Moesmania

Wat wel mocht hangen op de expositie over “Het Gerucht”

John Noy trad buiten zijn eigen stijl

Het had een leuk feestje moeten worden met de werken van vijf Utrechtse kunstenaars als middelpunt. Maar de opening van de expositie rond “Het Gerucht” van de surrealist Joop Moesman in de Stadsschouwburg verliep anders.

Er was gedoe om een foto van Jaap van de Klomp die volgens de directie van de Schouwburg niet geschikt was voor de publieke ruimte. Veel opwinding in de media over “censuur” en “vertrutting”. En verder geen woord over de vijf kunstenaars die tijdens de opening, weliswaar getooid met een lampjesketting, er wat verloren bijliepen. Ook in de speeches van Philip Freriks en Maarten van Rossum werden ze niet genoemd. En dat terwijl drie van die kunstenaars (Luuk Huiskes, Jeroen Hermkens en John Noy) een speciaal werk voor de tentoonstelling hadden gemaakt. Wat hangt er eigenlijk in de Stadsschouwburg en waarom? Felix Visser, stiefzoon van Moesman en medeorganisator van de expositie, legt uit.

“We hadden bij de aftrap van Moesmania het liefst “Het Gerucht” zelf willen exposeren. Maar dat is in bezit van de familie Heineken. Er is veel aan gedaan om dit te mogen lenen. Mensen als Henks van Os, Bart Rutten, Hans Wijers en Paul Schnabel hebben hun invloed aangewend maar de familie gaf aan er teveel aan gehecht te zijn. Toen duidelijk werd dat ze het niet wilden afstaan, hebben we aan een aantal Utrechtse kunstenaars gevraagd of ze werk wilden aanleveren dat was geïnspireerd op “Het Gerucht”. Het hoefde dus geen surrealistisch werk te zijn.

Dat leverde een verrassend aanbod op. Ik denk bijvoorbeeld aan het schilderij van John Noy die voor deze gelegenheid buiten zijn eigen stijl was gaan werken. Of de acht beelden van Luuk Huiskes over hoe “Het Gerucht” zich had kunnen ontwikkelen vanuit een foto die was gemaakt vanuit een lang verdwenen straat in Utrecht. En Hermkens die een vrouw schilderde die van de fiets afstapt. De foto van Bas van Setten had ik zelf ergens gezien. Hij fotografeerde een vrouw op de fiets met op de achtergrond het huis waar ik jarenlang met mijn stiefvader heb gewoond. Dat deze werken door dat relletje zijn ondergesneeuwd, is heel jammer. Maar ze hangen er nog tot 9 maart. Het is de moeite waard.”

Hieronder de werken in de herkansing.

De vrouw die van de fietst stapt van Jeroen Hermkens (foto: Luuk Huiskes)
Twee van de acht beelden van Luuk Huiskes

 

 

Sjonnie naar Moesman van Niels Hoog

 

Foto van Bas van Setten, met op de achtergrond het huis van Moesman

 

Redactie

7 reacties

Reageren
  1. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de achterlijkheid regeert in Cultureel Utrecht. Kunst die gecensureert word door de eerste de beste conservatieve niet goed ingevoerde nitwit. Kunstcommissies waarin de nodige kennis en ervaring ontbreekt om naar behoren te functioneren etc etc.

    Ondertussen heeft de geniale Colin Benders(Kyteman) na zijn vergeefse zoektocht naar een geschikt werkpand de hoop op deze opgegeven ……waarbij we eens goed na mogen gaan denken waarom dit internationale Culturele uithangbord voor Utrecht niet hebben kunnen behouden….!
    Die muzikale broedplaats(Kytopia) was zijn gewicht in goud waard en wanneer er echt goed was nagedacht hadden hier een aantal miljoenen mogen worden vrijgemaakt om een nieuwe plek in de stad te gaan realiseren.

    Dat geld voor dat drama op het Vredeburgplein had beter gebruikt kunnen gaan worden en ook hier valt het nodige te verwijten.
    Hebben we het nog niet over de weggegooide euro’s in het MOA museum in Amelisweerd waarin ik vooraf heb gemeld dat het op deze wijze een kansloze missie zou worden.

    Die opening had een beter lot verdient en ik mag hopen dat dat schouwburgmens snel een baantje gaat vinden wat beter bij haar past…!

  2. Is de angst voor loze social media kreten zo groot dat kunst niet meer gezien wordt als Kunst maar gezien wordt als ‘hoe gaan we scoren als museum in social media’? Dan glijdt het museum af naar een bedenkelijk niveau. Jammer. Utrecht heeft veel goede kunstenaars die het verdienen ook eens naar waarde benoemd te worden helemaal als je ze zelf vraagt een kunstwerk te maken.

  3. Een foto selecteren omdat het huis van Moesman en Felix Visser er op staat? Dat lijkt me een erg particuliere keuze.

  4. Prima de aandacht voor deze kunstenaars. Maar als ik lees dat die er tijdens de opening en nauwelijks was, begrijp ik iets niet helemaal.

  5. Van 12 juni 1993 tot 4 juli 1993 tijdens een bezoek aan Singer Laren bij een door Loek Brons/Zeeman georganiseerde gratis tentoonstelling over Moesman, ontving ik als bezoeker ook gratis een affiche van het Gerucht op ware grootte ……………….en dus ook bewaard

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *