Grote onvrede over invoering betaald parkeren

Politie: 30 procent van de agenten stopt in Utrecht als overal betaald parkeren wordt ingevoerd

Wethouder Lot van Hooijdonk op de RIA over betaald parkeren. Foto: Tessa Heerschop

Wanneer in heel Utrecht betaald parkeren wordt ingevoerd, zal een groot aantal werknemers vertrekken en elders werk zoeken. Dat is de verwachting van de politie, alle zorgorganisaties in de gemeente en van sportverenigingen.

Dit bleek uit de bijdrages van insprekers op een Raadsinformatieavond (RIA) waar wethouder Lot van Hooijdonk dinsdagavond 13 februari samen met raadsleden luisterde naar bezorgde inwoners en organisaties uit de stad.

Van te voren waren al 1000 reacties gekomen op plannen voor betaald parkeren in de hele stad, maar ook deze RIA zat goed vol met mensen die zich zorgen maken. De stad is het zat dat de mobiliteit voor auto’s constant verslechtert. Wegen staan vol door onlogische herinrichtingen, door het opheffen van parkeerplekken is de huisarts onnodig lang bezig met ene plek zoeken en dan moet men nu ook nog gaan betalen in wijken die of ver van het centrum liggen of worden geclassificeerd als achterstandswijk.

Inspraak

De bijeenkomst werd georganiseerd in het Stadskantoor, waarbij meteen vermeld werd dat er geen opnames werden gemaakt. Dit was tegen het zere been van een vertegenwoordiger van de Cliëntenraad WMO, want het is voor veel mensen fysiek niet mogelijk om te komen. Vanuit het Stadhuis worden vergaderingen live gestreamd, het zou nog beter zijn als bij dit soort vergaderingen live inspraak via beeldbellen gedaan kan worden. Maar zover zijn ze nog niet op het Stadskantoor anno 2024.

Terug naar de topic: Utrecht wil in 12 jaar tijd in heel de gemeente betaald parkeren invoeren. Een petitie hiertegen werd een paar jaar geleden al 22.000 keer ondertekend, maar toch ligt het plan nu bij de gemeenteraad.

Harrie Dijkhuizen voerde namens de Politie Midden Nederland het woord, gesteund door vele collega’s in de zaal. Het beeld dat hij schetste was niet mals. Utrecht is een knooppunt voor criminelen. De stad groeit qua inwoneraantallen, maar nog harder groeit het aantal meldingen van verwarde personen, geweld, demonstraties, onrust en drugs.

De werkdruk in Utrecht is significant hoger dan in andere gemeentes en de politie heeft een waslijst aan vacatures die ze niet vervuld krijgen. Omdat Utrecht een dure stad is, wonen veel politieagenten buiten de stad, waar wonen betaalbaarder is. Ze komen dagelijks met hun auto naar Utrecht, vooral in de wijken Kanaleneiland en Overvecht, waar parkeren nu nog gratis is.

Harrie: “Wij gaan met gevaar voor eigen leven de straat op. Maar dan komt u met een plan om politieagenten te laten betalen voor hun aanwezigheid? Uit eigen onderzoek blijkt dat 30 procent van de medewerkers zal vertrekken na invoering van betaald parkeren.”

Zoals wel vaker verloopt de communicatie van de wethouder stroef. Harrie: “We hebben vruchteloos contact. Er wordt niet gereageerd op onze brief waarin we onze zorgen uiten.” Hij wees erop dat het college denkt dat mensen altijd maar met het OV kunnen gaan. “Wanneer je als wijkagent een late dienst erop hebt zitten, dan ga je niet in je wijk rustig met de bus naar huis. We hebben te maken met georganiseerde misdaad en criminelen. Het openbaar vervoer nemen is onverantwoord.”

De politie voelt zich in de steek gelaten. “Geld gaat voor veiligheid. Dit gaat diepe sporen nalaten in Utrecht.”

Zorg

Alle zorgorganisaties in Utrecht hebben zich gebundeld om een vuist te maken tegen het plan voor betaald parkeren. Het gaat om organisaties als Lister, Leger des Heils, de buurtteams en U Centraal. Ook hier geldt dat als men moet gaan betalen om met de auto naar Utrecht te komen, veel werknemers weggaan. Ria Loenen sprak namens de organisaties: “Wij weten dat 39 procent van de medewerkers overweegt elders te gaan werken als Utrecht hen laat betalen voor parkeren. Er zijn genoeg banen in het land.”

Vervoerskosten zijn momenteel al een reden voor werknemers in de zorg om te vertrekken uit Utrecht, want ook het OV wordt steeds duurder. Veel mensen in de zorg kunnen overigens helemaal niet kiezen voor het OV, omdat de zorg 24/7 doorgaat, maar het OV niet.

De organisaties pleiten voor ontheffingen, extra vergunningen en tegemoetkomingen voor de aanschaf van e-bikes, stadsfietsen en ov-kaarten. “Zorggeld gaat anders op aan parkeerkosten.”

Foto: Tessa Heerschop

Ondernemers

Wouter van Kuilenburg, voorzitter van winkelcentra De Klop en Gagelhof en eigenaar van een garagebedrijf, kwam met een mooie anekdote over de toekomst. Hoe hij dan zelf als zwerver op Hoog Catharijne zou rondhangen, simpelweg omdat z’n bedrijf geruïneerd was door de gemeente. “Ik heb tien mensen in dienst, dan zou ik 900 euro per maand aan parkeerkosten kwijt zijn. Dat kan ik niet betalen, dan gaat mijn personeel weg. Klanten blijven uiteraard ook weg. Betaald parkeren zal er hoe dan ook wel komen, maar vindt dan ook oplossingen als gemeente voor onze problemen als ondernemers. Zint eer ge begint.”

Bewoners

Bewoners kwamen ook aan het woord. In Lunetten en Vleuten is geen parkeerprobleem, dus wat is het nut vragen mensen zich uit die wijken af. De vrees is dat mantelzorgers en vrijwilligers niet meer langskomen en ook familieleden met een kleine beurs minder vaak op bezoek komen. Juist deze buitenwijken zijn minder goed ontsloten door het OV, maar wel goed per auto bereikbaar.
Een van de aanwezigen had in Vleuten om reacties gevraagd van bewoners en kreeg binnen 48 uur maar liefst 1100 reacties. Daaruit zou blijken dat 98 procent van de mensen tegen betaald parkeren is. “We hebben geen parkeeroverlast. Dit is gewoon een verkapte belasting.”

Tegengeluid

Uiteraard is niet iedereen tegen het voorstel. Zo vinden sportverenigingen het fijn als hun gratis parkeerterreinen niet ingepikt worden door langparkeerders en campers. Venstertijden helpen, alleen zijn die vaak van 6 tot 11 uur, terwijl de eerste sporters zich rond 9.30 uur melden. Dus venstertijden zijn prima, alleen iets korter is het verzoek. Volledig betaald parkeren invoeren zien de verenigingen niet zitten, gezien coaches van buitenaf en vrijwilligers dan waarschijnlijk niet meer komen. Om de parkeerkosten te compenseren zou de contributie omhoog moeten en daar zit ook niemand op te wachten.

Voorstanders van een groene gezonde stad zonder veel blik op straat kwamen ook aan bod. Zo zijn er genoeg mensen die zich ergeren aan de vele auto’s die lukraak geparkeerd worden, zoals in Overvecht, gewoon omdat het gratis is en er toch geen controles zijn. Ook vragen sommige mensen zich af waarom auto’s gratis op straat dure publieke ruimte in mogen nemen. Minder auto’s en meer groen is voor veel mensen een wens in Utrecht. “Het is (eco)logisch om betaald parkeren in te voeren”, stond in de PowerPointpresentatie van Jan Korff de Gids van de Kracht van Utrecht.

Geen discussie

De bijeenkomst was bedoeld om te luisteren, dus mocht men niet in discussie met wethouder Lot van Hooijdonk. Het was voelbaar in de zaal dat men niet erg tevreden is met deze mobiliteitswethouder. Gezien de invoering van de parkeerapp een totale flop is geworden, vrezen veel mensen dat de invoering van betaald parkeren net zo’n farce wordt waarbij niet geluisterd wordt naar de echte wensen van de inwoners, bezoekers en werknemers van Utrecht. Ze was aanwezig, ze luisterde en maakte aantekeningen en is nu aan zet om iets te doen met de geluiden uit de stad.

Komende donderdag wordt het voorstel om in de hele stad betaald parkeren in te voeren besproken door raadsleden in de commissie mobiliteit. Deze bijeenkomst is live te volgen via de site van de gemeenteraad.  De verwachting is dat de gemeenteraad in maart een beslissing neemt over het plan.

Laat uw reactie achter

Reactie

8 reacties

  • Marja Oosterman schreef:

    Hoe laat is die commissievergadering en livestream a.s. donderdag?

  • Ben schreef:

    Het kamerbreed invoeren van parkeren heeft maar een heeeeeeeeel klein beetje te maken met echte parkeerproblematiek, maar vooral met geld. En de kwaliteit van de Utrechtse politiek is zo beperkt dat er nauwelijks een integrale gevolgenafweging is gemaakt. Alle protesten zijn een poging om daar nog wat inhoud aan te geven, maar dat zal stranden op ideologie van de hoofdrolspelers in dit debacle.

  • Gijs Keizer schreef:

    Zo’n bijeenkomst heeft natuurlijk geen enkele zin. Er is maar een oplossing: Utrechters moeten massaal de straat op om te protesteren tegen de voortdurende sloop van onze stad door wethouder van Hooijdonk.

  • Gerard van Dortmond schreef:

    Het is verschrikkelijk dat Utrecht opgescheept zit met deze wethouder.
    zowel links als rechts is helemaal klaar met het gedram van mevrouw Hooijdonk.
    Zelfs onder PVDA en GROEN LINKS stemmers in mijn kennissenkring wordt ze uitgekotst.
    Ze laat een enorme puinhoop achter door alle foute beslissingen de afgelopen jaren.
    Ook ik wil een schone stad, maar dat bereik je niet met het afknijpen van het verkeer op doorgaande wegen, invoeren van betaald parkeren, tegen tarieven die ook nog eens belachelijk hoog zijn.
    In mijn straat is totaal geen parkeerprobleem, er is altijd plaats.
    Het verkeer in Utrecht west staat elke dag muurvast, door wegversmallingen, ik heb diverse keren politie en ambulance op het fietspad gezien.
    We moeten meer met het OV, de bus rijdt dagelijks een keer in het half uur naar het station!
    Wie o wie stopt deze wethouder die compleet van het padje af is. Er wordt totaal niet naar de inwoners geluisterd, er is alleen inspraak voor de buhne.
    Het lijkt wel of dit gemeentebestuur ontzettend zijn best doet om zoveel mogelijk inwoners tegen zich in het harnas te jagen.
    Ik ben somber gestemd over de toekomst.

  • Elly Lagerweij schreef:

    Lotje, je zou nu toch onderhand moeten weten dat je hier in Utrecht uitgekotst wordt?!! De plannen die jij voor mijn en vele andere Utrechters durft te nemen ( met als gevolg sloop en wanorde) dat kan niet meer!! Doe dat in je eigen Tilburg ( waar je waarschijnlijk ook al uitgekotst) zal zijn. Ga wat nuttigs doen ?!!

  • Cas schreef:

    We zullen helaas, moeten wachten, tot deze dame het behaagd, onze stad te verlaten, in welke hoedanigheid dan ook. Het is niet anders.

  • Toine Goossens schreef:

    Een uitstekend verslag van Tessa Heerschop. Het geeft een helder inzicht in het exclusieve denken van Groen66 in onze stad. Inclusie en diversiteit staan centraal zeggen hun bestuurders en leden. Niets is minder waar. Zij walsen over de belangen en meningen van bewoners en hier werkenden die er anders over denken, heen.

    De grondlegger van onze westerse democratie waarschuwde 150 jaar geleden al voor deze ‘Dictatuur van de meerderheid’.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *