Na financieel fiasco Herenstraat nieuw plan

Utrecht zoekt gouden idee tegen fietsfiles en schrijft wedstrijd uit met prijs van 25.000 euro

De gemeente Utrecht vreest onhoudbare situaties op fietspaden in de toekomst. Oorzaak is de enorme bevolkingsgroei van de stad, over 16 jaar wonen er naar schatting 100.000 meer mensen in Utrecht. Voorspellingen laten zien dat er in dat jaar maar liefst 75% meer fietsritten zullen zijn dan in 2015. Daarom is de gemeente op zoek naar mobiliteitsoplossingen. Een speciale wedstrijd geeft 25.000 euro weg aan de beste pilot met slimme fietsoplossingen.

Iedere Utrechter die fietst hekelt nu al de spits. De fietspaden zijn overvol en vooral aan het eind van de dag racen er behoorlijke wat maaltijdbezorgers tussen de (elektrische) bakfietsen, studenten op racefietsen, forenzen op hippe e-bikes en toeristen op leenfietsen. De grote verschillen in snelheid tussen gebruikers van het fietspad, leidt volgens experts tot een slechtere verkeersveiligheid.

Utrecht wordt geregeld uitgeroepen tot fietsstad nr. 1, maar heeft te kampen met een overschot aan fietsers. De kruising bij Vredenburg en het Smakkelaarsveld is nu al het drukste fietspad van Nederland met meer dan 30.000 fietsers per dag, op piekdagen minstens 37.000.

Fiasco Herenstraat

De pilot moet ervoor zorgen dat fietsers voor alternatieve routes kiezen. Al jaren probeert de gemeente de zogeheten Herenroute als alternatief voor het Vredenburg aan te dragen, maar slechts weinig fietsers nemen daadwerkelijk die route door de binnenstad over de grachten.

De gemeente probeerde vanaf 2013 op verschillende manieren om een deel van de fietsers via de andere kant van het Centraal Station, over de Mariaplaats, Haverstraat, Hamburgerstraat en Herenstraat te laten fietsen richting de Uithof. Dit om het Vredenburg te ontlasten van fietsers richting de Uithof.

Een langdurige promotie met onder andere ‘markpins’ in het wegdek moest de route bekend maken. Deze proef mislukte, zo bleek uit een rapportage in 2016. Toen de cijfers in 2017 werden opgevraagd, bleek dat de promotie bijna 190.000 euro had gekost. Destijds was het excuus van wethouder Lot van Hooijdonk dat de Moreelsebrug en de grote fietsenstalling onder het station nog niet open waren. Inmiddels is dat lang en breed wel het geval, maar de Herenroute is nog steeds niet populair. De wethouder meldde ook dat de bestrating beter moest, maar dat is tot nu toe niet gebeurd.

De prijsvraag voor de pilot kost een schijntje in verhouding met de promotie uit het verleden. Bureaus die willen meedoen aan de pilot moeten ingeschreven staan bij de KvK en kunnen een opdracht van maximaal 25.000 euro binnenhalen. Mocht er meer budget nodig zijn, dan kan daar subsidie voor vrijgemaakt worden.

Laat uw reactie achter

Reactie

9 reacties

  • WJM schreef:

    Dat fietspad voor TivoliVredenburg is levensgevaarlijk! Als je als voetganger wilt oversteken naar de bushalte is dat een kamikaze happening!!!
    Van beide! kanten komen hard en snel van alles op twee wielen aanrijden!!!
    Waarom op dit fietspad ook hier niet een éérichtings fietsverkeer???
    Heen een fietspad vanuit de Potterstraat-Vredenburg langs oude Vinkepand!
    En vanaf Smakkelaarsveld éénrichtings fietsverkeer Vredenburg-Potterstraat!
    Dat is voor overstekende voetgangers véél veiliger!!!
    Dat is toch niet zo’n moeilijk besluit verantwoordelijke wethouder?

  • Valentijn van Urk schreef:

    Tsja. Ik zal wel een lompe hork zijn maar ook als fietsstad nr. 1 van de wereld hoort wat Collateral Damage er wel bij natuurlijk. “Gewoon uit je doppen kijken” zei mijn moeder (en koptelefoons en mobieltjes weg dus).

  • Natascha schreef:

    Een verkeersbord plaatsen in de buurt van Mariaplaats en haverstraat en waar nodig is bij de grote weg, om de fietsers meer de andere routes te kunnen fietsen.
    ( een bord dat aangeeft dat ze zo sneller bij de Uithof komen speciaal voor fietsers , minder stoplichten ook daar, dan kunnen ze door rijden en staat er minder file bij stoplichten).

  • Joep schreef:

    Nog even ter herinnering: De Fietsersbond had jaren eerder de Herenroute gepromoot en zelfs verkeersbordjes opgehangen die naar deze route verwezen. Gemeente was woest. Op straffe van dwangsom moest de Fietsersbond bordjes weghalen. Jaren later zou de gemeente dus bijna 2 ton uitgeven om deze “verboden” route te promoten.
    Weer jaren later was de Fietsersbond overigens warm pleitbezorger van de gevaarlijke situatie voor TivoliVredenburg. Wellicht kan een vluchtstrook/heuvel in het fietspad hier nog uitkomst bieden ?

  • Marga van Ree schreef:

    Ofschoon hierboven de situatie voor voetgangers al prima is uitgelegd, wil ik toch ook mijn mening geven omdat er eindelijk!! ‘Erkend’ wordt dat dit fietspad gevaarlijk is. Ik steek hier op weg naar het station dus inderdaad op de kruising Smakkelaarsveld – Vredenburg al 30 jaar over en heb het in die jaren alleen maar gevaarlijker zien worden.
    Leuk zo’n prijsvraag, de opties eenrichtingsverkeer lijkt me de zinnigste!

  • Michael Schuurmans schreef:

    Handhaven?!

    Of: notoire wegmisbruikers naar (her)opvoedingskampen.

  • Lorelei schreef:

    Fietspaden op verschillende hoogte? Hoog Catherijne heeft meerdere verdiepingen tot kelders aan toe, dat lijkt me prima door te trekken naar verschillende fietspaden op hoogtes.

  • dick franssen schreef:

    Met het oog op de Herenroute is de Herenstraat wel degelijk opnieuw bestraat, met zeer fietsvriendelijke klinkers.
    om de route te promoten heeft de wethouder destijds ook nog acteurs ingezet.

    alles vergeefs

  • Marco schreef:

    Goed dat er zo aan fietsveiligheid wordt gewerkt in Utrecht. Jammer dat de campagne niet direct het gewenste effect heeft gehad, maar die twee ton is natuurlijk een peuleschil wanneer we het vergelijken met alle geld en ruimte die nog steeds aan auto’s worden besteed.
    Het gaat hier dus om heel, heel veel mensen die zich verplaatsen per fiets, hopelijk levert deze prijsvraag mooie resultaten op; zelf is mijn enige suggestie om bestaande clubs als de fietsersbond bij het beleid te betrekken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *