“Kan Christo niet even langskomen om er nog wat van te maken, voordat hij er niet meer is? Zijn vrouw, Jeanne-Claude overleed in 2009, dus misschien moeten we een handje helpen. Anders moet de gemeente maar weer eens in de bus blazen. Die houdt van grootse gebaren en evenementen, denk onder andere aan fietsen in de breedste zin van het woord.”
Het is precies twee jaar geleden dat Felix Visser op De Nuk een oproep deed om de Domtoren door de kunstenaar Christo te laten inpakken. Het idee werd niet opgepakt. Maar hoe zou het er uitzien? Utrechtse kunstenaar Ed Koenders raakte geïnspireerd door de oproep van Visser en ging aan de slag.
“Het doel was om de mensen met andere ogen te laten kijken naar de omgeving”
“Op 18 september wordt in Parijs postuum het laatste project van de vorig jaar overleden architect ,schilder, installatiekunstenaar Christo gerealiseerd: de ingepakte Arc de Triomphe. Een gebeurtenis die kan rekenen op wereldwijde media-aandacht. Zijn strategie was om grote opvallende bouwwerken of landschappen tijdelijk met stof aan te kleden wat leidt tot abstractie van deze objecten. Het doel was om de mensen met andere ogen te laten kijken naar de omgeving. Het werk van Christo heeft mij altijd gefascineerd. En de op handen zijnde gebeurtenis in Parijs werkt inspirerend. Vandaar dat ik als ontwerper-illustrator een project in mijn geboortestad wilde uitvoeren. En niet zoals in Parijs met stof en stellages maar in de kenmerkende architectonische teken- en schilderstijl van de ‘Grote Inpakker’. Het werd de Dom. Zou had het dus kunnen worden.”
“Waar waren jullie, toen we je écht nodig hadden?”
Felix Visser is onder de indruk van het resultaat
“Fantastisch, deze wrap van Ed Koenders! Terecht wees hij op het feit dat elke wrap van Christo een gebeurtenis was die kon rekenen op langdurige, bestendige en wereldwijde aandacht. Mijn noodkreet in augustus 2019 om Christo nog iets van de Dom te laten maken tijdens de vijf jaren die we het zonder Dom zouden moeten doen, kon de schepenen van Utrecht niet uit hun dommel wekken. Tegen Utrecht marketing – Utrecht ‘vermarkten’ is hun droom – toen nog te druk aan het sparen voor de Vuelta, zou ik willen zeggen: waar waren jullie, toen we je écht nodig hadden?”
Het is de eerste van een serie van Ed Koenders van iconische gebouwen zoals het Rijksmuseum, hotel New York in Rotterdam en vuurtoren de Brandaris.
Er is een gelimiteerd aantal giclee’s van geprint, genummerd en gesigneerd te koop bij Catch, Domstraat 11 in Utrecht.
Wat was dit mooi geweest. Inderdaad, een gemiste kans van Utrecht Marketing.