseurs op het stadskantoor die de warm zakelijke aanpak gaan onderrichten.
Die Streefland moet een bord voor haar harses hebben van heb ik jou daar! En dat moet onze stad besturen. Ongelooflijk!
Ook dit: Mevrouw Streefkerk poept in haar directeursbroekje voor de uitspraak van de rechter begin volgende week in de zaak rond Jaap van Engelenburg en sorteert dus alvast voor door te roepen dat het voortaan anders moet…. laf!!!
Streefkerk = Streefland, voor de duidelijkheid
Om wat voor reden is Jaap van Engelburg weg gestuurd?
Hij deed zijn werk te goed, daar hoort ook bij het corrigeren van blunders en fouten van anderen.
Het blijkt dat er klojo’s zijn die daar heel slecht tegen kunnen.
Schop niet tegen een verkeerde stoel aan.
Ik wacht met spanning op hopelijk een uitspraak die recht doet aan degene die het verdient.
Groet Jaap van den Berg
Terecht dat de zaak van Engelenburg hier wordt aangehaald. Het is een duidelijk voorbeeld van falend personeelsbeleid. Een schande dat een voortreffelijk werknemer zijn gelijk moet halen bij de rechter. Met zulke leidinggevenden blijft het nieuwe beleid een lulverhaal van de wethouder.
Blijf hierover berichten! Het is echt schandalig hoe Van Engelenburg als oud vuil in de hoek gegooid is. En hoe de gemeente -met Streefkerk en een aan de halsband lopende bedrijfsarts voorop- halsstarrig blijft weigeren om deze grove fout recht te zetten.
Sterkte, Jaap van Engelenburg!
Ik herinner me een tijd dat het ziekteverzuim 4,5% was.
De gemeentesecretaris, hoogste ambtenaar binnen de gemeente, had in deze ook een zeer belangrijke taak om dit getal op goede hoogte te houden. Ik lees nergens een reactie van deze ambtenaar op dit punt. Weet ook niet of het een vrouw of man is!
Het is duidelijk een management verhaal lijkt mij.
Je moet wel investeren in je mensen! Héél belangrijk!
Zet ook wel vraagtekens bij de bestuurders zelf……………
Hoeveel druk(terecht?onterecht?)komt er wellicht van die kant…………..!!! Zouden zij daar zelf ook weleens bij stilstaan?
Ik lees ook weleens de reacties van de inwoners van Utrecht op berichten in de DUIC en NUK!
Ben wel blij dat Jaap van Engelenburg de geweldige Utrechtse advocaat Bernard Tomlow heeft! Hij kent de geschiedenis van Utrecht, Utrechtse bestuurders toen en nu, maar vooral de ‘oude’ Utrechters! Succes heren!
Wat dachten jullie van de buurthuizen waar ook veel ziekteverzuim is wat gestuurd moet worden door betaalde mensen
Als het cultuur is dat leidinggevenden niet inspelen, investeren in team en talent ontwikkelen?
Reintegratie bureaus hebben een onbetrouwbare trackrecord.
Oplossing: Faciliteer en beloon leidinggevenden die normaal met mensen omgaan. Respectvol en ontwikkelingsgericht.
Kunnen zij niet fatsoenlijk en open het gesprek doen? Laat hen ophoepelen.
Exit externe inbreng. Stop de helft van het geld in persoonsontwikkeling LG en personeel.
Komt ook de burger ten goede.
Die merkt het dat angstcultuur leidt tot rigide angstig bibberende ambtenaren
Idioot dat je dit aan leidinggevenden overlaat. Hiervoor heb je een goed functionerende HR afdeling nodig. Dan worden alle medewerkers gelijk behandeld en ben je niet afhankelijk van de onkunde van een leidinggevende.
Dit is de omgekeerde wereld. Je moet eerst extern onderzoek laten doen hoe het komt dat mensen zich ziek melden, en daar oplossingen voor vinden. Vaak is het hoge werkdruk in combinatie met weinig waardering vanuit de leidinggevende/organisatie. Een harde lijn volgen is dom, en zal alleen maar meer problemen en een hoger ziekteverzuim veroorzaken.
Als je mensen wilt leren kennen dan moet je ze macht geven.