Deze open brief gaat over het onbegrijpelijk vernietigen door de gemeente Utrecht van de unieke Utrechtse Bazaar BV. Enerzijds worden door de gemeente Utrecht miljoenen geïnvesteerd in het creeeren van banen en mogelijkheden, anderzijds “vermoordt” de gemeente Utrecht de Bazaar, die feitelijk als economische kraamkamer dient.
“De Bazaar heeft een grote huurachterstand bij de gemeente. Het gemeentebestuur heeft bouwgrond voor woningen nodig en speelt het hard. Een paar honderd kleine ondernemers komen in de knel (zie artikel Rob de Lange, Fiancieel Dagblad 13 september 2019).
Ik las dit NU.nl bericht en dacht: vallen de gevolgen van de Brexit voor Londen mee, of houdt Utrecht een enorm probleem bewust in stand? ‘Brexit kost Londense City tot dusver duizend banen’
https://www.nu.nl/brexit/5995079/brexit-kost-londense-city-tot-dusver-duizend-banen.html
Brexit heeft dezelfde gevolgen voor Londen als de parkeerproblemen in Papendorp voor Utrecht, 1000fte vertrokken. Grootste verschil is dat Utrecht dit had kunnen voorkomen. Deze dramatische beslissing is geen gevolg van referendum mandaat, maar het resultaat van één rancuneuze ambtenaar die door wethouder Klaas Verschuure (Klaas Brexit) lijdzaam zonder kritische toets gevolgd wordt.
Uit onderzoek van Groudappel Coffeng (september 2018 en maart 2019) blijkt dat kantorenpark Papendorp 1200 parkeerplaatsen te kort komt. De afgelopen jaren zijn bedrijven door het parkeerprobleem, goed voor 1000Fte, uit Utrecht vertrokken. Een situatie waarvan je zou zeggen dat het college en de gemeenteraad het zich zouden moeten aantrekken. De kassa rinkelt bij de exploitatie van de P&R met een maximale bezetting en de uitgeschreven bekeuringen voor fout parkeerders, maar dat weegt niet op tegen werkgelegenheid en bereikbaarheid van één van Nederlands mooiste businessparken, zou ik denken. Maar dat blijkt niet zo te zijn als het aan de invloedrijke agenda van raadgevende Leidsche Rijn grondzaken en vastgoed ambtenaren ligt.
Wat is het geval?
De Bazaar huurt van de gemeente Utrecht twee hallen met 1250 parkeerplaatsen in Papendorp voor 745.000 euro per jaar die op doordeweekse dagen leeg staan. Om in moeilijke tijden de huur aan de gemeente te kunnen betalen, is de Bazaar van start gegaan met parkeerabonnementen met mobiliteitsdiensten. Medewerkers of bezoekers van bedrijven in businesspark Papendorp kunnen op doordeweekse dagen bij de Utrechtse bazaar parkeren en met deelfietsen of shuttlebussen tot de voordeur naar hun bestemming en teruggebracht worden. Een prachtige oplossing voor de bedrijven en werkgelegenheid in Papendorp en de Bazaar kan de huur aan de gemeente voldoen. Maar nee, direct nadat de Bazaar aangegeven heeft wederom te gaan verhuizen om de grond vrij te maken voor nieuwbouw en de parkeerexploitatie de oplossing is voor de niet op te brengen hoge huur, heeft de gemeente schriftelijk laten weten dat de Bazaar haar als verhuurder om toestemming had moeten vragen voor het gebruik van het zeven dagen per week gehuurde parkeerterrein op doordeweekse dagen. En wanneer daar toestemming voor gevraagd zou zijn, zou deze niet gegeven worden. De gemeente sleurt de Bazaar voor de rechter en vordert staking van de parkeer hub bij de Bazaar. Om er zeker van te zijn dat echt alles op alles is gezet om de Bazaar de nek om te draaien, zijn zelfs de shuttlebussen gevolgd om te weten te komen welke bedrijven er bij de Bazaar parkeren en is er door de deurwaarder van de gemeente derdenbeslag gelegd bij de klanten zodat deze tot de uitspraak hun rekeningen van de Bazaar niet mogen voldoen. En daarna is de gemeenteraad geïnformeerd dat de Bazaar heeft toegezegd dat de parkeeropbrengsten aan de gemeente betaald zouden, maar dat dit niet gebeurt.
Ik vroeg mij af of ik wel met een Nederlands gemeentebestuur te maken heb en geen Italiaanse of Russische toen bleek dat de gemeente Utrecht de Vereniging Parkmanagement Papendorp (VVP) verboden heeft haar leden te informeren over de parkeeroplossing bij de Bazaar en als het ooit aangeboden wordt, af te raden om bij de Bazaar te gaan parkeren omdat de gemeente er tegen is. Uit jaarcijfers is gebleken waarom de VPP deze opdracht uitvoert; de gemeente stort jaarlijks 356.000 euro in de kas van de VVP , waarmee de ambtenaar van grondzaken haar macht misbruikt door te eisen dat de VVP tegen de faciliterende doelstelling in handelt. Voorzitter van de VVP, die deze praktijken uitvoert, was voorheen partner bij een vooraanstaand Utrechts notariskantoor en is momenteel ook voorzitter van een commissie van de Kamer van Koophandel. Zozie maar dat geld een bederfelijke invloed kan hebben.
De volgende verbazing was de belofte van wethouder Lot van Hooijdonk aan de VVP, die toegezegd heeft 800 nieuwe parkeerplaatsen aan te leggen direct naast het parkeerterrein met 1250 plekken van de Bazaar, die dus – hoewel door de Bazaar gehuurd – op doordeweekse dagen leeg moeten blijven staan. Van Hooijdonk is de wethouder met landelijke bekendheid door het financiële fiasco rond de Uithoflijn, volgens het NRC Handelsblad inmiddels de duurste tramlijn ter wereld. 200 miljoen euro schade is voor de gemeenteraad van Utrecht geen aanleiding voor een enquête. Er is duidelijk vooraf een coalitiedeal tussen transparant Groenlinks en Democratisch D66 van Klaas Brexit gesloten. “It is a Lot” en van Hooijdonk zit nog steeds stevig in het zadel, ondanks de eindeloze vertraging en miljoenen budgetoverschrijding. Al deze ellende wasvorig jaar bij Groenlinks bekend bij aanvang van haar nieuwe termijn. Van Hooijdonk had deze kostenoverschrijding al in de vorige termijn veroorzaakt Hier kan een miljoenen investering voor 800 onnodige tijdelijke parkeerplaatsen ook nog wel bij. Er is immers vooraf afgesproken Lot van Hooijdonk niet kritisch te beoordelen. De grondexploitatie Leidsche Rijn zal hard nodig zijn voor het liquiditeit tekort bij dit enorme financiële fiasco. In de Utrechtse politieke arena wordt niet afgerekend, ze werken kennelijk met tegoedbonnen. Voor wat, hoort wat, maar het is wel allemaal geld van de Utrechtse burger
Het coalitieakkoord Utrecht: Ruimte voor Iedereen! klinkt veel belovend, maar blijkttoch niet voor een grote bevolkingsgroep van toepassing te zijn als het niet past in de plannen van Utrecht Leidsche Rijn Vastgoed en Grondzaken. Klaas Brexit wil ons niet ontvangen, omdat er een huurzaak onder de rechter is. De adviserende grondzaken ambtenaar zou Klaas Brexit hebben geïnformeerd en ons verzoek om de nieuwe toekomstbestendige plannen voor de Bazaar te mogen presenteren, is door hem afgewezen met de zin: De Bazaar is een onbetrouwbare partij en ik ben er klaar mee. Vreemd genoeg hebben wij Klaas Brexit nog nooit ontmoet of gesproken, hij zal zijn mening opmaken uit de inmiddels openbare geheime verslagen de afgelopen jaren vol halve waarheden en onberekende cruciale nuances van de bewuste Vastgoed Leidsche Rijn Grondzaken ambtenaar die meer belang heeft bij een failliete huurder, zelfs als deze aangeeft op eigen kracht zonder vergoeding op tijd te willen verhuizen zodat de nieuwbouw volgens planning uitgevoerd kan worden.
Ik ga er vanuit dat Klaas Brexit net als Boris Brexit teruggefloten zal worden door de rechter., Boris Brexit loog tegen the Queen of Great Britain, Klaas Brexit steunt en bevestigt zonder enige kritische toets de leugens van zijn raadgevende ambtenaar in antwoorden aan de gemeenteraad. De Exit heren denken zich alles te kunnen permitteren. Maandag 30 september om 14:00 uur is er een comparitie van partijen bij de rechtbank Arnhem. Het is te hopen dat de rechter de mentaliteit van de Leidsche Rijn vastgoed en grondzaken afdeling herkent uit de Ovast zaak, waarin de gemeente Utrecht tot een boete van 3 miljoen euro is veroordeeld. Overigens onder weinig ruchtbaarheid afgewikkeld in een Leidsche Rijn grondzaken exploitatie deal door Klaas Brexit.
De Utrechtse vierde macht spelregels verklaren veel in de vreemde Siciliaanse gang van zaken rond de Bazaar en Ovast zaak met als gevolg de veroordeling van de gemeente tot een boete van 3 miljoen euro en wellicht ook een andere kijk op meer strategische dossiers waar je als burger de logica niet van kan verklaren.
Dus ik nodig hierbij Klaas Verschuure uit voor een kopje koffie op de Bazaar, zodat hij in ieder geval waar hij het over heeft als hij beslissingen neemt
Dit verhaal maakt het weer eens heel helder. Wethouders zijn passanten en ambtenaren maken de dienst uit. Niet zo vreemd dat steeds minder mensen gaan stemmen.
Er was al ellende met deze ‘meneer’ toen ze nog op hun vorige plek zaten en die huurachterstand is ook niet van vandaag of gisteren…. 😉
Beste Marriew,
Deze meneer kent u niet, volgens mij waren er geen problemen op de vorige locatie anders dan opstoppingen door de drukte. Het is mogelijk dat je niet bij grondzaken Leidsche Rijn werkt en dus niet goed op de hoogte bent. Mocht je willen weten hoe de huur achterstand is ontstaan, klik dan op de volgende link
https://www.rtvutrecht.nl/embedded/RTV1926927/
Dan krijg je een goede camping tip, ik heb het geprobeerd werkt echt goed en wordt je binnen een paar minuten geïnformeerd over het ontstaan van de achterstand.