“Het moet maar eens afgelopen zijn de historische binnenstad als geldmachine te gebruiken”, dat vindt Actiegroep Binnenstad 030. De Stichting Binnenstad030, die de Actiegroep ondersteunt, heeft haar bezwaren tegenplaatsing van digitale reclamevitrines bij het stadsbestuur aangegeven.
De agressieve wijze waarmee adverteerders nu in de historische binnenstad hun boodschap willen gaan verspreiden gaat bewoners en bezoekers veel te ver, vindt de Actiegroep. “Al het mooie en goede van de binnenstad wordt daaraan ondergeschikt gemaakt.” De groep binnenstadbewoners meent dat het stadsbestuur zich niet voldoende bewust is van de effecten van digitale reclamevitrines op de directe omgeving. “Steeds wisselende beelden met grote lichtintensiteit zullen 24 uur per dag de aandacht opeisen en daarmee het leefklimaat verstoren en het monumentale karakter van de binnenstad aantasten.”
Er moet volgens de Actiegroep een einde komen aan ‘het verkwanselen van ons kroonjuweel. “De monumenten in de historische binnenstad trekken jaarlijks miljoenen bezoekers en zijn goed voor vele miljoenen aan toeristenbelasting. Genoeg om de binnenstad te vrijwaren van verdere commercialisering”, vinden de binnenstadbewoners.
De Actiegroep roept op om nu in actie te komen, omdat ‘de gemeente heeft gemeend een exploitatievergunning te moeten uitgeven voor 15 jaar’. De openbare hoorzitting hierover is dinsdag 12 februari om 10:15 uur op het Stadskantoor.
U heeft volkomen gelijk. Bovendien, mensen worden door ons stadsbestuur blijkbaar vooreerst gezien als ( potentiële) consumenten. De consumptiemaatschappij bevorderen, terwijl uit naam van het milieu tegelijkertijd om matiging van ons consumptiepatroon gevraagd
wordt, komt bij mij nogal hypocriet over.
Er is veel mis in de oude binnenstad van Utrecht helemaal mee eens actiegroep binnenstad 030 , maar we leven inmiddels wel in 2019 toch ? , of wilt u weer gaslantaarnpalen ?