Door de bouwplannen voor de Cartesiusdriehoek is de toekomst van dB’s onzeker geworden. Het bedrijventerrein wordt de komende jaren veranderd in een groene stadswijk.
Op het monumentale CAB-gebouw, waarin onder andere dB’s is gevestigd, komt een woontoren. Een viertal Utrechters over het belang van dB’s voor Utrecht.
Paul den Brabander, oprichter en eigenaar van dB’s
“dB’s is gezond, maar de kans is groot dat er schade wordt geleden die niet vergoed gaat worden”
“We zijn constructief in gesprek met het consortium (de bedrijven die de ontwikkeling in het gebied gaan doen: MRP, Ballast Nedam, Portaal en anderen, red.) over dB’s in de toekomst in het CAB gebouw. Dat heeft allerlei consequenties en die worden nu in beeld gebracht. Wie wat gaat betalen is natuurlijk het moeilijkste punt. Aan de andere kant kijken we naar meer ruimte voor dB’s, extra ruimte voor professionals en kleinere studio’s, aansluitende kantoor/werkruimtes, en goede faciliteiten voor muziekonderwijs.”
“Er is altijd sprake geweest, in woord en intenties, dat dB’s behouden moest blijven. Hoe dat in het nieuwe gebouw verwezenlijkt moet worden, welke kosten dat met zich meebrengt en hoe zich dat verhoudt tot de woningen op en om het gebouw is nu aan de orde. Dit valt voor het consortium tegen en dat is nog niet zomaar gedaan.”
“dB’s is met haar 17 oefenstudio’s erg belangrijk voor iedereen die versterkt muziek wil maken. Het podium programmeert muziek die verder in de stad moeilijk te zien is: metal, rockabilly, garage, country. Ook biedt het podium plek aan allerlei nieuw talent, vooral uit Utrecht en omstreken. In combinatie met de MBO-opleiding en opnamestudio Moskou is het een ware muzikale broedplaats.”
“dB’s is gezond, maar de kans is groot dat er schade wordt geleden die niet vergoed gaat worden. De mogelijkheid bestaat dat de locatie, inclusief alle investeringen en mogelijke nieuwe huurbedragen, voor dB’s te duur wordt om voor een goede prijs oefenstudio’s te verhuren en concerten te organiseren. Dan krijg je dat de NS en het consortium enorm verdienen aan het project, de gemeente blij is met een nieuwe wijk, en dat dB’s als enige schade oploopt. Dat kan het einde van dB’s betekenen.”
Siep van Rijswijk, programmeur Stathe, muzikant en oud-medewerker dB’s
“Ik merk nu eigenlijk pas wat voor gemeenteraad we hebben. Het zijn een stelletje clowns”
“Ik beschouw dB’s als de thuisplek voor mijn muzikale carrière. Ik heb er vaak gerepeteerd en ben naar veel concerten geweest. Er zijn veel zalen in Utrecht, maar dB’s is een unieke plek voor underground en alternatieve muziek. Het zou heel treurig zijn als het verdwijnt. Het lijkt alsof de gemeente Utrecht uit is op yuppenpubliek. Maar dB’s is al ruim 25 jaar provinciaal cultureel erfgoed. Je zou zeggen dat de gemeente daar ook naar kijkt.”
“Ik merk nu eigenlijk pas wat voor gemeenteraad we hebben. Het zijn een stelletje clowns. Het is bizar als dB’s zou verdwijnen, van sommige dingen moet je afblijven. dB’s is zoiets als de Dom voor Utrecht. Paul den Brabander heeft zoiets fucking prachtigs neergezet wat zo warm aanvoelt! dB’s heeft echt een ziel. Waarom moet het weg? Waarom is geld zo belangrijk?”
David Achter de Molen, voormalig frontman John Coffey en werkzaam boven dB’s
“De twee vastgoedontwikkelaars moeten goed inzien dat ze iets in de stad verneuken als dB’s verdwijnt”
“Om Utrecht als muziekstad voort te laten bestaan is het echt noodzakelijk dat dB’s blijft behouden. Het is de basis geweest voor zoveel grote bands die er gerepeteerd hebben. dB’s is een broedplaats voor veel culturen en genres en mijn favoriete plek in Utrecht. En dan denk ik vooral aan de 20 oefenzalen. Als je daar op een donderdag- of vrijdagavond rondloopt, bruist het van de ideeën. Je ziet kleine groepjes plannen smeden en in elkaar opgaan zonder oog voor de buitenwereld. Ik voel daar een soort levenslust, het is een ideeënmachine. Dat ken ik niet van andere plekken.”
“De twee vastgoedontwikkelaars moeten goed inzien dat ze iets in de stad verneuken als dB’s verdwijnt. Zonder dB’s is Utrecht een andere stad. Als je voor een optreden geen plek kunt regelen, kun je altijd nog daar terecht. In dB’s zie je dus toffe bands die je anders nooit te zien krijgt. Met mijn vorige band John Coffey deden we de prerelease van ons album in dB’s. Die plaat was daar ook geschreven. We hebben in elke oefenruimte voor een klein publiek een nummer gespeeld. Alles kwam samen met de show in het zaaltje. Zoiets kan alleen in dB’s.”
Pepijn Zwanenberg, GroenLinks raadslid
“Als dB’s niet bestond, zou het uitgevonden moeten worden”
“De geluidsoverlast lijkt het grootste probleem te worden. Maar dB’s zit al jaren op die plek en je hebt rekening te houden met wat er al zit. Als projectontwikkelaar kun je wel een identiteit willen geven aan een wijk, maar deze wijk heeft al een identiteit. Maak daar dan ook gebruik van! dB’s is superbelangrijk voor de stad en moet behouden blijven. Als je dit soort dingen regelt, moet je zorgen dat dB’s er ook bij kan horen. Door een motie in te dienen bij het college hebben we als raad aangegeven wat we willen. De meeste partijen staan achter onze plannen. Het kan wel zes weken duren voordat we een antwoord krijgen. We kunnen als raad de voet dwars zetten, maar we zijn het consortium niet. Dat maakt het ingewikkeld. Het gebouw dat bovenop dB’s gebouwd wordt, hebben we gelukkig aan kunnen passen. Dat was eerst afgrijselijk. Nu ziet het er iets beter uit.”
“Het Cartesiusplan op zich, met die duurzame en gezonde ontwikkelingen, is fantastisch. Er komen zeker niet alleen yuppen te wonen, er is ook ruimte voor sociale huur. Dat had voor ons meer mogen zijn, maar er komen echt goede dingen daar. dB’s moet wel onderdeel zijn van die toekomst. Het is een culturele drager van Utrecht en een springplank voor veel bands. Ik ken zelfs muzikanten die er in de buurt zijn gaan wonen. In ons persbericht zeiden we al: als dB’s niet bestond, zou het uitgevonden moeten worden. Het is de missende schakel in Utrecht.”
“dB’s kan een drager van de nieuwe wijk worden. De huidige bewoners zijn erg enthousiast over dB’s: ze vieren er soms hun buurtborrels. Waarom zouden toekomstige bewoners dat ook niet kunnen doen? Het is een laagdrempelige plek. Dit soort initiatieven moeten onderdeel worden van nieuwe ontwikkelingen. Als je daar niet voor zorgt , wordt de stad een speelbal van de markt.”
Het is duidelijk: dB’s blijft op deze plek. Hoe dat geregeld moet worden, zoeken de ontwikkelaars maar uit. Laat de gemeenteraad deze piketpaal maar vast slaan.
Niets nieuws onder de zon. Vastgoedontwikkelaars bepalen al jaren hoe de stad er uit moet zien. De afloop van dit verhaal zal aantonen of de gemeenteraad inderdaad een verzameling clowns is. Op basis van ervaringen uit het verleden vrees ik het ergste.
Het zou toch doodzonde zijn als zoiets moois als de DB’s studio’s (een begrip in Utrecht en verre omgeving) en opgericht door Paul den Brabander verknald gaat worden. Wij van de WO?W band oefenen en repeteren daar al jaren. Het is een goedlopende organisatie. Vriendeljke en behulpzame mensen. Vorig jaar hebben ze het 25-jarigbestaansjubileum gevierd en de wethouder was vol lof. Velen maken gebruik van de oefenruimtes. Nergens is zo iets unieks te vinden. Moet blijven natuurlijk. Dat mogen ze ons niet afpakken.
Met alle respect voor het gesubsidieerde TivoliVredenburg maar dB’s is voor de ontwikkeling van de Utrechtse muziekscene van veel groter belang. Ik hoop dat de raad zich dit wel realiseert.
Alles van waarde is weerloos.
Met zo’n achterban als die van dB’s is het niet zo heel moeilijk om de toekomst veilig te stellen. Uit die luie stoel en ouderwetse actie. De stad is van ons en niet van de vastgoedontwikkelaars.
De gemeente heeft eerst Rasa de nek omgedraaid, dBs zal de volgende zijn. Het argument zal zijn : voor al de muziek gaat men naar TivoliVredenburg. Dat is lekker doorsnee.
Jarenlang heb ik in dB’s geoefend, platen geschreven, opgenomen en enkele malen mogen optreden. Daar zat ik altijd graag 2,5 uur voor in de trein, enkele reis. Want dB’s is uniek in heel Nederland! Ik vrees dat dit stuk cultuur verloren zal gaan door gentrificatie van die wijk. Projectontwikkelaars en hun lobby bij de gemeente is vaak gewoon al een beklonken deal ergens op de golfbaan, daar zijn teveel belangen en vriendjespolitiek mee gemoeid. Treurige zaak, nee schandalig, als dB’s hierdoor zou verdwijnen of zodanig verandert dat het hele karakter en de historie verloren gaan.
Even in de gaten houden hoe dit afloopt. We moeten ooit weer stemmen.
Dat zou heel erg zijn, gruwel er van
Ik kom niet eens uit Utrecht, maar ben wel eens bij de dB’s geweest voor een concert. Dat was toch echt onvergetelijk. Zou grote zonde zijn als ze verdwijnen, zeker met al die studio’s in het pand. Vastgoedontwikkelaars hebben een bord voor hun kop. Tijd voor een petitie?
Ik hou m’n hart vast!
Is er iets wat wij als begaande Utrechters kunnen doen? Gemeenteraden mailen/bellen? Aannemers laten struikelen?
Petitie maken?
Mijn muzikale talent stelt niet veel voor, maar ik heb heel wat avonden en zaterdag middagen met vrienden gerepeteerd in dB’s. Wat een geweldige en unieke plek is het toch. Ook het café gedeelte. Ik kom er graag. Utrecht, wees er superzuinig op. Laat het niet verdwijnen. De toekomstige bewoners zullen de plek zeker waarderen.
Niet lullen maar spelen zou ik zeggen. Al de versterkers buiten en wegblazen die hap.
Of toch maar een petitie?
Het plan voor de zogenaamd ‘autovrije’ woningen boven op het CAB-gebouw te plaatsen is er een heel groot risico voor het voortbestaan van dBs. Pepijn waardeert dBs denk ik wel echt aangezien hij er ook zelf komt, maar hij stelt de zaken hier naar mijn mening veel te rooskleurig voor. De uitvoerende mensen vanuit de gemeente lijken vooral geïnteresseerd in het ‘groene’ verhaal voor de bühne en het geld van de projectontwikkelaars.
Ik sluit me aan bij Gert. Ouderwets actie voeren als er verkeerde keuzes gemaakt gaan worden. DBs moet blijven bestaan. Deze plek is belangrijk voor jong en oud en zal een mooie combi zijn met het nieuwbouwproject. Een petitie opstarten zal ook een goed begin zijn.