Over het belang van dB's

Gaat dB’s het redden? Het moet!

De beoogde nieuwe locatie van dB's

dB’s zit in zwaar weer. De verhuizing naar de Vlampijpstraat leek rond te zijn, maar op die plek is nog niks gebouwd. En in november moet dB’s het CAB gebouw aan de Cartesiusweg verlaten. De NUK sprak met Johan Gijsen, Pepijn Zwanenberg, Maurits Westerik en Mart Lier over de penibele situatie van de Utrechtse culturele broedplaats.

Johan Gijsen


Johan Gijsen (voormalig organisator LGW): “Veel jonge mensen ontdekken zichzelf bij dB’s”

‘dB’s is een belangrijke schakel in de Utrechtse muziekketen. Als je die weghaalt, stort alles in. Voor veel bands en artiesten begint het hier. Het is een essentiële plek met oefenruimtes en een concertpodium met een onderscheidend internationaal programma waarvoor verder in Utrecht geen plek is. Dat zou dan allemaal verdwijnen en dat mag niet gebeuren! 

Nog los van wat dB’s muzikaal oplevert, denk aan de Kensingtons en de John Coffeys: het is ook de plek waar creatievelingen zich op een laagdrempelige manier kunnen ontwikkelen. Veel jonge mensen ontdekken zichzelf bij dB’s. Het is een ontmoetingsplek waar je volwassen kunt worden, muzikaal én sociaal. En het is ook een thuis voor veel muzikanten. Zelfs voor Kensington. Als zij met een grote touringcar op tournee gaan, starten ze bij dB’s. Daar kunnen ze hun bus kwijt en voelen ze zich thuis. 

Ieder weekend is er een fijn programma. In de zomer hebben ze een mooi buitenpodium, er worden markten georganiseerd, kunstexposities en leuke dingen voor kinderen. Ook haken ze aan bij actuele zaken, zoals de Vuelta. Het is altijd met een alternatief randje, maar iedereen voelt er zich welkom. Er zit veel liefde en sympathie in dB’s.  

Of het nog goedkomt? Ik sta er te ver van af om daar iets zinnigs over te zeggen. Maar ik denk het wel, linksom of rechtsom. Voor de stad is het essentieel in ieder geval. Ik heb er vertrouwen in dat de politiek een oplossing gaat vinden.’

Ontaard (2e van links: Mart Lier)

Mart Lier (drummer van Ontaard): “ Wij als band zitten met de handen in het haar”

‘Ik repeteer al tien jaar in dB’s. Met de band Ontaard doe ik dat ongeveer drie jaar nu. We hebben er ook een paar keer opgetreden. Het is een hele fijne plek. dB’s ademt iets alternatiefs en er is een behoorlijk sterke community. Bij een harde show zie je meestal dezelfde gezichten. Voor ons voelt dB’s ook een beetje als thuiskomen. Als band zie je veel verschillende podia en plekken, maar dB’s is elke week een soort vaste huiskamer. Een tweede huis.

In de oefenruimtes hangt een bepaalde sfeer omdat er veel bekende bands gerepeteerd hebben. Al klinkt dat misschien een beetje zweverig. Er hangt een unieke vibe. Daarom is het zo triest wat er nu aan de hand is. Er is geen plek zoals dB’s. Iedereen is er welkom, of je zwart, geel of blauw bent, valt op mannen of vrouwen, het maakt niks uit. Je kan zijn wie je wil zijn. Dat maakt het tot een heel inclusieve plek.

Als ik niet repeteer, ben ik er ook wekelijks. Er werken veel vrienden  van mij. Ook hebben ze een goed programma met veel vette shows. Het aanbod is breed, naast metal is er ook punk en leuke pop. En elke maand wordt er door 3VOOR12 een avond georganiseerd.

Het mooie is dat bands er kunnen groeien. Als ze repeteren in dB’s en aangeven dat ze een keer willen optreden, staan ze op de radar van de booker. Voor veel bands is het een eerste kans om live te spelen. Met Ontaard hebben we hier ook ons eerste live optreden gedaan. 

Gemeente Utrecht moet inzien dat dB’s een heel belangrijke plek is. Maar ze zeggen het ene en doen het andere. En nu is de nieuwe plek niet op tijd klaar. Voor de muzikale scene in Utrecht is het verschrikkelijk, en natuurlijk ook voor de mensen die er werken. Wij als band zitten ook met de handen in het haar. Zonder dB’s kunnen wij niet repeteren. Onze spullen staan daar ook. En we hebben er onze EP opgenomen. 

Aan Pepijn (Zwanenberg, red.) is het om er een schop aan te geven. Het is een beetje schrijnend: de gemeente zegt dat het belangrijk is voor cultureel Utrecht, maar kan niet voorkomen dat het misgaat. Daar word ik wel boos om. Veel woorden, geen daden.  Van je vrienden zou je dat ook niet pikken.’

Pepijn Zwanenberg

Pepijn Zwanenberg (raadslid Groen Links): “Hoe moet je een tent uitbaten als je niet weet wat je in november gaat doen?”

‘De zorgen zijn groot bij dB’s momenteel. Hoe moet je een tent uitbaten als je niet weet wat je in november gaat doen? Vanaf 2017 zit ik er vanuit de raad bovenop. Ik heb vaak vragen gesteld, voor en achter de schermen. Zes jaar is dB’s al bezig met een nieuwe plek, maar er is nog geen spijker in de muur geslagen. Dat is behoorlijk frustrerend.

Toen de bouwplannen bekend werden, zou dB’s aanvankelijk in het CAB-gebouw kunnen blijven. Maar dan zouden ze om 23.00 de tent moeten sluiten, dat was vanaf het begin al bekend. Vanuit NS Vastgoed en het consortium was er geen enkele urgentie om dit goed op te lossen. Toen kwam er een ronkend persbericht dat er een andere plek was gereserveerd voor dB’s aan de Vlampijpstraat. Maar er stond niet in dat het alleen ging om een parkeerdek waar alles nog gebouwd moest worden. 

De onderhandelingen hebben super lang geduurd. Wethouder Eelco Eerenberg heeft alle partijen wel goed bij elkaar gezet. Dat was een goede interventie. Maar uiteindelijk loopt het toch weer uit de pas. ‘In april 2023 zijn de oefenruimtes klaar’, zo werd gezegd. Nu is het al juni. Het is een soort trein met dingen die niet goed gaan en te lang duren. 

Het belang van dB’s voor Utrecht is onbetwist. Het is een culturele hotspot. Er oefenen bands en er zijn optredens uit binnen- en buitenland. Daarnaast organiseren ze ook veel andere dingen. dB’s is een vast onderdeel van het culturele leven in Utrecht. En een goede springplank voor veel beginnende bands. De Utrechtse muziekscene is de laatste 20 jaar enorm gegroeid, mede dankzij dB’s. Als dB’s niet bestond, zou het uitgevonden moeten worden, heb ik al eens eerder gezegd. 

Een verhuizing naar Central Studios zou een oplossing kunnen zijn. Maar daar proef ik in de raad niet meteen een meerderheid voor. Langer blijven in het CAB-gebouw aan de Cartesiusweg is ook een optie. Al gelden daar nu al beperkingen: ze mogen er pas vanaf half vijf in omdat er gebouwd wordt. En het buitenterras is weg vanwege de nieuwbouw. Tijdelijk concerten op locatie organiseren zou ook nog kunnen, zoals het Vrije Vloer Flying Circus van lang geleden. Komt het nog goed met dB’s ? Het moet! En ik denk dat het gaat lukken.’

Maurits Westerik

Maurits Westerik (directeur Best Kept Secret): “De wortels van de Utrechtse bodem beginnen bij dB’s.”

‘Uit de grond van mijn hart hoop ik dat de gemeente en de eigenaar  van het nieuwe pand er alles aan doen om de overdracht goed te laten verlopen en dit pronkstuk kunnen behouden. Er zijn veel banen mee gemoeid. Ook komt jong en oud uit de hele provincie Utrecht, zo niet van verder, er repeteren en optreden. 

Toen dB’s in 2003 verhuisde naar de Cartesiusweg repeteerde ik er  iedere dag met mijn band GEM. Overdag gingen we oefenen en  ’s avonds hadden we vaak een optreden. Op een gegeven moment konden we er van leven. Dus dB’s heeft heel veel invloed gehad op mijn muzikale leven en mijn werk. We begonnen als een bandje dat daar ging jammen en ontwikkelden ons tot een professionele band waarmee we onszelf konden onderhouden. De eerste drie liedjes waarmee we veel succes hadden, zijn opgenomen in Studio Moskou: ‘Tonight’, ‘This is your live’ en ‘Can you wait for it?’. 

Ik heb dB’s altijd ervaren als culturele broedplaats. Het mooie van zo’n omgeving is, net als bij ateliers of in De Nijverheid nu: er wordt iets gecreëerd wat nog niet bestaat. Ook rollen er bij dB’s de mooiste sociale en maatschappelijke relaties uit, zoals nieuwe bands of samenwerkingen. Als directeur van Best Kept Secret ben ik de man van het verbinden. En als iets verbindt, is het wel dB’s. 

Voor de opslag van bands wordt het een probleem als dB’s zou verdwijnen. Vaak hebben ze daar hun backline staan. Opslag en busjes huren kost veel geld. En ga in deze welvarende stad maar ergens een beetje luid muziek maken. Daar zit niemand op te wachten. 

De sfeer is heel gemoedelijk bij dB’s. Ik heb er ook veel concerten bezocht. De ene keer ga ik naar een bluegrass middag, de andere keer naar een vette metalband, een hiphopavond of Hallo Venray. Qua genres en muziek gaat het alle kanten op. Ik kom er nu nog af en toe om een biertje te drinken. Mijn vrienden wonen ook in de Schepenbuurt. En mijn beste vriend Robert maakt alle posters voor dB’s. 

dB’s is op een goede manier eigenwijs. Het slibt een beetje dicht in het Utrechtse bestel: ik mis RASA, De Vrije Vloer, SJU Huis. Er zijn wel mooie plekken om op te treden, maar plekken om samen te werken en te creëren zijn er te weinig, vind ik. De wortels van de Utrechtse bodem beginnen bij dB’s. Dus moet dB’s blijven en omarmd worden. Dat is essentieel. Het beste zou zijn als ze langer kunnen blijven waar ze nu zitten. Dat kost het minste geld, de minste moeite en gedoe. 

Een andere optie is misschien een tijdelijke Rode Doos, net als bij de verhuizing van Tivoli. Central Studios zou ook een te gekke plek zijn. Hopelijk vinden ze snel een oplossing. Ik hoop dat de gemeente zich er hard voor maakt. En Paul (De Brabander) kennen we als een dappere strijder…’

Laat uw reactie achter

Reactie

11 reacties

  • Jesper Huisman schreef:

    “Tijdelijk concerten op locatie organiseren zou ook nog kunnen, zoals het Vrije Vloer Flying Circus van lang geleden.”
    Dat lijkt leuk maar zoals we lezen, dB’s is veel meer dan concerten. Het is essentieel voor beginnende bands om te oefenen. Daarnaast is het belangrijk als community. Dat valt weg bij een rondreizend circus. Een vaste plek is de enige optie.

  • Roland Goetgeluk schreef:

    Het is schandalig dat er zo ‘gespeeld’ wordt met echte ondernemers in de cultuursector door de gemeenteraad, het college en het ambtelijk apparaat. Het bestuur – raad en college – zijn verwoordelijk voor de stroeve gang van zaken tussen ambtelijke onderdelen waaraan een flink deel van de vertraging is te wijten: vergunningengedoe zo hoor ik via wandelgangen en het het gefluister.

    De ene na de andere noodgreep wordt gedaan om reguliere gesubsidieerde culturele bedrijven zoals prima Tivoli en het dieptrieste ’t Hoogt overeind te houden, maar eigenzinnige en zelfstandige ondernemers als De Brabander, Stelling, Kyteman worden aantoonbaar niet geholpen.

    De gemeente – raad, college en ambtelijk apparaat – huilt krokodillentranen. De gemeente speelt liever mooi weer en pocht met Blue Zones zoals in het dieptrieste GroenLinks-filmpje Be Cartesius.

    Wat elke stad uniek maakt zijn markante ondernemers met hun personeel, klanten en hun locaties. De zoveelste flat met hangtuinen kan overal staan, maar De Brabander, Stelling, Kyteman. hun personeel, klanten en locaties zetten Utrecht op de kaart.

  • Alex schreef:

    Ik heb het idee dat de problemen van Kyteman dankzij de gemeente keurig zijn opgelost. Als je de juiste mensen kent, gaat het altijd makkelijker.

  • Stefan Klarenbeek schreef:

    Als we nou een stoppen met dat onzalige idee van een hotel in het oude Tivoli, dan komt er een mooie plek op de Oudegracht vrij.

  • P. Heymeijer schreef:

    Hoe er met cultuur (ontwikkeling) wordt omgesprongen in Utrecht is schandalig. De zogenoemde rafelrandgebruikers van afgedankt erfgoed mag er in vertoeven maar zodra de lokaties hip worden en daarmee interessant voor groot geld projectontwikkelaars mogen de pioniers opzouten. Daar iets voor terug doen is natuurlijk onbegonnen werk. De procedures zijn opeens heeel ingewikkeld en tijdrovend.
    GROF schandaal, opnieuw, zoals Utrecht met z’n cultuurontwikkelaars omgaat.
    Internationaal paraderen met succesvolle bands en kunstenaars. Maar vergeten de herkomst en ontwikkelingsplekken van dit soort acts.
    DB’s is daarin keer op keer een onmisbare schakel geweest en moet zo blijven
    Iets anders: Opnieuw staat Oudegracht 245 jarenlang te verloederen. Typisch. Zo lag t er ook in de jaren 70 bij. Ook weer een schandalige miskleun van gemeente Utrecht. Zo’n pand aan de grillen van projectontwikkelaars over te laten. Een pand van rijksmonumentale waarde, uitermate geschikt voor podiumkunsten en ruimte voor 1000 bezoekers. Tivoli liet het achter omdat ze daar uit dr jasje was gegroeid. Kytopia heeft t even mogen gebruiken maar werd door verkoop weggestuurd.
    En nu?
    Ik stel voor om t opnieuw te kraken

  • Jos Stelling schreef:

    Wanneer de “Top-Down denkers” van het ‘gemeentelijk bestuurlijke apparaat, eens zouden afdalen naar de bewoners en de mensen in ‘onze’ stad zouden dit soort problemen zich niet voordoen.

  • Maarten Joosten schreef:

    Terwijl wethouder Oosters opgetogen is over nachtcultuur, legt dB’s het loodje. Begrijpt u het nog?

  • Etienne Stekelenburg schreef:

    Iedere zichzelf respecterende stadsbestuurder zou moeten vechten voor een dB’s in hun stad. Men heeft geen idee wat een gelukzalige plek men vernietigt.

    Helaas zijn stadsbestuurders totaal
    losgeweekt van wat mensen echt bindt. In hun bubble zitten geen bezoekers van de lokale dB’s. Voor hen is het een kostenpost. Niets meer dan dat.

  • Yvette Evers schreef:

    Utrecht zonder dB’s is als Sinterklaas zonder Zwarte Piet.

  • Karin Elich schreef:

    Onbegrijpelijk!!! Wij zijn met onze dansstudio uit het oude Tivoli gezet en dansen nu in het oude Pieter Baancentrum. Daar lijkt nog veel ruimte ongebruikt. Wellicht voor db’s?

  • Lichtpersoon schreef:

    Dat al 6 jaar onduidelijk is wat het lot van dB’s wordt; en dat ondanks vele “waarschuwingen” en duidelijke noodkreten en berichtgeving nadat de ontwikkeling van en rondom t CAB gebouw bekend werd is te gek voor woorden. Als je kijkt wat in die tijd al uit de grond is gestampt op het terrein rondom het gebouw zelf is te zien dat er best haast gemaakt kan worden en zaken binnen no time vorm krijgen waar nodig. Echt prachtig wordt het; die megalomane kolossen die er momenteel gebouwd worden. Top.
    Echter als het gaat om een essentiële culturele broedplaats lijkt het zo te zijn dat de politiek duidelijk wederom de kant van het grote geld kiest wanneer de zeilen moeten worden bijgezet.
    En het pand waar nu al tijden onzekerheid over is, is natuurlijk prachtig als nieuwe locatie. Maar in een stad waar plekken als ex Tivoli Oudegracht en het Pieter Baan Centrum etc ook maar gedeeltelijk of nog steeds leeg staan (er zit wederom antikraak bewoning op de OG omdat ook hier financiële conflicten roet in het eten gooit van enige ontwikkeling in dit prachtige pand… hoe dan…!) is het gewoonweg schandalig dat de gemeente niet haar best doet de onredelijke onduidelijk bij Paul, Ruis, Roots Rock Kitchen, dB’s, werknemers, (vaste)bezoekers en gasten, de onderwijs instellingen, muzikanten en de vele muzikale bands en initiatieven die uit deze koker vloeien.
    En dat al enkele decennia. dB’s verdiend meer dan dit “gezeik en gesteggel” en het zou gemeente Utrecht en betrokken partijen sieren dB’s (en met name Paul) het respect te tonen wat het in al die jaren heeft verdiend.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *