Duurzaamheid

Plastic tasjes de stad uit! Wat vindt Albert Heijn?

  • Door Redactie
  • |
  • 8 maart 2019
  • |
  • 1 reactie

Achtergrondafbeelding: Pixabay / MabelAmber

Henk Westbroek riep op om plastic tasjes te verbieden, en in plaats daarvan eventueel duurzame alternatieven te verkopen. Utrecht zou volgens hem het voorbeeld moeten geven. De Nuk en Henk gaan er voor strijden dat Utrecht gaat verbieden dat ‘dit soort spul’ – Henk gooit een tasje in de lucht – nog langer uitgedeeld mag worden, al dan niet voor een dubbeltje of twee. “Dat komt de schoonheid van de zee ten goede. Wees daar maar eens tegen!”, aldus Henk. “Wij vallen aan, volg ons!” 

 

Albert Heijn: Hergebruik stimuleren en verpakking verminderen

Een woordvoerder vertelt dat Albert Heijn wel degelijk bezig is met het reduceren van plastic. De supermarkt biedt verschillende (herbruikbare) tassen aan: biologische katoenen tas, biologisch eco jute tas, duurzame herbruikbare shopper, grote draagtas, kleine draagtas. “De meerderheid van ons assortiment draagtassen is volledig duurzaam (katoen, jute, shopper). Maar wij bieden onze klanten graag de keuze en daarom zijn er ook twee gerecyclede plastic varianten (voor 80% gemaakt uit consumentenafval). Uit de praktijk weten we dat onze klanten onze (plastic) tassen meerdere keren gebruiken. Dat stimuleren we door grote teksten op onze zakken: ‘Gebruik mij opnieuw. Meer doen voor het klimaat’. Het hergebruiken vinden we uiteraard een fijn gegeven. Overigens zagen we bij de introductie van bijvoorbeeld de AH Biologisch jute tas, dat meer klanten hier gebruik van gingen maken.”

Albert Heijn heeft als doelstelling om in 2025 25% minder verpakkingen te hebben, wat neer komt op zo’n 20 miljoen kilo. Ook wil het bedrijf alle verpakkingen van eigen merk-producten 100% recyclebaar dan hebben. Marit van Egmond, commercieel directeur bij Albert Heijn, laat op de website van de supermarkt weten: “Daarbij kijken we bij elk product zorgvuldig wat de beste oplossing is. Verpakkingen hebben in veel gevallen een functie. Ze zijn belangrijk voor de houdbaarheid en kwaliteit van producten en voorkomen voedselverspilling.”

De supermarkt is een van de meer dan zeventig bedrijven en milieuorganisaties die vorige maand hebben afgesproken om 20 procent minder plastic te gebruiken, meer plastic opnieuw te gebruiken en al het nieuwe plastic voor 100 procent recyclebaar te laten zijn.

Auteur Redactie
Auteur

Redactie

Laat uw reactie achter

Reactie

1 reactie

  • sophie schreef:

    Uitgangspunt van Ekoplaza spreekt me meer aan. Namelijk ook zo min mogelijk verpakkingsmateriaal.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *