Partnerbijdrage

Utrecht wisselt ‘gewone’ parkeerplaatsen in voor laadpalen

  • Door Redactie
  • |
  • 5 oktober 2020
  • |
  • 1 reactie

Utrecht is vooruitstrevend waar het aankomt op elektrische laadpalen. Zo opende Koning Willem-Alexander in 2019 een speciaal laadpunt in Lombok. Ook nu staat Utrecht niet stil. Er zijn namelijk plannen voor 2.100 nieuwe laadpalen die de komende vijf jaar moeten worden geplaatst.

Hoe staat het er nu voor?

Utrecht heeft momenteel 500 geïnstalleerde laadpalen, die 1.000 elektrische auto’s tegelijkertijd van stroom kunnen voorzien. Utrecht heeft 4.100 huishoudens die een EV voor de deur hebben staan. Met het oog op de jaarlijkse stijging van het aantal elektrische auto’s zijn de 2.100 nieuwe laadpalen die op de planning staan voor velen een welkome aanwinst.

4.000 ‘gewone’ parkeerplaatsen worden opgeofferd

Is dit nu reden voor bewoners van Utrecht om een EV aan te schaffen en een bijbehorende allriskverzekering af te sluiten waarvoor grondig autoverzekeringen vergelijken een noodzaak is? Wellicht. Niet alleen omdat er meer laadpalen bijkomen en de mogelijkheid om de auto voor eigen deur op te laden groter wordt, maar ook omdat veel reguliere parkeerplaatsen verdwijnen. Een elektrische laadpaal kan twee auto’s tegelijkertijd bedienen en neemt daardoor de plaats in van twee parkeerplaatsen voor gewone auto’s. Door 2.100 nieuwe laadpalen te plaatsen, verliest Utrecht meer dan 4.000 gewone parkeerplaatsen. Dit kan problemen veroorzaken, vooral voor degenen die in een wijk wonen waar de parkeermogelijkheden al niet afdoende zijn.

Laadpalen en welvaart

Het plan is om Utrecht-Oost te verrijken met de meeste laadpalen, 433 om precies te zijn. In de binnenstad zal er vrij weinig veranderen. Hier komen slechts 71 nieuwe laadpalen. Deze grote verschillen per wijk zijn enigszins toe te schrijven aan de verschillen in welvaart. Utrecht-Oost krijgt de meeste laadpalen, ongeveer twee keer zoveel als in onder andere wijk Noordwest, waar plaats wordt gemaakt voor slechts 210 exemplaren. Dat de binnenstad weinig laadpalen krijgt, is toe te schrijven aan het beleid om toegankelijkheid voor auto’s te beperken.

Niet iedereen is blij

Hoewel diegenen die een EV bezitten of van plan zijn er een aan te schaffen in de nabije toekomst veel voordeel zullen ondervinden van deze vernieuwingen, is het niet voor iedereen feest. Sommige wijken die reeds een hoge parkeerdruk hebben zullen door de veranderingen nog minder reguliere parkeerplaatsen hebben. In sommige gevallen kan een laadpaal zelfs geplaatst worden in een straat waar geen enkele bewoner in een EV rijdt. De gemeente plaatst namelijk geen palen meer op aanvraag, maar op basis van prognoses omtrent het aantal elektrische voertuigen dat in 2025 rondrijdt in de gemeente. Ook worden plannen voor het plaatsen van laadpalen onderbouwd door het gebruik van elektrische laadpalen te monitoren.

 

Auteur Redactie
Auteur

Redactie

Laat uw reactie achter

Reactie

1 reactie

  • Gijs schreef:

    Gekkenhuis: “In sommige gevallen kan een laadpaal zelfs geplaatst worden in een straat waar geen enkele bewoner in een EV rijdt”. Dat is bij ons in de straat al het geval: twee parkeerplaatsen opgeofferd voor een laadpaal. Niemand een EV, ze staan leeg. Gemeente kijk eens naar de behoefte van de wijkbewoners!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *