Het internet is een prachtige voorziening die ons van alles gebracht heeft en blijft brengen. Tegelijkertijd doen we tegenwoordig zo veel online, dat het ons ook kwetsbaar maakt. Er zijn helaas ook veel criminelen actief op het internet die proberen fraude te plegen. Soms zijn het bedrijven die daar slachtoffer van worden, maar vaak heeft men het gemunt op ‘gewone’ mensen. Een methode die daarbij toegepast wordt, is ‘phishing’. Wat is dat, en hoe voorkom je dat je er slachtoffer van wordt?
Wat is phishing?
Phishing is een techniek die kwaadwillenden gebruiken om gevoelige gegevens van je te ontfutselen. Denk daarbij aan persoonlijke inloggegevens, creditcardgegevens of toegang tot je omgeving voor internetbankieren. Veelal is het doel om daarbij geld te stelen van je. Waar een computer beschermd kan worden, internet providers soms antivirussoftware bieden en beducht zijn op misbruik van hun diensten en er natuurlijk sprake is van regelgeving op het gebied van internetveiligheid, kan een individu niet direct beschermd worden in diens handelen. Als jij je gegevens overhandigt aan iemand, is dat een actie van jouzelf. Dat maakt het extra vervelend om slachtoffer te worden van phishing.
Hoe gaat phishing in zijn werk?
Vaak gebeurt phishing via e-mail, maar de laatste tijd zie je het ook vaker via sms-berichten gebeuren. Je krijgt van een organisatie zoals een bank of postbedrijf een bericht dat je actie moet ondernemen, bijvoorbeeld om je pakketje te bemachtigen of om te voorkomen dat je rekening opgeheven wordt. Daarin staat een link waar je op moet klikken. Die brengt je naar een website die er ‘echt’ uitziet, maar het niet is. Hier vul je je gegevens in, in de veronderstelling dat het allemaal klopt. Maar wat er gebeurt, is dat je gegeven naar kwaadwillende gaan die er vervolgens misbruik van gaan maken door je in de meeste gevallen geld afhandig te maken. Helaas verliezen relatief veel mensen hier veel zuurverdiend geld door.
Hoe voorkom je dat je slachtoffer wordt van phishing?
Om te voorkomen dat je slachtoffer wordt van phishing, is het van groot belang dat je alert blijft. Ontvang je een mail van een organisatie waar je mee van doen hebt en waarin je gevraagd wordt om op een link te klikken? Die mails zien er vaak erg overtuigend uit, maar het loont om na te gaan van welk emailadres het afkomstig is. Kijk wat er daarbij na het apenstaartje staat. Is dit het officiële domein van de organisatie in kwestie, of klopt het niet? In dat laatste geval heb je met een phishing mail te maken. In het geval van een onverwacht ontvangen sms met een link erin geldt dat je deze eigenlijk altijd moet negeren. Dat is niet de manier waarop organisaties handelen, en vaak is het ook nog zo random dat het eigenlijk niet eens logisch is dat je het ontvangt. Het is dus ook een kwestie van logisch nadenken. Ben je toch slachtoffer geworden van phishing? Dan kun je aangifte doen bij de politie. Ga er niet van uit dat de daders gepakt worden en je je geld terugkrijgt, want dit gebeurt op grote schaal en vaak vanuit andere, verre landen zoals Nigeria of India. Toch zijn er ook gevallen waarbij de daders zich in Nederland bevinden en wel gepakt kunnen worden, wat niet meteen een garantie is dat je je geld ook terugontvangt. Met andere woorden: het is van groot belang om te voorkomen dat je slachtoffer wordt van phishing. En dat kan alleen maar door je ogen open te houden en logisch na te denken, zodat je niet in de val loopt. Gebeurt dat je wel, dan kun je je hoogstens berusten in de wetenschap dat je bijna lange niet de enige bent die via het internet opgelicht is.
Laat uw reactie achter
Reactie