Open Brief aan Burgemeester en Wethouders

Bewoners omgeving Lange Nieuwstraat kunnen parkeren in gemeentelijke garages. Goed plan?

  • Door Redactie
  • |
  • 27 juni 2020
  • |
  • 12 reacties

Op 6 juli starten de werkzaamheden herinrichting Lange Nieuwstraat. Dit betekent dat er een aantal parkeerplekken in de omgeving gaan verdwijnen. Bewoners kunnen gebruik maken van gemeentelijke parkeergarages. Die zijn niet bepaald om de hoek. En eenmaal je auto daar geparkeerd ben je je parkeervergunning in de buurt kwijt. Volgens Michael Hermanus Schuurmans kan dat beter.

Geachte college,

Waar kan ik heen?

Waar kan ik heen?

Kan niet naar de Springweg, niet naar de Springweg… dat is me te ver.

Waar kan ik heen?

Naar Vaartsche Rijn, echt Vaartsche Rijn? … dat is toch niet fair?!

Ik weet het. Het metrum deugt niet. Henk Westbroek kan dat beter. Ik ben dan weer beter als buschauffeur in Utrecht en omstreken. Met plezier woonachtig in het Museumkwartier sinds 2007. We hebben als familie één auto met een parkeervergunning waar we goed en steeds meer geld voor betalen. À priori vind ik dat op zich al iets raars. Dat je geld moet betalen om te mógen parkeren in je eigen buurt maar dat terzijde. En ja, onze auto is nodig. Om bijvoorbeeld op mijn werk te komen

Donderdagochtend, 25 juni 2020, werd ik onaangenaam verrast toen ik naar onze auto liep om acht uur in de hitte, diensten te verlenen aan de burgers van deze stad en omstreken. Alle P-vakken tussen Agnietenstraat en Vrouwjuttenstraat, gaan vanaf 6 juli op slot tot nader order. Ongeveer 20 plaatsen onbruikbaar in een al erg drukke wijk.

Als ik moe vanuit mijn werk kom, ben ik iedere keer weer dankbaar dat ik een plekje kan bemachtigen, soms na drie rondjes rijden, zodat ik al lopend door de mooie, autoloze Vrouwjuttenstraat naar mijn Vrouwjuttenhof kan lopen.

De gemeente denkt mee. Fijn. We kunnen als parkeergerechtigden een plekje krijgen in een gemeentelijke parkeergarage waarvan de dichtstbijzijnde aan de Springweg is gevestigd… en de verste P+R Westraven. Dank u wel! Er zijn er echter drie ìn de buurt. In de ABC-straat, de Groenestraat en aan de Lange Nieuwstraat, die onderbezet schijnen te zijn. U als gemeente zult ongetwijfeld weten wie deze garages beheren die schijnbaar niet onder gemeentelijke garages vallen.

Ik verzoek U dan ook met klem om met de eigenaren van deze garages te regelen, voor 1 juli gaarne, om daar tijdelijk te kunnen en mogen parkeren voor vergunninghouders in het rayon van de Lange Nieuwstraat. Zo maakt u mij, en waarschijnlijk vele anderen, wat positiever gestemd aangaande het woon,- en leefgenot in deze mooie wijk. Ook voor autobezitters.

Prachtig dat het allemaal nòg fijner wordt voor fietsers en wandelaars die voorheen ook hun weg wel vonden, maar mijn leefgenot wordt met regelmaat vergald door de te krappe parkeervoorzieningen als ik thuis kom na een dag Utrecht dienen in een vitaal beroep.

Waarom voor 1 juli? Dat is de datum waarvoor ik van U moet beslissen of ik van een garage gebruik wens te maken.

Doe ik dat, dan vervalt mijn vergunning in mijn eigen wijk, mocht ik daar een plekje kunnen vinden.

Doe ik het niet, dan neem ik het risico dat ik geen plek kan vinden en commercieel moet gaan betalen in een garage.

Kan dat niet wat simpeler en eerlijker? Volgens mij wel. Werk gefaseerd per groep parkeervakken (hooguit 5 tegelijk) zodat de overlast beperkt wordt en/of geef ons het recht te mogen parkeren in Uw gemeentelijke garages, mocht er geen plek in de wijk zijn. Een aanvullende, permanente optie kan zijn om dit rayon, alleen toegankelijk te maken voor vergunninghouders en toeristen te weren.

Hoogachtend,

Michael Hermanus Schuurmans.

 

Auteur Redactie
Auteur

Redactie

Laat uw reactie achter

Reactie

12 reacties

  • Henry Kooij schreef:

    Mooi is dat! Waarom die keuze? De hierboven voorgestelde oplossing is inderdaad simpeler, eerlijker en dus beter. Konden ze dat zelf niet bedenken op het stadskantoor?

  • Michael Kooren schreef:

    Michael, denk je nou echt dat die Groen links kliek rekening houd met autobezitters ? Jij ( en ik en vele anderen die autobezitter zijn en met redenen zoals door jou beschreven) mogen LieveLotje op onze knieën danken dat we daar nog mogen wonen. Het liefst zag ze in het museumkwartier en aanverwante centrum wijken alleen fietsende yuppen . ( die waarschijnlijk op latere leeftijd allemaal een mooie elektro auto kopen) . Ik steun je idee van harte , en hoop dat ze er naar luisteren, maar ik vrees dat je praat tegen een bierkaai .

  • Eelco schreef:

    Krankzinnig idee. Woon je in de binnenstad en moet je je auto parkeren in Westraven. Dit is bewoners pesten. Terwijl het anders kan.

  • Michael Schuurmans schreef:

    @Michael Kooren… ik ga er van uit dat het niet alleen GL is die zulke besluiten maakt maar dat dit in samenspraak gaat met aannemers. Ik hoop… ik hoop… dat men spoedig om tafel gaat zitten om te kijken of er iets aan gedaan kan worden. De brief is inmiddels ook naar het college gestuurd.

    Meer rondjes rijden is ook meer uitstoot. Misschien kan Eelco Eerenberg daar iets mee. 😉
    Niet geschoten is altijd mis.

  • Ineke, een ongelukkige eigenaar van een auto in het Museumkwartier. schreef:

    Helemaal met de inhoud van de brief eens! Stel de garages in de buurt open! En zelf had ik ook meteen, na de ontvangst van de brief van de gemeente, waarom niet beide opties openhouden. Geen plek op straat dan maar naar de parkeergarage.

  • Evert schreef:

    Om nog even terug te komen op het hele krankzinnige plan voor de herinrichting van de Lange Nieuwstraat. Ik kan maar niet begrijpen waarom dit euroslurpende project eigenlijk nodig is. Prima brede fietsstraat, waar automobilisten en fietsers elkaar niet hinderen. Besteedt dit geld liever aan hulp voor de winkeliers die nu weer getroffen worden door het eenrichtingsverkeer in de binnenstad.

  • Bert schreef:

    Bewoners met een fors inkomen hebben hier geen last van. Die huren een plek in de garages in de Groenestraat of ABC-straat. Of hebben een inpandige garage in huis. Zoals de eigenaar van het duurste pand in Utrecht aan de Zuilenstraat waar twee auto’s in kunnen. De gewone man is de dupe, zeiden ze vroeger. Is nog steeds zo. Ook en misschien wel vooral met Groenlinks.

  • David Huisman schreef:

    Helemaal eens met Evert. De gemeente heeft te maken met enorme financiële gevolgen van de coronacrisis. Stop met deze onzinnige pretmaatregelen. Dat geldt ook voor de herinrichting Maliebaan. Het kost bakken met geld en niemand zit er op te wachten. Behalve die ene wethouder.

  • Marie Verhoeff schreef:

    Helemaal eens met David Huisman! Prestigeprojecten van Lot van Hooijdonk, die alle bezwaren (i.e. 3000 handtekeningen tegen plan herinrichting Maliebaan) gewoon naast zich neerlegt.
    Overigens waren die plannen voor parkeren in parkeergarages er zeker al in december 2019. Toen liep ik met voorzitster Wijkburo Binnenstad (oid) op Lepelenburg te praten over het wonen in onze buurt. Ik zei dat het de laatste tijd steeds lastiger werd met parkeren en zij vond dat je dan beter in parkeergarages kon parkeren, dat was ook mooier. Mijn reactie: er zijn helemaal geen parkeergarages in de wijde omtrek van Lepelenburg. Maar ik vrees dat Gemeente dat anders ziet.

  • Joost Bos schreef:

    Voorgekookte plannen worden voorgelegd aan bewoners tijdens een inspraakavond. Inspraak
    betekent niets meer dan dat je wat mag zeggen. Niet dat er naar je geluisterd wordt. Het zijn volkomen zinloze bijeenkomsten. Utrecht maken we samen? Leuke slogan maar de praktijk is anders.

  • Heleen schreef:

    Ik heb enkele maanden geleden contact met de Gemeente opgenomen met de vraag of ik mijn straatvergunning kon inruilen voor een plek in de P-plaats ABCstraat, voor mij de dichtstbijzijnde locatie. Dat bleek per direct te kunnen. Niet iedereen weet dit. Ik had daarvoor voor meer dan het dubbele bedrag een jaarcontract afgesloten met MVGM, een commerciële partij, voor P-garage Groenestraat, terwijl ik mijn straatvergunning nog aanhield. Wilde eens kijken hoe het beviel. Heb je een straatvergunning en zie je meer in een vaste parkeerplek? Kijk of je hem kunt inruilen. OK, je betaalt wat meer maar je pakt vaker de fiets voor kleine rondjes en komt meer in beweging, koopt misschien wat minder als je niet lekker makkelijk alles achter in de auto kan gooien, dus bezuinig je daarop weer wat.
    Bekijk het eens van de luchtige kant, om met Armando te spreken.

  • Michael Schuurmans schreef:

    @Heleen. Fijn dat je het je kunt veroorloven. Drie keer zoveel noem ik echter niet iets meer. Wij kunnen ons dat niet permitteren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *