Winkels gaan en komen in de Twijnstraat. Eén van de nieuwkomers is Milliebag naast de Etos. Een zaak voor kinderkleding met een nieuw concept. Voor een vast bedrag per maand huur je modieuze kleding voor kind. Mooi idee, deze winkel mag blijven.
“Zeg maar het idee van een bibliotheek maar dan voor kinderkleding, ” vertelt Lena Cohen, eigenaresse van de zaak en bedenker van het concept. “Voor 15 euro per maand ben je Milliebag-member leen je 3 items, een kant en klare outfit in de juiste maat zonder keuzestress. Je kan de kleren houden zolang je ze leuk vindt of terugsturen wanneer je weer iets nieuws wilt. Het abonnement is maandelijks opzegbaar. Wanneer er een gaatje of een vlek in de kleren is gekomen, geen paniek dat valt onder de garantie. Ben je verliefd geworden op een item dan kan je het kopen. De kleding wordt verstuurd in een waterdichte en herbruikbare tas: de Milliebag. Geen kartonnen dozen die zich opstapelen en die je moet bewaren voor retourzendingen. Zo krijgt je kind een circulaire garderobe die meebeweegt met je kind, de mode en het seizoen. De te bestellen sets zijn te zien in de winkel of op de site www.milliebag.com. “

Even voorstellen: Lena Cohen (41), de bedenker van Milliebag. Lena geboren in Rhoon, onder de rook van Rotterdam, komt uit een ondernemers familie. “Het Rotterdamse aanpakken zit in mijn genen.”
“Ik heb het hele proces van de mode-industrie de afgelopen 20 jaar doorlopen”
Lena studeerde aan Fashion Business School in Doorn, werkte daarna bij het merk Esprit als sales en merchandise-manager. Daar bracht zij de trends voor de mannenlijn in kaart voor de Benelux. Daarna ging ze naar Scotch&Soda, waar zij verantwoordelijk werd voor de damesmode van de franchise vestigingen in 27 landen. Een verhuizing naar New York, voor de baan van haar man, bracht haar in contact met de Jolo Fashion Group , waar 2 miljoen stuks kinderkleding ontworpen en bedacht werden. “Ik heb het hele proces van de mode-industrie de afgelopen 20 jaar doorlopen. Van de sales, de inkoop, het ontwerpen, de marketing tot het verkopen. Kortom alles wat voor fashion komt kijken. Ik zag dat een collectie waar zo hard en met zoveel liefde aan is gewerkt, geen bestemming kreeg. Kleding die eindigde als “deadstock”, afgeprijsd en vergeten. Ik weet dat 1 miljard kledingstukken nooit worden gedragen, mensen willen sneller iets nieuws en laten zich helemaal gek maken door trends. Woorden als duurzaamheid en delen bleven in mijn hoofd, daar wilde ik iets mee gaan doen.”
“Ruim 5 jaar geleden werd ik zelf moeder en zag de kleren van onze meisjes zich opstapelen”
“Maar de mode-industrie blijft mijn vak: kleding geeft zekerheid en het is een manier om jezelf te laten zien. Mensen willen dat ook voor hun kinderen. Nu ruim 5 jaar geleden werd ik zelf moeder en zag de kleren van onze meisjes zich opstapelen. Dat moest toch duurzamer kunnen en toen kwam ik op het idee van Milliebag. Ik heb twee jaar geschreven aan het concept en startte met een pilot van 50 gezinnen en 300 stuks kleding om vertrouwen in het business model te krijgen. De mensen gaven mij feedback over het orderproces en alles wat er bij mijn idee zou komen kijken. Het bleek dat mensen het gemak om niet na te hoeven denken over de juiste styling heel prettig vonden. Kant en klare outfits volgens de juiste trend en het seizoen. Het viel op dat meeste mensen per 2 of 3 maanden wisselen, maar je kan bij Milliebag ook na een maand al wisselen. De kleding is in de winkel te zien, maar ook online. Online staan de kant en klare outfits en de site voor losse items is in ontwikkeling. De collectie bestaat uit de rentals, dat is onze stock, dit is kleding waarvan te veel is gemaakt en die zou eindigen als “deadstock”, nooit gedragen en snel afgeprijsd. Dan hebben we “preloved”, dat is de kleding die al verhuurd is geweest en uit inbreng. Dat kan ook, kleding inbrengen die al is gedragen. Die stukken verkopen wij en je krijgt een percentage van de verkoop. Dan hebben we ook upcycled denim van ‘See You Again”, dat zijn bijvoorbeeld tweedehands spijkerbroeken die wij samen met de House of Denim uit Amsterdam van een nieuwe print voorzien. We hebben nu de maten van peuter tot grote kleuter en binnenkort hebben we ook babykleding vanaf maat 68 in huis. Naast kleding verkopen we ook stoffen beestjes van restmateriaal, vanuit deadstock en inbreng. De knuffels hebben ook een eigen mini-garderobe die overeen kan komen met hetgeen jouw kind draagt. De verkoop van deze beestjes past bij mijn concept. Ze worden gemaakt door studio MERO, het bedrijf van de Utrechtse tweeling Merel en Roos.”
Millie, onze mascotte is een vogel en zij dankt haar naam aan Mila onze oudste dochter.
Vocabulaire voor een Milliemember:
De Milliebag: de waterdichte en herbruikbare tas waar de kleding in wordt verstuurd.
Geluksvogel: wanneer je je kant en klare, gestylde set ontvangt.
Vliegensvlug: je ontvangt de kleding met Post.nl
Pechvogel: wanneer je een vlek of een scheurtje in de geleende kleding hebt gemaakt waar je je geen zorgen over hoeft te maken.
Milliemeter: de kleding moet de juiste maat zijn, anders stuur je alles weer terug.
Milliebag, Winkel Oudegracht 386. Open van woensdag tot en met zondag.
Instagram: Milliebag_official
Site: www.milliebag.com

Laat uw reactie achter
Reactie