NRC checkt regelmatig uitspraken die zijn gedaan door mensen of instanties waar je vraagtekens bij kunt zetten. Deze week was een uitspraak over de Uithoflijn aan de beurt, en checkt de krant een uitspraak van bouwkundig ingenieur tevens oud-raadslid voor Leefbaar Utrecht, Wolfgang Spier. Hij zei eind vorig jaar in het MAX-radioprogramma Nieuwsweekend: “De Uithoflijn is de duurste tramlijn van de wereld.”
Spier is volgens NRC tegen dure tramlijnen, ‘omdat in Nederland daardoor altijd buslijnen verdwijnen. Daardoor neemt de reistijd gemiddeld toe’. Hij zegt dat de Uithoflijn 65.000 euro per meter kost. Klopt dat? En klopt het dat de tramlijn daarmee de duurste van de wereld is?
NRC berekent dat de Uithoflijn in totaal 515 miljoen euro kost (inclusief 108 miljoen van het Rijk en een overschrijding van 84 miljoen). De 18 miljoen die er mogelijk nog bij moet, is niet meegeteld. Het traject is 800 meter lang, dus het traject kost zo’n 64.375 euro per meter, dus ruim 64 miljoen per kilometer.
Andere dure tramlijnen zijn de red line in Jeruzalem en in de tramlijn door Edinburgh. Die eerste kostte volgens NRC omgerekend 920 miljoen euro voor 13,8 kilometer (dat komt neer op 67 miljoen per kilometer) en was vooral erg duur door de ingebouwde Calatrava-brug. De tramlijn in Edinburgh werd gehaat, kwam veel te laat af door ruzie met de aannemer, en zou uiteindelijk 891 miljoen euro voor 14 kilometer hebben gekost. Dat komt neer op 64 miljoen euro per kilometer. NRC: “Exclusief exorbitante rentekosten die de lijn nog veel duurder maken.”
De journalist van NRC concludeert dat de Uithoflijn zeker tot de duurste tramlijnen van de wereld behoort, en beoordeelt dat de stelling van Spier deels waar is.
Wolfgang Spier is de beste vervoersdeskundige die ooit in de raad zat. Twintig jaar nadat hij het bedacht besloot Groen Links zijn visie op de stationnetjes rond de stad over te nemen. zonder bronvermelding vanzelfsprekend.