Werfkelders

Wat doet de gemeente tegen vrachtverkeer op de grachten?

  • Door Redactie
  • |
  • 12 april 2019
  • |
  • 1 reactie

Foto: Instagram / Handhaving Utrecht

Nog steeds rijden er grote en zware vrachtwagens over de Oude- en Nieuwegracht, melden bewoners. Zwaar verkeer kan schade toebrengen aan werfkelders, gebouwen en bruggen. De gemeente ziet de noodzaak om op te treden tegen zwaar verkeer, maar doet ze er genoeg tegen? 

In 2009 werd de noodklok al geluid: toen werd bekend gemaakt dat de gemeente Utrecht 35 miljoen euro zou uittrekken voor restauratie van de werfkelders langs de grachten. Het herstel is in 2013 begonnen.

De aslast bij vrachtwagens, dus het maximale gewicht op een as met twee wielen, heeft in de Utrechtse binnenstad verschillende maxima (zie kaartje onder aan dit bericht). In 2014 is er onderzoek naar gedaan: een beperking van 2000 kilo (in combinatie met effectieve handhaving en extra inspanningen op dat terrein) zou volgens dat onderzoek voldoende moeten zijn om schade aan en gevaarlijke situaties bij de werfkelders te voorkomen.

Nader onderzoek naar hoogte aslastbeperking
Mede door uitvoering van het project Wal- en Kluismuren is echter duidelijk geworden dat er in de praktijk werfkelders zijn die in minder goede staat verkeren. Het college heeft daarom, en door signalen van bewoners, grotere verkeersdruk en meer boetes, eind vorig jaar besloten om een nader onderzoek te starten (pdf-download). Doel van het onderzoek is een scherper beeld krijgen van het risico van te zwaar verkeer dat boven de kelders rijdt. Matthijs Keuning, woordvoerder van de gemeente Utrecht, laat weten dat een begeleidingscommissie zich voor de zomer samen met bewoners met dit onderzoek gaat bezighouden.

Dagelijkse controle
De woordvoerder geeft aan dat over het algemeen dagelijks wordt gecontroleerd op te zware vrachtwagens, op plekken waar die vaak worden aangetroffen. “Handhavers van de gemeente zijn hiervoor speciaal opgeleid. De pakkans is redelijk hoog.” De handhavers gebruiken voor het wegen zogenaamde aslastplaten. Dit zijn in feite grote weegplaaten waar een vrachtwagen overheen moet rijden. De gewichten worden gemeten en de overschrijding wordt berekend in een percentage. Op basis van het percentage wordt een boete uitgeschreven. Bij overschrijding van het maximaal toegestane gewicht tot en met 10 procent krijgt een chauffeur 140 euro boete. Als een vrachtwagen meer dan 30 procent te zwaar is, bepaalt justitie de boete. Die loopt vanaf ongeveer 470 euro. Wiens vrachtwagen meer dan 50 procent te zwaar is, mag rekenen op een boete van ongeveer duizend euro.

Andere maatregelen die de gemeente treft om zwaar vrachtverkeer te weren op kwetsbare straten zijn informeren, en bijvoorbeeld ook het omkeren van de rijrichting op de Nobeldwarsstraat, om zwaar verkeer in dit geval op de Kromme Nieuwegracht te voorkomen.

Keuning zegt dat bewoners een melding kunnen doen bij de gemeente als ze menen een te zwaar beladen vrachtwagen te zien op een locatie waar dat niet mag.

De interactieve kaar is hier te vinden – Bron: Gemeente Utrecht

Auteur Redactie
Auteur

Redactie

Laat uw reactie achter

Reactie

1 reactie

  • Sarah de Leeuw schreef:

    Ik snap dat zware vrachtwagens geweerd worden om de grachten te beschermen. Het is daarom goed dat er een maximaal gewicht van de vrachtwagens wordt bepaald. Interessant dat het gewicht met aslastplaten bepaald wordt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *