Serie nieuwe Jazzconcerten in Muziekschool

UJazz krijgt wind onder de vleugels

Jazz hoboïste Maripepa Contreras met haar trio

Als het gaat om de Jazz scène in Utrecht was de opening van het nieuwe muziekcentrum Tivoli/Vredenburg in juni 2014 een waterscheiding. Rondom de grote concertzaal van het “oude” Vredenburg waren als een soort satellieten vier nieuwe zalen gebouwd. De zaal met de naam “Cloud Nine” (Engelse uitdrukking voor “De Zevende Hemel”) was oorspronkelijke bedoeld voor de jazzconcerten.Tivoli/Vredenburg zou de programmering overnemen van het SJU jazzpodium, dat drie jaar eerder de zaal aan de Varkensmarkt had moeten sluiten. Sindsdien waren er geen jazzlocaties meer in Utrecht.

Voor de volledigheid; de legendarische popzaal Tivoli werd ook overgeheveld. Van de sfeervolle locatie aan de Oudegracht naar Ronda, de grootste nieuwe zaal van het Muziekpaleis-met-de-poffertjesgevel.

“Allemaal goed”, zegt Jan Cremers, de ‘frontman’ van UJazz, “Maar in de loop van de tijd merkten we dat er een hiaat ontstond in het aanbod van jazzconcerten. De basiskosten (overhead e.d.) ook van kleinere concerten in Tivoli/Vredenburg zijn zo’n 3.500 euro. Daardoor moeten ze zó programmeren, dat die kosten in elk geval terug verdiend kunnen worden. We hadden een matrix bedacht voor de jazzprogrammering in Utrecht. Naar mijn idee ging het om drie lagen. Eén was Tivoli/Vredenburg voor de grote acts, de toppers en publiekstrekkers. Laag twee was Rasa (met een zaal voor 220 mensen). Zij deden de minder grote jazz-acts en worldmusic (tot Rasa in 2016 helaas dicht ging). UJazz tenslotte, de derde laag, was er voor de kleinschalige, deels minder commerciële jazz.”

Jan Cremers: ‘Ik hou meer van avontuur’

Als een gewiekste ‘streetcat’ ging UJazz op zoek naar het gat in de markt voor de Utrechtse jazzliefhebbers: hoe kunnen we -laagdrempelig- iets toevoegen aan het aanbod van Tivoli/Vredenburg?

“Ik hou van meer avontuur”, is het credo van Jan Cremers van de festival-en programmacommissie van UJazz, “Liever een lossere programmering. Maar het moet wèl professioneel. En een redelijke gage voor de muzikanten. Geen liefdewerk – oud papier.”

Aanvankelijk hield UJazz zijn concerten in Hoog Catharijne, in het Mirliton theater. Maar dat kleine bijzondere plekje in de grote betonkolos was na 2015 niet meer beschikbaar. Vijf jaar had UJazz een lastige tijd als dakloze club van trouwe jazzvrienden. Maar sinds vorig jaar heeft UJazz opnieuw wind onder vleugels, dankzij DUMS, De Utrechtse Muziek School, aan het Domplein 4. Eindelijk weer een vast adres voor de maandelijkse clubconcerten (derde vrijdag van de maand) in de Marnixzaal, een plek met allure voor zo’n 100 bezoekers, een galerij langs drie zijden en een mooie akoestiek.

Laagdrempelig én midden in de Binnenstad

In het weekend van 21 januari j.l. was DUMS het podium voor het UJazzFest. Een tweedaags feest aan het begin van het nieuwe jaar, dat “expres in januari wordt gehouden, omdat je dan minder concurrentie hebt van de grote festivals”. Op vrijdagavond was er als opmaat een sfeervol clubconcert, zaterdagmiddag kregen vierdejaars studenten van de HKU (Conservatorium) het podium voor hun Showcases. En ’s avonds -van half acht tot bijna half twaalf- was er een heel gevarieerd programma van 3 top-bands.

Het trio Kees Verweij (piano) samen met Hermine Deurloo op mondharmonica

Criterium bij het uitnodigen was: een andere instrumentatie, graag! Geen mannen met joekels van instrumenten op de voorgrond, maar vrouwelijke solisten met bij voorkeur een klein instrument. Het openingsconcert voldeed royaal aan deze opzet; Het trio van Erik Verwey was de enthousiaste gangmaker voor de virtuoze solo’s van Hermine Deurloo met haar bescheiden mondharmonica. Deurloo treedt al over de hele wereld op en heeft een inspirerende samenwerking met Mike Boddé (van het TV-programma Podium Klassiek, v/h Podium Witteman) en het Metropole orkest.

Maripepa Contreras

Tweede vrouwelijke solist van de avond was de hoboïste van Spaanse origine, Maripepa Contreras. Zij is een van de weinige jazzmuzikanten in de wereld, die hobo speelt. De jazzopleiding deed zij aan het conservatorium van Amsterdam. Eerder volgde ze in Spanje haar klassieke opleiding. Ze componeert zelf de meeste van haar nummers.

Het slotoptreden van de zaterdagavond was weliswaar zonder vrouwelijke soliste. Maar wat reputatie, virtuositeit en speelplezier betreft zorgde het trio van Ernst Reijseger, Mola Sylla en Harmen Fraanje voor een spetterende afsluiting. De Senegalese zanger Mola Sylla bleef consequent kleine, meest Afrikaanse percussie-instrumenten gebruiken. Daarmee zweepte hij Ernst Reijseger zo op, dat die zijn cello op de knie nam om een gitaar te spelen. Het geslaagde UJazzfest was een mooie start van het nieuwe jaar.

Een spetterend optreden van Ernst Reijseger

Op vrijdag 3 februari begint UJazz met een nieuw initiatief

Op vrijdag 3 februari begint UJazz met een nieuw initiatief, de serie “Nieuwe Jazz”. Een samenwerking met Tivoli/Vredenburg zoals ooit bedoeld in de matrix voor jazzconcerten in Utrecht. En ook Zennez doet mee, een snel groeiend platenlabel dat zich oriënteert op de Jazzmuziek, waar een groep van de beste musici van Nederland onderdak heeft gevonden.

De “Nieuwe Jazz”-concerten (elke eerste vrijdag van de maand) zijn een flinke uitbreiding van het jazzaanbod in Utrecht, o.a. bedoeld om nieuwe albums van Zennez te kunnen presenteren.

Het eerste “Nieuwe Jazz”-concert van vrijdag 3 februari is een optreden van het Siu Tin Chi kwartet. Chi is zangeres en pianist. Ze komt uit Macao, waar ze haar klassieke opleiding volgde. Jazzpiano studeerde ze aan het Conservatorium van Rotterdam. Op vrijdag 17 februari is het eerstvolgende, al eerder genoemde, Clubconcert van UJazz (elke 3e vrijdag van de maand), ook in DUMS. Met een optreden van het Paul van Kemenade ‘classic’ kwintet.

De complete agenda voor de rest van het seizoen, ook van de workshops e.d. staat hier.

Logo De Nuk
Auteur

Henk van Veen

Laat uw reactie achter

Reactie

2 reacties

  • A. Klooster schreef:

    Waarmee maar weer wordt aangetoond dat de muziekschool op het Domplein een belangrijke functie heeft. Dit ondanks het geneuzel dat het gebouw geen verbinding met het plein zou hebben.

  • Koen Scherer schreef:

    A. Klooster. U slaat de spijker op zijn kop!

    Maripepa Contreras is een getalenteerd muzikante. Ze heeft een energetische flow en drive. Check ook haar website! Een echte aanrader wat mij betreft. Ze wordt veel gevraagd bij allerlei ensembles, waarvoor ze vaak ook de arrangementen schrijft. Nu speelde ze een mooie set in de Toorenzaal, waar ze een warm onthaal kreeg van het publiek.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *