Onze columnisten

Laat je niet verleiden tot online aankopen

De Johan Wagenaarskade? Waar ligt die kade in Utrecht? En hoe komt mijn pakje daar? Mijn online aankoop, voor 23:30 uur besteld, de volgende dag bezorgd. Jaja, maar dan is het wel fijn als medewerkers van DHL de weg in Utrecht kennen. Wat als het product niet aankomt? Het ergens aan de andere kant van de stad schijnt te liggen. Als het niet gesmeerd loopt tijdens het bezorgen, bij wie ligt het probleem dan? Wat kun je als consument doen?

Ik moest ‘het’ hebben. Ruim voor die 23.30 uur heb ik, al braintrainend – zo noem ik het online winkelen in mijn boek ‘Het verborgen meisje’ – mijn ‘musthave’ online besteld. Natuurlijk geef ik keurig mijn adres door. Maar wat er de volgende dag en de dagen daarna komt? Geen pakketje. Wel een berichtje van DHL dat mijn pakket is aangemeld aan de Johan Wagenaarskade in Utrecht. Ik zoek het op. Dat is nou niet bepaald in de buurt van Lunetten. Ik ben schrijfster, dus natuurlijk klim ik gelijk in de pen. Op de Facebookpagina van DHL stuur ik een chatbericht met de vraag wat er aan de hand is met mijn pakje. Ik geef mijn track en trace door, maar daar kunnen ze niets mee. Ze kunnen me niet verder helpen.

‘’Nee, de webwinkel heeft het verkeerd doorgegeven’’

Er moet eerst een of ander webcare-team aan te pas komen. Ondertussen is het pakketje aangekomen bij de Johan Wagenaarskade. Ook de webwinkel reageert op een eerder berichtje van mij. Ze zien inderdaad dat mijn pakketje op en heel ander adres is aangekomen. Maar, ‘’dat heeft DHL gedaan’’, zeggen ze. , zegt DHL. Het kan mij als klant niet schelen wie er fout zat, als ik het pakketje maar krijg. Om een lang verhaal kort te maken: het pakketje zou alsnog bij me afgeleverd worden. Twee weken later is het er nog niet en begint het gesteggel van voor af aan. Eindelijk … na drie weken kan de vlag uit. Het pakketje ligt in mijn brievenbus!

Niets kan op tegen ‘ouderwets’ winkelen in onze fantastische binnenstad

Wat kun je als consument in dit soort gevallen doen? Daar is maar één antwoord op. Je niet laten verleiden tot online aankopen! Waarom zou je ook? In Utrecht stikt het van de gezellige winkels. Niets kan op tegen ‘ouderwets’ winkelen in onze fantastische binnenstad en alle andere wijken. En regent het? Dan is Hoog Catharijne niet ver. Ik vertel natuurlijk niets nieuws. En mijn ervaring hierboven laat zien dat ik ook wel eens voor het gemak van winkelen vanuit mijn luie stoel bezwijk. Maar hoe meer we online bestellen, hoe meer er op dat vlak verkeerd gaat. Je wilt toch niet na sinterklaas of na de kerstdagen je pakjes ontvangen. Koop ze in de fysieke winkels! Bijkomend voordeel: minder papier/karton nodig voor al die online verzendingen waar nu zoveel dozen voor nodig is. En dus weer genoeg papier op voorraad. Dáár word ik als schrijfster dan weer blij van. Dat begrijp je!

Lily Monori van Dijken

Lily Monori van Dijken is schrijfster, columniste en ambassadeur van pleegzorg Nederland. In november 2021 verscheen haar autobiografische boek over pleegzorg: Het verborgen meisje, met een voorwoord van Karin Bloemen. Eerder dit jaar verschenen columns van haar hand en artikelen over haar in de Volkskrant, Het Parool, de Libelle, Privé, LINDA en Mijn Geheim
.

Mijn contact gegevens als schrijver, dichter en columnist zijn:
https://lilymonori.nl
Linkedin | Facebook | Twitter | Instagram

Eén reactie

Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *