Utrecht staat al jaren bekend als muzikale stad. Er staan diverse poppodia, er zijn veel oefenruimtes en tal van muzikale broedplekken. En natuurlijk is de ligging ideaal om de rest van het land te veroveren. Deze drie acts deden dit op niet mis te verstane wijze. Ze braken op eigen kracht door.
Kensington: van lege portemonnee tot volle arena’s
Ooit, toen Kensington meer dan platzak was en een nieuwe plaat wilde opnemen om eindelijk eens door te breken, heeft frontman Eloi Youssef zich wellicht meermaals afgevraagd: wat kan ik lenen, en van wie? Uiteindelijk bood zijn moeder soelaas. Met het geld kon het album Vultures worden opgenomen. De band veroverde er landelijke bekendheid mee. Tegenwoordig is zelfs de Ziggo Dome te klein voor hun optredens. Dus speelde Kensington doodleuk de Johan Cruijff ArenA vol. Die lening heeft Youssef vast terug kunnen betalen.
John Coffey: niet-rockers overtuigen en het viral biertje
Het geluid dat John Coffey voortbracht, was minder toegankelijk dan dat van Kensington met de woeste oerschreeuw van zanger David Achter De Molen, de zwaar vervormde gitaren en snoeiharde drums. Toch kon hun sound landelijk op bijval rekenen, ook vanwege een absolute gunfactor. Behalve de drummer waren de bandleden allen getooid met prachtige snorren en straalden ze op festivals een aanstekelijk speelplezier uit. Dit trok vele niet-rock-fans alsnog over de streep. Het leidde tot een optreden op Pinkpop, een droom voor sowieso elke Nederlandse muzikant. En toen ging dat optreden ook nog eens over heel de wereld. John Coffey ving een volle beker bier uit het publiek en de video ervan ging viral. En toen, opeens, besloot de band ermee te kappen, een teleurgestelde fanbase maar een onuitwisbare indruk achterlatend.
Kyteman’s Hiphop Orkest: van depressie naar succes
En dan is er het verhaal van alleskunner Kyteman, geboren als Colin Benders. Bij De Wereld Draait Door vertelde hij over een loodzware periode in zijn leven: geen geld, geen liefde, geen toekomst. Toch had Benders een plaat in elkaar weten te draaien met vrienden, Kyteman’s Hiphop Orkest. Tafelheer Jan Mulder reageerde aangedaan en presentator Matthijs van Nieuwkerk mompelde ‘wat een verhaal’. Het Hiphop Orkest gaf vervolgens een korte workshop muziek maken in de studio: heel Nederland zat achter de buis mee te swingen. Een moment dat ongetwijfeld op menig favoriete-DWDD-moment-lijstje zal staan. Lowlands, Pinkpop en vele andere grote festivals volgden en werden finaal platgespeeld. De Popprijs, normaliter een hot item waarbij eindeloos over de winnaar gediscussieerd wordt, was geen verrassing meer. De kleine grote trompettist, zoals hij vaak in de media genoemd werd, was opeens één van de grootste acts van Nederland. Het instrumentale nummer ‘Sorry’ werd een klassieker die nog jaarlijks opduikt in de Top 2000. En dat voor iets dat ooit op een eenzaam flatje was begonnen.
Laat uw reactie achter
Reactie