Zorgen blijven

Ondernemers bloemenmarkt kunnen weer verder: “Maar hoe moet het over twee jaar?”

Nastasja van Rossum voor haar kraam op de bloemenmarkt

De schrik zat er vorig jaar goed in bij de Utrechters. Opeens leek het einde van de bloemenmarkt in zicht. Ondernemers vreesden dat ze hun werk niet meer  konden uitoefenen op de populaire markt op het Janskerkhof. Het opheffen van 14 parkeerplaatsen aan de Drift zijde en in de toekomst nog meer parkeerplaatsen rondom het Janskerkhof, deed de ondernemers afvragen hoe bezoekers van de markt de grotere aankopen kunnen vervoeren. Wat zou betekenen dat er op termijn inkomen verloren zal gaan.

Vanwege de aanscherping van de milieunorm moesten bloemen en plantenverkopers voor 1 januari 2022 investeren in een nieuwe schonere vrachtwagen. Een uitgave die in door corona toch al zwaar verlopen twee jaren voor hen niet op te brengen was. Na uitgebreid overleg met de gemeente hebben de ondernemers voor 2 keer een jaar ontheffing van de milieuzone gekregen. Met een slag om de arm ziet de toekomst voor de bloemenmarkt er voorlopig weer rooskleurig uit.

Natasja van Rossum, woordvoerster namens alle ondernemers, is blij met het resultaat. “We kunnen voorlopig op de oude voet verder. Dat is goed nieuws. Maar onduidelijk is hoe we daarna met de regels kunnen omgaan. Officieel mogen we vanaf 2025 dan alleen nog met elektrische vrachtwagens of wagens met emissieklasse 6 in de milieuzone rijden, en voor de Euro 6 vrachtwagens is de eis nu dat de Euro 6 vrachtwagen in 2025 niet ouder is dan 5 jaar. Over het verschil van uitstoot van een vrachtwagen Euro 6 met bouwjaar 2015 en een Euro 6 uit 2021 bestaan verschillende opvattingen. Volgens een rapport  van vrachtwagenfabrikant Scania  en een vrachtwagendealer is de uitstoot nagenoeg gelijk, alleen de techniek veranderde door de jaren heen. 

De gemeente denkt daar klaarblijkelijk anders over. Wat betreft de elektrische vrachtwagens is er een groot leveringsprobleem. Daarnaast kunnen de zware vrachten niet vervoeren en de kosten wegen niet op tegenover het gebruik. Sommige ondernemers rijden 1 a 2 keer per week 500 meter een milieuzone in en verder staat de vrachtwagen op de dam. Tevens zijn elektrische vrachtwagens nog nauwelijks op de markt en de verwachting is niet dat dit probleem in 2025 is opgelost. Dus voor nu we zijn opgelucht over de nabije toekomst maar er zijn nog wel degelijk zorgen over hoe we over twee jaar verder moeten. Ee weten allen dat we schoner moeten gaan rijden, en daar staan we ook vierkant achter, dus kijken we ook heel graag samen met de gemeente Utrecht naar rendabele oplossingen voor de langere termijn.”

“Dergelijke vrachtwagens zijn nu nog nauwelijks te koop”

VVD-raadslid Martijn van Dalen kaartte de problemen rond de bloemenmarkt bij het college aan. Hij is tevreden over de oplossing al vindt hij dat allemaal veel te lang heeft geduurd. Dat er vanaf 2025 alleen nog elektrische vrachtwagens of Euro 6 jonger dan 5 jaar mogen worden aangeschaft ziet ook hij als een lastig te realiseren eis. “Dergelijke vrachtwagens zijn nu nog nauwelijks te koop. Ik vrees dat dit straks niet veel anders is.”

Op de vraag van de ondernemers om weer een los- en laadplek of een kort parkeren op het Janskerkhof te creëren heeft de gemeente nog geen antwoord gegeven.

Van Dalen: “Ik heb daar wel een vraag over gesteld aan het college. Maar het antwoord is uitgebleven. Heel ingewikkeld lijkt me dit niet. Zo’n plek zou niet alleen voor de bloemenmarkt maar ook voor de horeca op het plein zinvol zijn.”

Vorig jaar gingen we op bezoek bij de bloemenmarkt. Kijk hier voor ons filmverslag.

Auteur Redactie
Auteur

Redactie

Laat uw reactie achter

Reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *