Coronavirus

Utrechtse horeca schakelt massaal over op afhalen en bezorgen

Ondernemers in de Burgemeester Reigerstraat gaan bezorgen.

Nog maar drie kwartier na de persconferentie van premier Rutte sloten op zondag om 18:00 uur alle Utrechtse restaurants en cafés hun deuren voor bezoekers. Afhaalrestaurants vormen vooralsnog een uitzondering op deze regel, een reden voor veel Utrechtse horecaondernemers om hun keuken te openen voor afhalen en bezorging. Het initiatief https://steundekeukens.nl/utrecht/ zet het Utrechtse aanbod op een rijtje.

“Ik liep dinsdagmiddag door de stad en ik zag ineens allemaal briefjes hangen met ‘open voor bezorging’”, legt mede-initiatiefneemster Elise Breukers uit. “Ik dacht: het zou handig zijn als je al dat aanbod ergens bij elkaar zou kunnen brengen.” Al snel brachten zij en haar vriend Max Tilli enthousiaste vrienden bij elkaar om het idee verder te ontwikkelen. “Max en zijn compagnon Wiert hebben een internetbureau en zijn wat je noemt ‘ontzettende nerds’”, lacht ze. “Om vier uur ’s middags heeft Max met Wiert gebeld en net voor middernacht hadden ze de site al live.”

Elize Breukers: “Uiteindelijk hopen we ook dat ons favoriete restaurant straks nog bestaat.”

Het vinden van alle Utrechtse restaurants die sinds zondagavond open zijn voor afhalen of bezorgen bleek nog een behoorlijke klus: “Ik heb uiteindelijk de hashtag ‘#Utrecht’ in social media gegooid en alles wat eruit zag als een restaurant bekeken. Zo heb ik in een middag de eerste dertig restaurants gevonden.” Inmiddels is het Utrechtse aanbod al tot ver boven de honderd restaurants gegroeid en bezoeken nu al dagelijks zo’n tienduizend bezoekers de site. Dat succes hadden Elise en haar mede-initiatiefnemers niet meteen zien aankomen: “Toen de site af was hebben we wat berichten op social media gezet en zijn we naar bed gegaan. Toen we wakker werden hadden we ineens een paar honderd bezoekers en tientallen verzoeken van nieuwe restaurants.”

Of de site al heeft geleid tot een toename van het aantal bestellingen bij de aangesloten restaurants weet Elise nog niet zeker. “Omdat we zelf geen verdienmodel hebben, hebben we ook niet echt inzicht of mensen doorgaan naar een restaurant of een bestelling plaatsen. We doen het vrijwillig omdat we de kleine onderneming willen ondersteunen en omdat we hopen dat de voedselvoorraden nog worden gebruikt.” Inmiddels kreeg ze wel behoorlijk veel enthousiaste reacties van stadgenoten en restauranthouders. “Dat doet ons erg goed. Uiteindelijk doen we dit ook omdat we hopen dat onze lievelingsrestaurants over een paar weken nog bestaan.”

Halvering van de omzet

Bananas Foodshop: “Gelukkig hebben we veel fans.”

Eén van Elise’s favoriete eettentjes is Bananas Foodshop aan de Twijnstraat. Mede-eigenaar Linda hoorde woensdagochtend voor het eerst over het initiatief: “Iemand anders had ons toen al aangemeld, dat vond ik wel heel erg lief. Gelukkig hebben we veel fans, anders overleef je deze periode niet.” Het assortiment van Bananas was ook al voor de Corona maatregelen te bestellen via onder andere Thuisbezorgd, maar extra aandacht voor de mogelijkheid om af te halen kan volgens Kuo echter geen kwaad. “Sinds de sluiting van het restaurantgedeelte is ongeveer de helft van onze omzet weggevallen. Als dit nog even aanhoudt zit je toch een hele tijd met een stuk minder inkomsten.”

Thuisbezorgd gehackt

Bij Waku Waku krijgen ze nu de tijd om er mee te experimenteren.

Vegan restaurant Waku Waku opende donderdagmiddag voor het eerst in haar tweejarige bestaan de deuren voor afhalers. Assistent-manager Nick van Keulen: “We zouden eigenlijk gisteren al weer open gaan, maar onze aanmelding bij Thuisbezorgd liep wat vertraging op.” Het platform voor bezorgrestaurants kent de afgelopen dagen een enorme toeloop van nieuwe aanmeldingen en kreeg tegelijkertijd te maken met een zogenaamde DDoS hack. Als gevolg van de vertraging draait het restaurant nog lang niet op volle toeren: “We werken nu weer met de mensen met een vast contract. We hopen dat we op termijn iedereen een paar diensten kunnen laten draaien.” Of afhalen een blijvertje is kan van Keulen nog niet zeggen: “We hadden er eerder al eens over nagedacht, maar we zitten iedere dag zo vol dat de keuken het niet aankon. Nu krijgen we de tijd om er eens mee te experimenteren.”

IJs verkopen vanaf zolder

Carlina de Lorenzo: “Het ergste vind ik momenteel dat ik niet naar mijn ouders kan.”

Ook mede-eigenaar Carlina De Lorenzo van ijszaak Roberto Gelato zorgt op inventieve wijze dat Utrecht dit voorjaar toegang houdt tot het ijs dat in 2018 nog bekroond werd tot ‘het beste ijs ter wereld’. De ijszaak is gesloten maar vanaf zolder neemt ze per Whatsapp bestellingen aan: “In het begin gingen daar per bestelling nog 34 appjes overheen, maar inmiddels heb ik de smaak te pakken.” Ze legt uit: “Je stuurt ons een whatsappje en dan stuur ik een tekstje over welke maten bakken we hebben. Vervolgens geef je door welk ijs je wil hebben, krijg je een betaallinkje en gaan wij de bak maken. Op het afgesproken tijdstip kun je het ijs dan komen ophalen uit een vriezer die net achter de deur staat.” Helemaal vlekkeloos loopt het proces nog niet, geeft ze toe: “Soms belt Roberto naar boven: ‘ho, de pistache sorbet is op!’. Of er staat een klant heel lang in de vriezer te kijken. Dan heeft iemand op haar voornaam besteld en haar man bedenkt dan niet even dat de bak met ‘Sonja’ voor hem zou kunnen zijn.” De Lorenzo heeft er lol in, maar hoopt dat deze situatie niet te lang zal aanhouden: “Dat geldt voor de zaak maar ook voor mij persoonlijk. Ik kan bijvoorbeeld niet meer naar m’n ouders toe, dat vind ik momenteel het allerergste.”

Kampong aan de deur

Nummer 14, het restaurant en broodjesbar van sportclub Kampong, sloot afgelopen donderdag al haar deuren nadat landelijk alle sportverenigingen hun activiteiten moesten staken. Bij mede-eigenaar Lukas Besseling sloeg na een week thuis zitten de verveling toe: “We dachten we kunnen óf niks gaan doen óf we gaan gewoon bezorgen. Nu fietsen we rond in onze bakfiets en zien we ook nog eens de mensen die we bij Kampong vaak tegenkwamen.” Tijdens zijn bezorgronde is hij uiteraard wel op zijn hoede voor de verspreiding van het virus: “Ik probeer wel een beetje afstand te houden en ik vraag ook of ik de doos aan de mensen mag geven of neer moet zetten op de grond. Tot nu toe mag ik de doos bijna altijd nog gewoon overhandigen.” Of bezorgen een blijvertje is laat Besseling in het midden: “Tot nu toe is het klein. Maar als het niks is, is dat ook oké. Het houdt je in ieder geval wel bezig.”

Verenigde straten 

De eerste bestellingen gaan de deur uit.

In de Burgemeester Reigerstraat ontstond zelfs een heus ondernemerscollectief, al hoeft eigenaar Niels Brouwer van slagerij Brouwer voorlopig niet te klagen over klandizie: “Laat ik vooropstellen dat het niet nodig is, maar hamsteraars denken dat ze niks meer kunnen krijgen. Het lijkt wel kerst, zo druk is het.” Brouwer merkte wel dat met name oudere of zieke buurtgenoten niet meer zo makkelijk de straat op gingen. “Toen heb ik een bericht online geplaatst: ‘we bezorgen je bestelling gewoon als je dat wil, maak niet uit voor welk bedrag’. Die avond nog belde Joran van delicatessezaak Tuti a Tavola om samen te werken en nu doen banketbakker Verspeek en kaasspeciaalzaak Hooft ook mee.” Voor de bezorging vindt Brouwer altijd wel even tijd. Hij kan bovendien rekenen op de steun van de straat: “Ik heb genoeg vrienden die zonder werk zitten en niks te doen hebben. Iedereen groeit nu een beetje naar elkaar toe en helpt elkaar waar het kan, dat is heel mooi om te zien.” 

Tijdens de lunch een paar restaurants live zetten

Inmiddels wakkeren onder andere radio-DJ Domien Verschuren en Jeugd van Tegenwoordig lid Vieze Fur de hashtag #steundekeukens aan op social media. Sinds ook bezoekers nieuwe restaurants kunnen aanmelden stromen de suggesties uit Den Haag, Groningen en Amersfoort binnen. Elize en haar vrienden bieden de stroom aanmeldingen met vereende krachten het hoofd: “Ik ben projectcoördinator voor het Centraal Museum, dus ik moet tussendoor ook nog gewoon werken.” Voorlopig vinden zij en haar mede-initiatiefnemers nog wel de tijd: “We spreken elkaar veel via Skype en wisselen elkaar goed af, dus ‘s avonds en in de lunchpauze gooien we dan weer een paar restaurants online.” Dan: “Ja, dit is wel wat groter geworden dan we hadden verwacht.”

Logo De Nuk
Auteur

Joep Lucassen

Laat uw reactie achter

Reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *