Partnerbijdrage

Hiermee kan de lokale ondernemer extra in het oog springen

Als particuliere ondernemer was het altijd al lastig om het hoofd boven water te houden, maar de pandemie heeft er nog een schepje bovenop gedaan. Nu er steeds meer mogelijk is wat betreft de coronamaatregelen, is het tijd om op te vallen. Hieronder wat tips om het voor jou en je bedrijfje wat gemakkelijker te maken in deze lastige periode.

Kleine ondernemingen worden regelmatig ondergesneeuwd door massafabrikanten en multinationals. Nederlanders zijn immers gewend zoveel mogelijk inkopen te doen bij zo min mogelijk verschillende plekken. Het aantal faillissementen is volgens verschillende bronnen historisch laag en de omzetten keren maar langzaam terug. Toch hoeft er nog geen roet te worden gegooid in het eten. Hashtags als #SupportYourLocals vloeien in overmaten en op sociale media worden enorm veel ‘steuntips’ gedeeld. Maar hoe zorg jij ervoor dat uitgerekend jouw lokale onderneming in het oog springt?

De doelgroep
Goede ondernemingen voelen aan als merken: geef de klant het gevoel dat uitgerekend joúw zaakje perfect is voor hun wensen. Dit doe je door iets naar buiten te stralen en voordat je dat kunt doen moet je weten wat de doelgroep is. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Want hoe kun je precies weten wie jouw klanten zijn en welke leeftijd ze hebben? Op internet vind je gelukkig enorm veel sites die bedrijven helpen bij het in kaart brengen van de doelgroep.

De volgende stap is marketing. Een onderneming redt het simpelweg niet zonder enige vorm van adverteren. Dit hoeft niet veel te zijn, plaats bijvoorbeeld een reclame- of uithangbord bij je winkel. Buitenreclame is een belangrijk en effectief communicatiemiddel. Het is perfect voor een brede doelgroep en je kunt er op een creatieve manier mee spelen. Dit hoeft immers niet al te veel geld en tijd te kosten. Zo kun je reclameborden drukken via verschillende websites die tevens adviseren.

Merk
Het is al aan bod gekomen, maar een goede lokale onderneming kan ook worden gezien als merk. Straal uit dat jouw producten nergens anders zo goed verkrijgbaar zijn en ga uit van je eigen kracht. Ben duidelijk naar de klant toe en laat ze zien wat jij verkoopt. Dit kan overigens op allerlei manieren. Je kunt bijvoorbeeld denken aan drukwerk voor magazines; een ideale manier om de doelgroep te benaderen. Of maak folders die in één oogopslag duidelijk maken wat de klant ergens kan halen. Let wel op: geef niet te veel informatie en houd het overzichtelijk. Mensen die de tekst snel willen scannen, moeten ook begrijpen wat jouw onderneming eigen maakt.

Redactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *