De gemeente Utrecht waarschuwt inwoners die hun paspoort willen vernieuwen, dat er lange wachttijden zijn bij burgerzaken op het Stadskantoor. “We verwachten dat veel inwoners een paspoort of ID-kaart aan gaan vragen. Dit komt omdat paspoorten en ID-kaarten 10 jaar geldig zijn sinds 2014. In 2024 zijn deze dus niet meer geldig”, aldus de gemeente.
Wie nu een paspoort wil aanvragen, kan pas over een maand terecht. Die wachttijden gaan waarschijnlijk oplopen.
Lang wachten
Bij diverse andere diensten van burgerzaken kunnen Utrechters pas in april terecht, zo blijkt uit de online agenda.
Burgerzaken meldt bij diverse diensten: “Door drukte en minder personeel kunt u helaas vaak pas over een tijd langskomen voor een afspraak. Soms lukt het zelfs niet om online een afspraak te maken. Probeer het dan later nog een keer. Vaak lukt het dan wel. En soms komen er plekjes eerder vrij. Hebt u een afspraak, maar lukt het u om de afspraak eerder te maken? Vergeet dan niet om uw oude afspraak af te zeggen. Hebt u spoed? Bel ons dan via 14 030.”
Bij het aangeven van een verhuizing meldt de gemeente: “Door extra drukte en onderbezetting van personeel kan de verwerking van uw verhuizing 14 dagen duren.”
Ook bij andere diensten van burgerzaken lopen de wachttijden op met als uitschieter het gratis huwelijk. Dit kan alleen op maandagochtend, de wachttijd is meer dan 9 maanden.
Opvallend genoeg staan momenteel geen vacatures open bij Burgerzaken via de site van de gemeente Utrecht.
Goedendag
Door drukte en minder personeel is de snelle aanvraag voor nieuw paspoort een probleem. De oorzaak is dus duidelijk.
Waarom is er dan geen vacature voor meer personeel?
Groet, Els Geurten